۲۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۵۸
کد خبر: 83562905
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آسیای مرکزی در مسیر بهبود مدیریت آب و دور شدن از تنش‌های آبی

تهران - ایرنا - در حالی که کمبود آب و اختلافات بر سر منابع آبی یکی از مشکلات مهم کشورهای آسیای میانه است ، این کشورها در تلاش هستند تا با بهبود شیوه‌های آبیاری و مدیریت منابع آب در مسیر کاهش تنش‌های آبی پیش بروند.

به گزارش روز چهارشنبه رسانه‌های آسیای مرکزی ، بیش از 80 کارشناس از پنج کشور آسیاسی مرکزی در نشست دو روزه‌ای در شهر آلماتی قزاقستان راههای بهبود و نوسازی شیوه‌های آبیاری و کشاورزی در این منطقه را مورد بررسی قرار دادند. این همایش دو روزه با عنوان "به سوی ابتکارهای منطقه‌ای برای نوسازی آبیاری در قرن 21"  با حضور کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی و آبیاری و همچنین سیاست‌گذاران و نمایندگان نهادهای پژوهشی و جامعه مدنی  از منطقه و جهان برگزار شد .

آبیاری نقش مهمی در بهره‌وری کشاورزی در آسیای مرکزی دارد و برآورد می‌شود که مدرن‌سازی آبیاری در سراسر آسیای میانه می‌تواند تولیدات کشاورزی را در یک دهه آینده به میزان 20 درصد و تا سال 2050 تا حد 50 درصد افزایش دهد.

شیوه‌های کارآمد و بهینه آبیاری همچنین فشار بر منابع آبی در این منطقه را کاهش دهد. این مساله بخصوص در این منطقه که با کم‌آبی و مشکلات زیست محیطی رو به رو است دارای اهمیت است. درصورت تداوم سیاست‌ها و رویه‌های کنونی در زمینه مدیریت آب در این منطقه ، کمبود آب به کاهش شدید رشد اقتصادی منجر خواهد شد. در زمان اتحاد جماهیر شوروی کشت پنبه در دشت‌های این منطقه گسترش یافت که اکنون نتایج آن به شکل کم شدن آب رودخانه‌ها و خشکی شدید دریاچه آرال خود را نشان داده و مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده است.

ژان فرانسوا مارتو (Jean-Francois Marteau) مدیر بانک جهانی در کشور قزاقستان در این زمینه گفت:‌ ما نیازمند راهبردهای قوی و نوآورانه برای بهبود رویه‌های آبیاری در آسیای مرکزی هستیم و من امیدوارم که این مجمع به طرح ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید برای امنیت بهتر آب و غذا در این منطقه کمک کند.
"توریلبیک آرمان" (Turlybek Arman) رئیس کمیته منابع آب قزاقستان هم گفت: کشاورزی در منطقه هنوز بطور کامل از ظرفیت بالقوه اقتصادی خود استفاده نمی‌کند و تولیدات پایینی دارد و چرخه ارزش بطور کامل توسعه نیافته است. وی افزود: ما نیازمند ارائه خدمات بهبود یافته آبیاری به کشاورزان از طریق افزایش ظرفیت سازمان‌های آبی و کشاورزی هستیم.

همایش آلماتی را "برنامه آب و انرژی آسیای مرکزی" (CAWEP) و "مشارکت جهانی امنیت آب و بهداشت" سازماندهی کردند. برنامه آب و انرژی آسیای میانه صندوقی تاسیس شده توسط بانک جهانی با هدف تقویت فضای ارتقای امنیت آب و انرژی در سطح منطقه‌ای است که اتحادیه اروپا ، سوئیس و انگلیس آن را تامین اعتبار می‌کنند. این سازمان همچنین هفته گذشته یک مراسم منطقه‌ای در تاشکند ازبکستان برای بحث درباره راههای مقاوم‌سازی تامین آب در برابر تغییرات آب و هوایی برگزار کرد.

به گزارش آستانه‌تایمز ، هفته گذشته نیز "دن اسمیت" مدیر موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم سوئد در مصاحبه‌ای در حاشیه نشست کلوپ آستانه در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان گفت: مدیریت آب بخصوص در مواجهه با تغییرات آب و هوایی باید یکی از نقاط تمرکز همکاری‌ها در آسیای مرکزی باشد. وی هشدار داد که اگر مدیریت آب در این منطقه به درستی انجام نشود این خطر را دارد که به یک منشاء تنش و بحران تبدیل شود .

پارلمان اروپا بتازگی در گزارشی درباره کمبود منابع آب در آسیای مرکزی نوشت: آسیای مرکزی هرچند غنی از سوخت‌های فسیلی و مواد معدنی است اما با فقر منابع آبی رو به رو است. با این حال آب نقش مهمی در اقتصادهای پنج کشور آسیای مرکزی ایفا می‌کند. در کشورهای کوهستانی قرقیزستان و تاجیکستان ، برق‌ آبی یکی از منابع اصلی انرژی است و در کشورهای پایین دست نیز آب رودخانه‌ها منبع اصلی کشت پنبه در ازبکستان و ترکمنستان است. استفاده گسترده از آب بخصوص در بخش کشاورزی موجب تحت فشار  قرار گرفتن منابع آبی شده و کشورهای منطقه باید با همکاری به توازنی در زمینه نیازهای آبی خود برسند.

این در حالی است که رقابت بر سر دسترسی به آب اغلب یکی از عوامل تنش بخصوص بین ازبکستان و کشورهای همسایه آن در بالادست رودخانه‌ها بوده هر چند با روی کار آمدن دولت جدید در ازبکستان به ریاست شوکت میرضیایف شرایط بهبود یافته و این کشور رویکرد سازنده‌تری برای حل مشکلات مرتبط با آب در پیش گرفته است./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha