شهروندان تهرانی از دستگاههای متولی از جمله محیط زیست، شهرداری و پلیس این انتظار را دارند که به وظایف قانونی خود در کاهش آلودگی هوا عمل کرده و بویژه از ورود کامیون های دودزا که در ایجاد حدود یک سوم آلودگی هوا نقش دارند، در این ایام جلوگیری کنند.
آنان معتقدند خودروهای سنگین و خودروهای دودزا از مقابل پلیس عبور می کنند اما متوقف نمی شوند؛ آنها خود را سهامدار آلودگی هوا می دانند و جای اعمال قانون را خالی می دانند.
کافی است در یکی از خیابان های پایتخت قدم بزنید تا با شهروندانی که از عملکرد برخی دستگاهها گلایه دارند، روبرو شوید، در رستورانها و در گعدههای دوستانه، شهروندان برداشت خاص خود را از وضعیت کنونی آب و هوای پایتخت دارند.
برخی نیز با تماس با خبرگزاری ایرنا، از این رسانه خواستهاند تا صدایشان را به گوش مسئولان امر برسانند.
خانمی ۴۰ ساله که خانه دار است و کودک چهارساله اش را به مطب پزشکی در بلوار کشاورز آورده است؛ می گوید «مجبور بودم از منزل خارج شوم و فرزندم را به دکتر نشان دهم».
او میگوید: «گلو و چشم فرزندم از وضعیت هوا میسوزد، اما اجازه استفاده از ماسک فیلتر دار را نمیدهد».
وی با حالتی اعتراضی می گوید: «این چه وضعیتی است که برای تهران پیش آمده است؛ اگر هوا آلوده است پس چرا تردد خودروهای سنگین و کامیون در شهر بیشتر از روزهای دیگر است».
او میگوید: «خودروهای دودزا از مقابل خودروی پلیس عبور میکنند اما جریمه نمیشوند و به مسیر خود ادامه میدهند».
این خانم که کودک چهار ساله خود را به همراه دارد؛ ادامه میدهد «فرزندم استفاده از ماسک را دوست ندارد و نتوانستم برای او از ماسک فیلتردار استفاده کنم؛ اما خودم ماسک زده ام».
خانم ۳۲ سالهای هم از عادت های خود می گوید؛ اینکه چهار سال است عصرها در پارک لاله تهران ورزش می کند؛ اما در روزهای اخیر برنامههای روزانه اش به دلیل آلودگی هوا به هم خورده است.
وی که ساکن منطقه ۸ تهران است، می گوید «تردد خودروهای سنگین در روزهای اخیر در سطح تهران افزایش داشته و این روزها بیشتر از قبل و طی روز این خودروها را در خیابانهای تهران مشاهده میشوند».
احمدرضا، شهروند دیگری است که ۴۸ سال سن دارد؛ او از وضعیت تردد موتور سیکلت ها گلایه دارد و در تماس با خبرگزاری ایرنا می گوید: «چرا شهروندان قربانی تردد موتور سیکلت ها میشوند، موتورهایی که اغلب آنها دودزا هستند».
او از پلیس خواست تا به وضعیت موتور سیکلت ها رسیدگی شود و به ویژه در روزهایی که هوا آلوده است، از تردد این وسیله نقلیه آلاینده در سطح شهر جلوگیری شود.
حسین، ۲۳ ساله و دانشجوی معماری است که به خبرنگار ایرنا می گوید: «تردد خودروهای سنگین در ایامی که هوای شهر آلوده است، بر اساس قانون ممنوع است؛ شهروندان از برخی قوانین مطلع اند؛ اما چرا با وجود آلودگی هوا و ممنوع بودن تردد خودروهای سنگین در طول روز، باز هم شاهد تردد این نوع خودروها در سطح شهر هستیم؟»
او ادامه میدهد: «از پلیس می خواهم به این سوال پاسخ دهد، چرا خودرو های سنگین که طی روز در شهر تردد می کنند و خودروهای سنگین و دیزلی که روزانه خارج از تهران به شهر وارد می شوند را متوقف نمیکند؟»
سوالی که توئیت روز سهشنبه «علی پیرحسین لو» مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، بخشی از آن را پاسخ می دهد؛وی در توئیتر نوشت: «با آن که دولت تصمیم گرفته بود از دیشب تا آخر هفته ورود کامیونها به تهران مطلقاً ممنوع باشد عملاً پلیس این تصمیم را اجرا نکرده و واقعیت تلخ این است که از ساعت ۱۰ دوشنبه شب تا ۶ صبح امروز سه هزار و ۸۳۸ تردد کامیون در دوربینهای ورود و خروج شهر ثبت شده است».
پلیس: تردد کامیون ها ممنوع شده است
با این حال، امروز پایگاه خبری پلیس به نقل از سرهنگ "سید ابوالفضل موسوی پور " جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از ممنوعیت تردد انواع کامیون در شهر تهران از شامگاه دوشنبه بیستم آبان ماه تا پایان هفته خبر داد و گفت: با توجه به افزایش آلودگی هوای تهران تردد انواع کامیون در شهر تهران از روز دوشنبه بیستم آبان ماه تا پایان هفته ممنوع است.
جانشین پلیس راهور فاتب ادامه داد: عبور و مرور انواع کامیونها در سطح شهر که تا پیش از این در طول روز ممنوع بود و در ساعات شب انجام میشد از شامگاه دوشنبه تا پایان هفته در کل شبانه روز ممنوع اعلام شده است.
موسوی پور افزود: این محدودیت با توجه به افزایش حجم ذرات آلاینده و با تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اجرا می شود و صرفاً کامیونهای حامل مواد سوختی و فاسدشدنی از آن مستثنا شدهاند.
وی با اشاره به اینکه بر همین اساس پلیس راهور موظف شده است که از ورود این خودروهای سنگین به شهر تهران جلوگیری کند، از رانندگان این نوع خودرو ها خواست در این مدت از تردد در سطح شهر امتناع کرده و کمال همکاری را با پلیس داشته باشند
پلیس ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده را جدی بگیرد
خبرنگار ایرنا موضوع افزایش تردد کامیون ها طی هفتههای اخیر در سطح شهر تهران را از اعضای شورای شهر تهران جویا شده است.
«زهرا صدر اعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، در این رابطه گفت: پلیس راهور توقف تردد خودروهای دیزلی و فرسوده را جدی بگیرد.
نوری ادامه داد: الزام خودروها به داشتن معاینه فنی از اقدامات مدیریت شهری بود که موجب می شود خودروهای آلاینده هوا و دودزا نتوانند به راحتی در شهر تردد کنند و باید معاینه فنی بگیرند و نواقص خودرو خود را رفع کنند.
وی با تاکید بر اینکه دستگاههای دیگری از جمله پلیس راهور و نیروی انتظامی هستند که میتوانند در این حوزه بازدارندگی داشته باشند و مانع تردد خودروهای آلاینده به سطح شهر شوند، گفت: انتظار می رود در شرایط وارونگی هوا که با آن روبرو هستیم و مردم به ویژه سالمندان و گروههای حساس و آسیب پذیر در معرض خطر هستند، این دستگاهها همراهی لازم را برای رفع مشکلات داشته باشند و اجازه ندهند که کامیون ها و خودروهای دودزا در سطح شهر تردد کنند.
نوری تاکید کرد: آلودگی هوا بیشتر از منابع خودروهای دیزلی، فرسوده و موتورسیکلت است که از پلیس انتظار میرود مانند گذشته که همراهی خوبی را داشته اند در این خصوص نیز نسبت به شرایط اضطرار حساستر باشند و اقدام عملی انجام دهند.
وی گفت: پلیس باید به طور جدی مانع از تردد خودروهای دودزا، فرسوده، خودروهای سنگین دیزلی و موتور سیکلت در سطح شهر به ویژه در روزهای آلوده شود و باید این خودروها متوقف شوند.
شهرداری تهران بدون ابزار برخورد
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران عاملی برای بازدارندگی تردد خودروها ندارد، اظهار داشت: شهرداری تهران ابزاری برای عدم تردد خودرو ها در محدودههای آلاینده ندارد، ضمن اینکه برخی افراد برای حضور در مراکز شهر اضطرار دارند و نمیتوان تردد همه خودروها را ممنوع کرد.
وی تاکید کرد: با استفاده از برخی ابزارها مانند افزایش قیمت می توان از ترددهای غیرضروری خوردو ها در محدوده طرح ترافیک جلوگیری کرد.
پلیس طبق قانون برخورد کند
بر اساس دستورالعمل مواقع اضطراری آلودگی هوا؛ پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی هر استان، اعمال قانون در برخورد با وسایل نقلیه با دود قابل رویت بر اساس بند الف ماده ۱۰ رسیدگی به تخلفات رانندگی؛ کنترل دقیقتر محدوده طرح ترافیک در شهرهایی که دارای محدوده مصوب ترافیک و طرح کاهش هستند از جمله وظایف پلیس عنوان شده است.
همچنین اعمال مقررات طرح کاهش در کل شهر (منع تردد خودروهایی که در طرح کاهش ورودشان ممنوع است در کل شهر اعمال شود) و منع تردد کامیونها در شهر به جز حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی تا رفع شرایط اضطرار آلودگی هوا از دیگر وظایف پلیس است.
پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی هر استان همچنین، کنترل مضاعف محدودیتهای نوعی و زمانی تعیین شده برای خودروها و موتورسیکلتها در محدوده های ترافیکی مصوب و یا کل محدوده شهر را بر عهده دارند.
از آخرین وضعیت هوای پایتخت چه خبر؟
آنطور که محمد رستگاری معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران امروز به ایرنا گفت، «بر اساس گزارش ها و پیشبینیهای اداره کل هواشناسی این استان وضعیت آلودگی هوا تا عصر پنجشنبه 23 آبان ادامه دارد و بعد از آن به شرایط عادی باز میگردد».
وی با اشاره به برنامه های بلند مدت در کاهش آلودگی هوای تهران بیان داشت: طرح ترافیک، برخورد با خودروهای دود زا، ممنوعیت ورود تردد کامیونها، معاینه فنی خودروها و سایر موارد از مهمترین برنامه هایی است که در راستای کاهش آلایندگی هوا در حال اجراست.
وی تاکید کرد: در سنوات قبل وقتی پایداری طولانی مدت هوا را داشتیم شاخص آلودگی هوا از مرز ۲۰۰ می گذشت و هوا برای همه اقشار جامعه آلوده بود این درحالی است که امسال با پایداری هوا شاهد کاهش شاخص آلودگی هوا و قرار گرفتن آن زیر عدد ۱۵۰ هستیم.
رستگاری خاطرنشان کرد: این وضعیت جوی و شاخص ها نشانگر اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوای تهران است که با همکاری دستگاه های متولی در حال اجراست.
وی توصیه کرد: بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان در این شرایط ناسالم از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند.
کیفیت هوای پایتخت امروز چهارشنبه با قرار گرفتن روی شاخص ۱۳۳ از نظر غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون برای هشتمین روز متوالی در شرایط ناسالم برای گروههای حساس(بیماران قلبی، عروقی و ریوی، سالمندان، کودکان و بانوان باردار) است.
نظر شما