اجرای ۲۰۰ پروژه بزرگ اقتصادی در خراسان رضوی آغاز شد

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: در اجرای تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری طرح مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی، ۲۰۰ پروژه بزرگ اقتصادی در این استان آغاز شده است.

علی رسولیان روز دوشنبه در نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی افزود: از هفته آینده نشست‌های این کارگروه به این ۲۰۰ پروژه اختصاص می‌یابد و تک تک آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: روز گذشته مجوز راه‌اندازی پنج واحد تولیدی در خراسان رضوی صادر شد که یکی از مجوزها به تولید "فسفات" برای نخستین بار در کشور اختصاص دارد.

وی گفت: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی در استان تاکنون یکهزار و ۱۲۵ تفاهمنامه سرمایه‌گذاری با مبلغ ۱۲۸ هزار میلیارد تومان به امضا رسیده که از این میزان ۱۲۳ هزار میلیارد تومان پروژه با ذکر تمام جزئیات آن در سامانه رصد الگوی مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی ثبت شده است.

رسولیان با اشاره به روند رو به بهبود وضعیت تولیدی در خراسان رضوی افزود: افزایش هشت درصدی مصرف برق و ۹ درصدی مصرف گاز صنعتی در استان نشان دهنده جهش فرآیند تولید در سال جاری است.

وی اظهار داشت: وضعیت تولیدات داخلی خراسان رضوی در بازارهای بین‌المللی به نحوی است که بنا به دلایل مختلف توانسته رقبای خود را پشت سر بگذارد که شرکت صنعتی- تولید چسب سامد از واحدهای موفق در این حوزه است.

وی با اشاره به برنامه استان برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان گفت: به زودی فضا و تسهیلات جدید برای توسعه این شرکتها اختصاص خواهد یافت.

رسولیان با اشاره به فعالیت کلینیک صنعت در خراسان رضوی به منظور رسیدگی به وضعیت واحدهای تولیدی تعطیل شده و واحدهایی که با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت دارند، افزود: از طریق این کلینیک همه واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل استان شناسایی شده و فرآیند احیای آنها در دست اقدام است.

وی با اشاره به ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی و طرح آن در ستاد تدبیر استان اظهار داشت: با توجه به این ماده امکان خروج ۵۵ واحد تولیدی استان از تملک بانک‌ها و فعالیت مجدد آنها میسر نیست لذا با دستور استاندار خراسان رضوی در ستاد تدبیر استان نسبت به تعیین تکلیف این واحدها اقدام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ پرونده‌ای نباید در کمیته ماده ۱۱ قانون هوای پاک باقی بماند گفت: در این کمیته همه موارد مربوط به مسائل زیست محیطی واحدهای صنعتی و مواردی که مغایرت با قوانین داشت، بررسی شده و همه ۲۲ واحد صنعتی دارای مشکل در زمینه مسائل زیست محیطی در این کمیته تعیین تکلیف شده‌اند.

رسولیان افزود: ۱۴ پرونده مربوط به واگذاری اراضی به واحدهای صنعتی بوده که همه اراضی مورد نظر واگذار شده و پرونده‌ای در این زمینه باقی نمانده است.

وی مشکلات مربوط به حوزه زیست محیطی واحدهای صنعتی مستقر در غرب مشهد را از مسائل مهم بخش صنعت خراسان رضوی دانست و اظهار داشت: در پی دستور استاندار، مقرر شد معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری از امروز این موضوع را به صورت ویژه مورد پیگیری قرار دهد.

وی ادامه داد: کمیته‌های مرتبط با موضوع واحدهای صنعتی محور غرب مشهد تشکیل و وضعیت همه واحدها تعیین تکلیف می‌شود تا واحدهایی که در چارچوب شرایط زیست محیطی بتوانند فعالیت کنند، به تولید خود ادامه دهند.

احیای ۶۵ واحد تولیدی راکد خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: کلینیک صنعتی استان از ۱۰ اردیبهشت ماه امسال پیرو دستور استاندار راه‌اندازی و مسوولیت آن به این شرکت واگذار شد تا وضعیت واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در استان مشخص شود.

مسعود مهدی‌زاده مقدم افزود: این کلینیک تاکنون ۲۶ نشست برگزار کرده و در مرحله نخست ۷۱۴ واحد تولیدی را مورد بررسی قرار داده است که از این تعداد صاحبان ۳۵۲ واحد در نشست‌های این کلینیک حضور یافتند.

وی اظهار داشت: طی بررسی اولیه بیشترین واحدهای راکد در خراسان رضوی در رسته فلزات با ۹ واحد با سرمایه‌گذاری ۳۴۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۶ هزار و ۸۰۰ نفر بود.

وی گفت: از ۳۵۲ واحد تولیدی یاد شده ۱۲۵ واحد برای دریافت تسهیلات به سامانه بهین یاب و ۱۷۵ واحد به مشاورین ارجاع داده شدند، ۴۵ پرونده مربوط به واحدهای باقیمانده نیز به کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ارسال شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی افزود: در مجموع کلینیک صنعتی استان از ابتدای خردادماه امسال تاکنون موفق شد ۶۵ واحد تولیدی راکد را به چرخه تولید  بازگرداند و منجر به تثبیت اشتغال ۳۶۷ نفر در ۲۳ واحد تولیدی شود.

وی اظهار داشت: در این مدت ۱۰۴ نفر نیز توسط شرکت‌های مدیریت صادرات جذب واحدهای تولیدی خراسان رضوی شدند.

وی گفت: کلینیک صنعتی خراسان رضوی در مرحله دوم فعالیت‌های خود درصدد بررسی هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی دیگر است که امیدواریم تا پایان سال ۱۲۰ واحد راکد به چرخه تولید بازگردند و ظرفیت تولید ۲۰۰ واحد ارتقا یابد.

۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی معوق تولید در بانک‌های خراسان رضوی

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امسال بانک‌ها به یکهزار و ۴۰۰ واحد تولیدی استان کمک مالی کردند تا وضعیت موجود آنها حفظ شود و واحدهای غیرفعال، دوباره فعال شوند و همچنین ۵۰ واحد تولیدی از تملک بانک‌ها خارج شد.

حسن مونسان با اشاره به ابتکار استان در تشکیل کمیته مالی برای رفع مشکل واحدهای تولیدی افزود: از ۸۰ پرونده‌ای که در این کمیته مطرح شده است، ۴۰ پرونده مجوزهای لازم از دستگاه‌های اجرایی را ندارند.

وی اظهار داشت: با این حال تاکنون تصمیمات خوبی در کمیته مالی استان گرفته شده که ۶ هزار میلیارد تومان رونق در بخش تولید خراسان رضوی ایجاد می‌کند.

وی گفت: واحدهای تولیدی ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی معوق در بانک‌های استان دارند.

در این نشست چندین پرونده مربوط به واحدهای تولیدی خراسان رضوی بررسی و مقرر شد، اشتراک گاز شرکت سیمان شرق قطع نشود، شرکت نمایندگی ایران خودرو بختیاری تا پایان سال تعهدات خود به بانک سپه را تسویه کند، مجتمع صنفی پرمیت به شهرک صنعتی غیردولتی تغییر یابد، مشکل بیمه تامین اجتماعی شرکت سیر توس ماندگار تا فردا حل شود و مشکل زیست محیطی شرکت پردیس کاغذ پاژ بررسی بیشتر گردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha