مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه جمعه تا صبح شنبه

تهران- ایرنا- واکنش آذری جهرمی به قرار گرفتن نامش در فهرست تحریم‌های آمریکا، تصریح وزیر آموزش و پرورش به اهمیت فیلم آموزشی در فرایند تربیت، وصل شدن اینترنت خانگی در ۱۰ استان، تاکید رییس جمهوری پاکستان بر اولویت کلیدی رابطه با ایران برای اسلام آباد، تهدید جان ۳۲۰ هزار بیمار یمنی از سوی عربستان با بستن فرودگاه صنعا و اعلام آمادگی دوباره چین برای بازسازی سوریه مهمترین خبرهای ۱۲ساعت گذشته ایرنا بود.

اخبار داخلی
**********

* تهران- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به قرار گرفتن نامش در فهرست تحریم‌های آمریکا روز جمعه نوشت: من به حمایت از دسترسی آزاد به اینترنت ادامه خواهم داد و اجازه نمی‌دهم آمریکا توسعه ایران را متوقف کند.

* تهران- وزیر آموزش و پرورش، گفت: فیلم آموزشی اگر در گذشته وسیله‌ای برای کمک آموزش بود امروزه همه آموزش در این عرصه شکل می‌گیرد و ما تنها ساعاتی از اوقات دانش‌آموزان را در اختیار داریم.

* تهران- پیگیری‌های خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که اینترنت خانگی در ۱۰ استان کشور وصل شده است.

* آبادان- شهردار خرمشهر گفت: ۳۰ درصد واحدهای تجاری بازار کنزالمال که جمعه شب دچار آتش سوزی شد در آتش سوخت.

* لاهیجان- وزیر دادگستری گفت:آثار محمدجعفرجعفری لنگرودی معتبرترین و علمی ترین مبنای حقوق مدنی ایران است .

* تهران- برگزیدگان چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد معرفی شدند.

* تهران- اداره کل هواشناسی استان تهران روز جمعه در اطلاعیه ای با بیان اینکه شرایط ناسالم هوای پایتخت تا روز سه‌شنبه (۵ آذر) ادامه دارد، از کودکان، افراد مسن و بیماران قلبی و تنفسی از تردد غیر ضروری در معابر عمومی خودداری کنند.

اخبار خارجی
**********

* اسلام‌آباد- رییس جمهوری پاکستان با قدردانی از حمایت مستمر تهران از مواضع منطقه‌ای این کشور، تاکید کرد: روابط با جمهوری اسلامی ایران اولویت کلیدی سیاست خارجه اسلام آباد است.

* تهران- وزارت بهداشت دولت نجات ملی وابسته به انصارالله جمعه شب اعلام کرد، بیش از ۳۲۰ هزار بیمار یمنی برای درمان نیازمند سفر به خارج از یمن هستند، اما به خاطر محاصره و بسته بودن فرودگاه، امکان سفر این افراد به خارج از یمن وجود ندارد.

* تهران- "وانگ چی شان" معاون نخست وزیر چین روز جمعه بار دیگر برای بازسازی اقتصادی سوریه از طریق توسعه طرح "یک کمربند یک جاده" اعلام آمادگی کرد.

* پکن- در ادامه تنش‌ها میان کره جنوبی و ژاپن و علیرغم تمدید موقت توافق نامه امنیتی توکیو و سئول، گارد ساحلی ژاپن اعلام کرد کره جنوبی یک تمرین مشترک حوادث دریایی را لغو کرده است.

* لندن- دولت انگلیس در حالی پذیرش و اجازه وورد به کودکان یتیم «داعش» به این کشور را آغاز کرده که فارغ از همدستی با جنایت‌های وحشیانه رژیم آل سعود در جنگ یمن و قتل هزاران کودک در این کشور، سال گذشته به رغم فشارهای داخلی حاضر به انتقال نوزاد یک ماهه داعشی به این کشور نشد تا جان خود را بر اثر سینه پهلو از دست بدهد.

* پکن- «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین با اشاره به اینکه کشورش برای اولین مرحله از توافق تجاری با آمریکا آماده می شود، گفت: البته در برابر واشنگتن تحقیر نخواهیم شد و اگر لازم باشد برای حفظ حقوق خود می جنگیم.

* تهران- ۱۰۷ عضو مجلس نمایندگان آمریکا جمعه شب با امضای طوماری، از "مایک پمپئو" وزیر امورخارجه این کشور خواستند، سخنانش را درباره مشروعیت‌ بخشی به شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن و قدس اشغالی پس بگیرد.

* تهران- نتایج تازه‌ترین نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که بیش از نیمی از پرسش شوندگان خواستار استعفای"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی هستند.

* تهران- "منصور العتیبی" نماینده دائم کویت در سازمان ملل متحد، جمعه شب از آمادگی کشورش برای میزبانی از گروه‌های یمنی با هدف دستیابی به یک توافق جامع در خصوص حل بحران این کشور خبر داد.

* لندن- رهبران احزاب سیاسی انگلیس با توجه به آغاز شمارش معکوس برای انتخابات عمومی و سرنوشت‌ساز این کشور که در ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) برگزار می شود، با شرکت در برنامه پرسش و پاسخ ، تلاش کردند تا با دادن وعده های انتخاباتی جذاب‌تر و بیشتر، آرای زیادتری بویژه آرای خاکستری را به جلب کنند.

* تهران- "جیمز جفری" نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه جمعه شب، حضور نظامیان آمریکایی در میادین نفتی سوریه در شرق این کشور را قانونی خواند.

* تهران- دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با اشرف‌غنی گفت‌وگو کرد و برقراری آتش بس را پیش‌شرط مذاکرات صلح در افغانستان دانست.

* سوریه تسلط آمریکا بر میادین نفتی خود را سرقت مسلحانه خواند.

نیویورک- نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر در اختیار داشتن کنترل میادین نفتی شمال سوریه گفت: این یک سرقت مسلحانه است.

* نیویورک- شورای امنیت سازمان ملل متحد بیانیه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن استفاده از سلاح شیمیایی در هرکجا و از سوی هرکسی محکوم و تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی قلمداد می‌شود.

* تهران- شیخ "نعیم قاسم" معاون دبیرکل حزب الله لبنان جمعه شب اعلام کرد که کارشکنی آمریکا نخستین مانع تشکیل کابینه لبنان است.

* نیویورک- نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه با استقبال از تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور، خواستار رویکرد مشترک قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مبارزه با تروریسم شد.

* تهران- معاون وزیر خارجه آمریکا روز جمعه با انتقاد از سرمایه‌گذاری‌های عظیم چین در پاکستان گفت: اگر پکن همچنان به سرمایه گذاری‌های غول پیکر خود ادامه دهد، اسلام آباد با آسیب‌های اقتصادی طولانی مدت مواجه خواهد شد.

* بیروت- سفیر روسیه در بیروت با بیان این که تحریم‌های آمریکا عامل فشار منفی بر اوضاع جاری لبنان به شمار می آید، گفت: آمریکا در لبنان نقش تخریبی دارد.

* تهران- منابع محلی عراقی جمعه شب از انفجار مهیب در مرکز بغداد پایتخت عراق خبر دادند.

* تهران- دونالد ترامپ روز جمعه با انتقاد از روند ادامه استیضاح وی در مجلس نمایندگان گفت که من را محاکمه کنید.

* تهران- جان بولتن مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که سپتامبر گذشته توسط دونالد ترامپ از مقام خود  برکنار شد،‌ روز جمعه نوشت: کاخ سفید دسترسی مرا به صفحه شخصی در توئیتر قطع کرد.

* تهران- وزیر کشور دولت موقت بولیوی روز جمعه علیه "اوو مورالس" رییس جمهوری مستعفی این کشور در نزد دادستان فدرال لاپاز شکایت کرده است.

* تهران- سخنگوی نیروهای مسلح یمن شامگاه جمعه گزارش نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در مورد کاهش حملات ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی را نادرست و غیر واقعی خوانده است.

* تهران- "عبدالله دوم" شاه اردن جمعه شب در خصوص روابط کشورش با روابط رژیم صهیونیستی گفت: روابط امان – تل‌آویو در بدترین سطح قرار دارد که بخشی از آن به مسائل داخلی اسرائیل مربوط می‌شود.

* لندن- دادگاه اداری مرکزی لندن با صدور حکمی فاهد المشاعری سر کنسول و شماری از کارکنان سفارت قطر را به آزار جنسی متهم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha