۲۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۳۷
کد خبرنگار: 2169
کد خبر: 83562070
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحویل حجمی آب به کشاورزان مهابادی برای نخستین بار در کشور

مهاباد- ایرنا- مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی دشت مهاباد گفت: برای نخستین بار در کشور تحویل حجمی آب به کشاورزان با همکاری ستاد احیای دریاچه ارومیه در این شهرستان به صورت پایلوت انجام می‌شود.

جعفر عباسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای اجرای این طرح ادوات اندازه‌گیری تحویل حجمی آب (LTF) در کانال‌های درجه یک و ۲ انتقال و توزیع آب بخش کشاورزی نصب شده و تحویل آب با حضور نماینده کشاورزان و اعضای تشکُل آب‌بران انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح در مجموع بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و در صورت کسب نتایج موفق و دستیابی به اهداف اصلی، این طرح در دیگر مناطق کشور نیز اجرایی می‌شود.

وی افزود: جلوگیری از پرت و هدر رفت آب، اندازه‌گیری و ثبت میزان رهاسازی آب و حجم آب تحویلی به کشاورزان و مدیریت و نظارت بیشتر در مصرف آب در بخش کشاورزی از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.   

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی دشت مهاباد با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های دشت مهاباد از طریق آب سد آبیاری می‌شود، اظهار داشت: سهمیه آب بخش کشاورزی این شهرستان از سد، سالانه ۹۵ میلیون متر مکعب است، که در چند مرحله برای کشت پاییزه، کشت بهاره و آبیاری دشت مهاباد رها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طول کانال‌های دشت مهاباد ۹۵۱.۶۴ کیلومتر است، گفت: از این مقدار ۳.۸۴ کیلومتر کانال درجه یک، ۱۷۴.۳ کانال درجه ۲، ۱۱۱.۶ کیلومتر کانال درجه سه و ۶۶۱.۹ کیلومتر کانال درجه چهار است. 

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه‌بر تامین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

توزیع آب در ۵۱ نقطه کانال‌های انتقال آب به دشت مهاباد انجام می‌شود و تشکُل آب‌بران مهاباد دارای ۱۵ عضو است که این اعضا توسط کشاورزان و اعضای شورای اسلامی روستاها برای نظارت بر توزیع آب در شبکه آبیاری دشت مهاباد انتخاب شدند.

سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد به مصارف بخش کشاورزی و ۱۹ میلیون متر مکعب نیز به مصرف شرب می‌رسد.

در سال زراعی گذشته (۹۸-۹۷) بیش از ۲۷۰ میلیون متر مکعب از آب این سد نیز برای احیای دریاچه ارومیه در چندین مرحله رهاسازی شد. 

مهاباد دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این مقدار ۶ هزار هکتار با استفاده از شیوه تحت فشار، شامل بارانی و قطره‌ای آبیاری می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha