۸ آذر ۱۳۹۸، ۲۰:۳۳
کد خبر: 83573503
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پنج راهبرد حمایتی از زعفران

۸ آذر ۱۳۹۸، ۲۰:۳۳
کد خبر: 83573503
پنج راهبرد حمایتی از زعفران

مشهد- ایرنا- پنج پیشنهاد راهبردی شورای ملی زعفران برای حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به تصویب رسید.

اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی روز جمعه گزارش داد: هفتاد و یکمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی این استان که به ریاست استاندار در محل استانداری برگزار شد به بیان مطالبات شرکت‌های دانش‌بنیان استان، بررسی مشکلات ناشی از تردد خودروهای باری متعلق به شرکت‌های تولیدی و بخش کشاورزی، چالش ناشی از تعیین تعرفه‌های مربوط به حمل و نقل بار و درخواست‌ها و برنامه‌های شورای ملی زعفران اختصاص داشت.

استاندار خراسان رضوی در این نشست با اشاره به ظرفیت تعمیم طرح مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی استان در ابعاد ملی گفت: آمادگی داریم کمیته ویژه ذیل نظر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، این طرح را با نگاه ملی بررسی و تدوین کند.

علیرضا رزم حسینی افزود: اگر این شورا متولی این قضیه باشد و موضوع را مطالبه کند نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت و این مسئله را به عنوان یکی از مصوبات نشست امروز این شورا خواهیم داشت.

تقاضای شورای ملی زعفران برای تامین هزینه ثبت بین‌المللی نشان ملی ایران در اسپانیا

یکی از دستورکارهای اصلی این نشست بررسی موضوعات حوزه زعفران شامل کاهش تعرفه این محصول در سایر کشورها، تفویض اختیارات مرتبط با استان و ثبت  برند این محصول بود.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این نشست گفت: براساس آمار دریافتی از گمرک ایران، در سال گذشته به ۵۶ کشور جهان، صادرات زعفران انجام گرفته است که از این میان، ۱۰ کشور در زمره کشورهای عمده هدف صادرات بوده‌اند.

علی اکبر لبافی افزود: همچنین به استناد آمار دریافتی از گمرک مشهد طی پنج ماه اول سال جاری بیش از ۶۵۴ تن زعفران صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افت ۳۰ درصدی مواجه بوده و یکی از دلایل آن نیز کاهش ۲ میلیون تومانی قیمت زعفران در پایان سال زراعی گذشته بوده است.

وی ادامه داد: شورای ملی زعفران در راستای عبور از چالش‌های موجود و توجه به این محصول راهبردی در کشور، برنامه های حمایتی خود را در هشت بند به دبیرخانه شورا اعلام کرد که در چارچوب پنج مصوبه این دبیرخانه جمع بندی شد.

وی در تشریح این مصوبات گفت: به منظور بهبود کیفیت تولید و توسعه صادرات این محصول، پیشنهاد اخذ نیم درصد از ارزش صادراتی زعفران مطرح و مقرر شد این موضوع از طریق مبادی ذیربط پیگیری شود. همچنین با توجه به توضیحات ارائه شده و ضرورت فراهم کردن امکان رقابت در بازارهای بین المللی، موضوع کاهش تعرفه ورود زعفران به کشورهای هند و چین (در حال حاضر این تعرفه ۳۷ درصد است) مورد تایید و تصویب قرار گرفت تا از طریق مبادی مربوطه و سازمان صمت استان، پیگیری شود.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان در باره سومین مصوبه حمایتی در حوزه زعفران نیز افزود: خراسان رضوی، با دارا بودن سهم ۸۰ درصدی در تولید و صادرات زعفران، قطب این محصول در کشور به شمار می‌رود و از این منظر ضرورت دارد تمام تصمیم گیری‌ها به این استان تفویض گردد. این مصوبه از نهادهای متولی این بخش پیگیری و مطالبه خواهد شد.

وی ادامه داد: ثبت برند زعفران ایران در کشورهای هدف، یکی دیگر از مطالبات فعالان این بخش است که جایگاه کشور در بازارهای بین‌المللی را تثبیت و تقویت می‌کند. غفلت از این موضوع نیز می‌تواند به نفع رقبا تمام شود، لذا براساس مصوبه دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، سازمان صمت استان باید مراتب این اقدام را از طریق وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران پیگیری کند.

وی گفت: پنجمین مصوبه نیز بر اختصاص بخشی از بودجه تحقیقاتی نهادها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط به پروژه‌های تحقیقاتی حوزه  زعفران تاکید دارد که در این راستا پیشنهاد می‌شود استانداری از طریق سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان، مساعدت‌های لازم را برای این مهم انجام دهد.

از تولیدکنندگان اصلی زعفران حمایت نمی‌شود 

رییس شورای ملی زعفران نیز در این نشست گفت: با تولید ۹۵ درصد زعفران دنیا دارای مزیت عمده‌ای در این حوزه هستیم اما حمایت لازم از بخش کشاورزی و تولیدکنندگان اصلی این محصول وجود ندارد. ما در شورای ملی زعفران ایران به دنبال آن هستیم که کشاورزان حاصل واقعی دسترنج خود را دریافت کنند.

محسن احتشام افزود: براساس آمارهای موجود، ۱۵۰ هزار کشاورز در استان‌های  خراسان رضوی و خراسان جنوبی در حال کشت زعفران هستند و این محصول سهم مهمی در اقتصاد کشاورزی دارد و می‌توان گفت بیش از یک میلیون نفر در کاشت و داشت و برداشت آن دخیل‌ هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر و با اینکه بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا هستیم، مدیریتی بر فرآیند قیمت‌گذاری این محصول نداریم. از سویی بر این باوریم که صادرات زعفران باید ساماندهی شود، در واقع هرج و مرج موجود در این بخش باعث بی نظمی در روند قیمت گذاری شده است.

وی گفت: اخذ نیم درصد از صادرات زعفران به منظور اجرای برنامه‌های مربوط به صادرات و بازاریابی و برندسازی این محصول که ارزش افزوده حداکثری را در پی خواهد داشت، تاکید دیگر ماست.

احتشام افزود: از سوی دیگر، برندسازی و جایگاه یابی برند ملی نیازمند هزینه است و باید بهای بسیار برای برند ملی صرف شود تا ظرفیت شایسته خود را کسب کند. از سوی دیگر تامین هزینه برای ثبت ملی برند زعفران ایران در اسپانیا را می‌توان از همان نیم درصد صادرات این محصول تامین کرد.

وی ادامه داد: کاهش تعرفه صادرات به هند و چین هم مسئله مهم دیگر ماست و در حال حاضر با تعرفه ۳۷ درصدی برای ورود زعفران به این کشورها روبرو هستیم.

وی گفت: در گفت و گوهای تجاری و مذاکرات با مقامات چین و هند می‌توان ورود زعفران ایران به این دو کشور را آزاد کرده و جایگاه خود را در بازار آن‌ها تقویت نماییم.

احتشام افزود: هم اکنون بخش عمده‌ای از زعفرانی که به هند صادر می‌شود از طریق امارات و قطر است و در مورد چین نیز مسیر ورود زعفران از ویتنام و هنگ کنگ می‌باشد.

درخواست برای تخصیص بخشی از بودجه خراسان رضوی به حمایت از توسعه زعفران

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: لازم است بخشی از بودجه خراسان رضوی به حمایت از توسعه زعفران اختصاص یابد زیرا با وجود تولید قابل توجه این محصول در استان، کار چندانی در حوزه بازاریابی، تحقیقات و زیرساخت‌های لازم برای صادرات آن انجام نشده است.

علی شریعتی مقدم افزود: هر چند سرمایه‌گذاری‌هایی از سوی بخش خصوصی برای این موضوع انجام شده اما نیازمند تمرکز بخش‌های مختلف استان هستیم و مشکلاتی که صنایع فعال در حوزه زعفران در زمینه مالیات و امثال آن دارند نیز باید رفع شود.

علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بخشی از ۳۷ درصد تعرفه صادرات زعفران به چین و هند، مربوط به مالیات مضاعفی است که دولت هند از صادرکنندگان ایران می‌گیرد و این موضوع باید از سوی مسوولان وزارت خارجه پیگیری شود.

ایجاد برند ملی زعفران آرزوی دیرینه است

رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نسست در واکنش به مباحثی که پیرامون محصول زعفران مطرح بوده است گفت: زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک و دارای مزیت از جایگاه ارزشمند برخوردار است. با این وجود باید اذعان کنیم که امروز در عرصه تولید و صادرات این محصول با نوعی درهم ریختگی مواجهیم و ایجاد هماهنگی و تلاش برای برداشتن گام‌های موثر در این حوزه بسیار دشوار است.

غلامحسین شافعی افزود: برخی شیوه‌های مخرب رقابتی در این بخش نگرانی‌هایی را برای ما ایجاد می‌کند که تبعات چنین مسائلی می‌تواند دامنگیر تمام فعالان این حوزه شود.

وی از متولیان شورای ملی زعفران خواست این مسائل را در داخل استان حل و فصل کرده و فضای فعالیت در این حوزه را سامان دهند.

وی بر لزوم توجه به اخذ نیم درصد از ارزش صادراتی زعفران به منظور توسعه صادرات، برندسازی و بهبود کیفیت و تولید این محصول تاکید و اظهار داشت: این موضوع را باید به صحن جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کشور بیاوریم تا در تصمیم‌گیری‌های کشوری تسهیل لازم انجام گیرد و به نتایج خوبی دست یابیم.

شافعی ادامه داد: برند ملی آرزوی دیرینه ما بود که امیدواریم انجام شود. از طرفی باید بررسی شود که چطور می‌توان به مصرف کننده نهایی در دنیا وصل شد.

سهم ۰.۳ درصدی اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی خراسان رضوی

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی هم در این نشست گفت: اقتصاد دانش‌بنیان سهم قابل قبولی در GDP کشورهایی دارد که توسعه یافتگی را تجربه کرده و اقتصادشان بر نوآوری مبتنی‌ است.

محمد مهدی مدنی افزود: در کشورهایی نظیر آلمان و اسپانیا این سهم بیش از ۲۳ درصد برآورد می‌شود اما در کشورهای در حال توسعه همچون ایران این سهم کمتر از نیم درصد است و در استان خراسان رضوی هم حداکثر به ۰.۳ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: این در حالی است که یکی از مهم‌ترین محورهای سیاست ابلاغی اقتصاد مقاومتی، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان بوده و رهبر معظم انقلاب نیز دستیابی به رتبه اول شاخص دانش‌بنیان در منطقه را از اهداف اقتصاد مقاومتی اعلام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هدف ما دستیابی به سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی استان تا افق ۱۴۰۴ است گفت: انجمن شرکت‌های دانش بنیان تشکل قانونی است و مطابق مفاد اساسنامه انجمن تمام شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور، مرکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و حتی بنگاه‌هایی که به شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات ارائه می‌کنند می‌توانند به عضویت این انجمن درآیند. همچنین در صورت لزوم تغییرات در اساسنامه با همکاری اتاق بازرگانی ممکن خواهد بود.

مدنی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در راستای تعمیق و توسعه ساختار و فعالیت‌هایشان، کمک آموزشی به شرکت‌های نوپا و تلاش برای ایجاد و تامین زیرساخت‌ها در استان با رویکرد رفع نیازهای دانش بنیان را خواستار شد.

لزوم تمرکز ویژه بر حوزه دانش بنیان خراسان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در حوزه دانش بنیان چندین واحد موثر در حال آمادسازی در استان است که یکی از آنها کارخانه نوآوری شهرداری است که تا ابتدای سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

علی رسولیان افزود: از سوی دیگر در نشستی که با رییس پارک تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور داشتیم این قول را اخذ کردیم که طرح راه‌اندازی این پارک تخصصی در خراسان رضوی طی هفته آینده آماده شود و برای این منظور هزار متر مربع زمین به پارک علم و فناوری استان واگذار خواهد شد تا این پروژه را پس از تکمیل به شرکت‌های متقاضی واگذار کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در این نشست گفت: تا ۲۸ آبان ماه امسال سهم آورده دولت و بانک برای پرداخت تسهیلات سرمایه‌ای در استان به ۷۸۰۰ میلیارد تومان رسید اما سرمایه ثابتی که در بانک‌ها در نظر گرفته شده کمتر از یک درصد است و در مجموع در بخش سرمایه در گردش اندکی پیشرفت داشته ولی در زمینه تخصیص تسهیلات عقب هستیم.

محمدرضا مس فروش افزود: سهم خراسان رضوی از تسهیلات تبصره ۱۸ در سال جاری حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است و از این نظر بعد از استان‌های تهران و اصفهان قرار داشته و سهم ۵.۳ درصدی داریم که هر چه به پایان سال می‌رسیم این عدد تقویت می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات ثابت و سرمایه در گردش در این استان پرداخت شده و در این زمینه رتبه ۱۵ کشور را داریم که برای بهبود این رتبه نیازمند همکاری هر چه بیشتر بانک‌ها هستیم تا از خروج منابع بانکی این خطه به دیگر استان‌ها جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha