۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۸:۱۵
کد خبرنگار: 1110
کد خبر: 83567404
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر نفت عراق: مذاکره با اقلیم کردستان درباره نحوه فروش نفت مثبت بود

تهران-ایرنا-«ثامر الغضبان» وزیر نفت عراق روز یکشنبه فضای گفت و گو با هیاتی از اقلیم کردستان این کشور را درباره واگذاری نفت اقلیم به دولت مرکزی بغداد با هدف صادرات، مثبت خواند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (اینا)، روز شنبه هیاتی از اقلیم کردستان عراق برای گفت و گو با مسئولان دولت مرکزی درباره پرونده های مورد اختلاف در راس آن صادرات نفت و سهم اقلیم از بودجه مالی دولت مرکزی وارد بغداد شدند.

الغضبان پس از دیدار با این هیات گفت: مذاکرات بر موضوع تنظیم روابط نفتی میان اقلیم و دولت مرکزی جهت فروش نفت و اختصاص درآمدهای آن به بودجه کشور متمرکز بود.

این مقام عراقی، فضای گفت و گو با هیات یادشده درباره واگذاری نفت اقلیم به بغداد با هدف صادرات آن از آغاز سال ۲۰۲۰ را مثبت ارزیابی کرد.

وی افزود: دومین موضوع به  گفت و گو درباره مسائل مالی از جمله پرداخت حقوق کارمندان اقلیم و سهم این منطقه از بودجه مالی کل کشور اختصاص داشت.

وزیر نفت عراق همچنین گفت که هیاتی دیگر از اقلیم کردستان عراق برای نتیجه گیری نهایی درباره مسائل اصلی دوشنبه به بغداد سفر خواهند کرد.

واگذاری روزانه ۲۵۰ هزار بشگه از نفت اقلیم کردستان عراق به شرکت دولتی «سومو» عراق از محورهای مهم این گفت و گوها است. قرار است این میزان نفت از طریق بندر جیهان ترکیه در دریای مدیترانه صادر شود و درآمدهای حاصل از آن وارد خزانه دولت مرکزی شود.

در مقابل، اقلیم درصدی (که هنوز بر سر آن توافق نشده) از بودجه دولت مرکزی را به خود اختصاص دهد.

قرار بود این توافق دو سال قبل میان دو طرف امضا شود اما اختلافات درباره مسائل دیگر منجر به ایجاد تنش در روابط آنها شد.

سال های سال است که بغداد و اربیل درباره چگونگی مدیریت نفت با هم اختلاف  دارند. اقلیم از سال ۲۰۱۳ با وجود مخالفت بغداد، اقدام به صادرات نفت خام به طور یک طرفه کرده است.

در حال حاضر تولید نفت اقلیم روزانه ۴۵۰ هزار بشگه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha