فعالیت نیروهای ترکیه در شمال سوریه تابع قوانین بین‌المللی است

آنکارا- ایرنا- وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که تمامی فعالیت‌های نیروهای مسلح کشور به منظور ایجاد منطقه امن در شمال سوریه مطابق با قوانین و حقوق بین‌الملل است.

به گزارش رسانه‌های ترکیه در روز سه‌شنبه، وزارت دفاع ترکیه با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود تاکید کرد: نیروهای مسلح ترکیه در تمامی فعالیت‌های خود به منظور ایجاد منطقه امن مطابق با قوانین و حقوق بین‌الملل قدم برمی دارد.

در این پیام آمده است: پاکسازی قومی، سلاح شیمیایی، تبعیض قومی و دینی جایگاهی در تاریخ منور و ارزش‌های اخلاقی ما ندارد. نیروهای مسلح ترکیه که همچنین یک ارتش ناتو است، در تمامی فعالیت‌های خود به منظور ایجاد منطقه امن مطابق با قوانین و حقوق بین‌الملل قدم برمی دارد.

دیروز دوشنبه نیز مولود چاووش اوغلو ویز خارجه ترکیه با تهدید به شروع عملیات جدید در شمال سوریه گفت: ترکیه در زمینه توافق با روسیه و آمریکا، آنچه را که برعهده اش بود انجام داده است، در مواردی که تجاوزی صورت گرفته، ترکیه آنچه را که می باید انجام دهد، انجام داده و بعد از این نیز انجام خواهد داد و در صورتی که از این مساله نتیجه ای حاصل نشد، همانگونه که در بعد از توافق بی نتیجه قبلی با آمریکا اقدام به عملیات نظامی کردیم، اقدام لازم را صورت خواهد داد.

ترکیه ۱۷ مهرماه برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه از مناطق مرزی الرقه و الحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد  و موفق به عقب راندن شبه نظامیان کرد از این منطقه مورد نظر شد.

یکی از اهداف ترکیه از این عملیات نظامی ایجاد منطقه امن در شمال سوریه در حدفاصل شهرهای راس العین و تل ابیض به طول ۱۲۰ کیلومتر و عمق ۳۰ کیلومتری از مرزهای ترکیه است.

حملات یک هفته ای ترکیه، پس از توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد.

روسیه و ترکیه نیز در جریان مذاکرات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای وی، در سوچی روسیه در تاریخ ۳۰ مهر به توافق ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه دست یافتند که مهمترین بخش آن تفاهم بر سر خروج تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد از عمق ٣٠ کیلومتری مرز ترکیه از جمله منبج و مناطق حومه آن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha