۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 83559386
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایجاد دو زنجیره تولید و تأمین زیتون در گیلان 

۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
کد خبر: 83559386
ایجاد دو زنجیره تولید و تأمین زیتون در گیلان 

رشت- ایرنا- مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گیلان گفت: با بررسی مصادیق و امکان‌سنجی صنایع جانبی مرتبط در حوزه زیتون دو زنجیره تولید و تامین این محصول در استان ایجاد می شود.

حجت جواد زاده روز  دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بررسی و ارزیابی شرایط و ضوابط استقرار زنجیره زیتون در استان  اظهار داشت:  در راستای ایجاد زنجیره‌های یکپارچه تأمین نیاز زیتون بازدیدهایی از کارخانه‌های فرآوری و روغن‌کشی زیتون شهرستان رودبار انجام شد .

وی با بیان اینکه استان گیلان با وجود بیش از ۷۰ کارخانه فرآوری در حوزه زیتون بیش از ۳۷ هزار تن مواد اولیه زیتون نیاز دارد، افزود: در مرحله اول، دو زنجیره زیتون در سطح فرآوری و تولید زیتون شناسایی و هدف‌گذاری شد که مقدمات لازم جهت ایجاد آن‌ها در دست اقدام است.

جواد زاده ادامه داد: ایجاد این زنجیره  موجب کاهش هزینه‌ها و تسهیل در دسترسی به نهاده‌ها، ارتقای دانش و فناوری تولید، توسعه بازارهای فروش و تأمین نیازهای مشترک مشتری و سلامت محصول خواهد شد.

وی تأکید کرد: این زنجیره در بخش زیتون به‌عنوان اصلی‌ترین حلقه‌های اتصال بین مصرف ‌کننده‌ها و تولیدکننده‌ها (باغداران زیتون) خواهند بود.

گیلان به لحاظ  مساحت باغهای زیتون و تولید این محصول، رتبه سوم کشور را دارد . زمان برداشت زیتون از شهریورماه آغاز و تا پایان آذر ادامه دارد. سال گذشته زیتون کاران رودبار از افزون بر هشت هزار هکتار بارور خود، ۲۱ هزار و ۴۵۰ تن زیتون به ارزش اقتصادی ۱۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برداشت کردند.

برداشت زیتون در شهرستان رودبار با رقم زودرس ماری آغاز می‌شود و با رقم روغنی پایان می‌یابد.
گلوله ، زرد ، ماری ، روغنی ، فیشمی ، شنگه ، مانزالینا ، کنسروالیا و آربیکن از رقم های زیتون تولیدی باغداران  گیلانی  است.
۱۱ هزار و ۷۹۷ تن از این زیتون ها ، کنسروی و ۹ هزار و ۶۵۳ تن روغنی بود که در ۱۰ کارگاه روغن کشی رودبار، یک هزار و ۹۳۰ تن روغن زیتون تولید شد.

شهرستان رودبار در ۶۷ کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان واقع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha