رایزن سابق ایران: شرق ترکیه بهترین منطقه برای فعالان اقتصادی کشورمان است

همدان- ایرنا- رایزن اقتصادی سابق ایران در آنکارا با بیان‌ اینکه شرق ترکیه دروازه ورودی ما به بازار این کشور است تاکید کرد: این منطقه بهترین موقعیت برای فعالیت است و جامعه تجاری کشورمان باید این موضوع را جدی بگیرند.

فراز چمنی روز سه شنبه در نشست تخصصی با سرآمدن اقتصادی همدان تجربه های خود را از این کشور در اختیار بازرگانان و صاحبان صنایع همدان قرار داد و گفت: شرق ترکیه برای فعالان اقتصادی کشورمان منطقه مناسبی است و اینکار نیازمند عزم جدی جامعه تجاری ایران است.

وی با اشاره به روند رو به رشد ترکیه در زمینه های گوناگون به ویژه صنعت لوازم خانگی، پوشاک، صوتی و تصویری و تعامل تجاری گسترده با کشورهای جهان افزود: تجارت در دیگر نقاط این کشور برای بازرگانان و فعالان اقتصادی کشورمان قدری دشوار اما شدنی است.

رایزن سابق ایران در آنکارا خاطرنشان کرد: ترکیه با ۲۱ کشور جهان موافقتنامه تجارت آزاد دارد و با تکیه بر این ظرفیت به رغم وجود رقیب سرسختی همچون ایتالیا توانسته ۵۵ درصد بازار پوشاک اروپا را از آن خود کند.

چمنی گفت: امکان ثبت شرکت و فعالیت اقتصادی در این کشور بر اساس توافقنامه یاد شده وجود دارد و فعالان اقتصادی از یارانه هایی که در اختیار اتاق بازرگانی ترکیه قرار دارد بهره مند می شوند.

وی به متقاضیان تجارت در ترکیه توصیه کرد: هرگونه قرار داد با طرف های ترک را در دفتر ثبت اسناد این کشور ثبت کرده و سپس از سرکنسولگری ایران تائیدیه دریافت کنند تا در زمان بروز مشکل سفارتخانه بتواند از آنها دفاع کند.

رایزن سابق ایران در آنکارا با بیان اینکه مردم ترکیه روزنامه خوان و علاقه مند به نشریات و رادیو هستند یادآوری کرد: بازرگانان ایرانی قبل از شرکت در نمایشگاه های این کشور، محصولات خود را در جراید و رادیو معرفی کرده و از تبلیغات محیطی نیز غافل نشوند.

چمنی گفت: شهروندان ترکیه برخلاف ایرانیان علاقه زیادی به تماشای تلویزیون و فضاهای مجازی ندارند و تبلیغات سنتی و ملموس را بیشتر می پسندند.

در این نشست مشورتی و آموزشی ۵۰ نفر از صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی و صادرکنندگان مطرح همدان حضور داشتند و شیوه های تجارت و صادرات با ترکیه را آموختند.

سیم مسی بدون عایق، میلگرد عاج دار، فروسیلیس، کلینکر خاکستری، موتور کولر، وازلین صنعتی، کشمش، رب گوجه فرنگی و چینی های بهداشتی ۱۰ کالای مهم سبد صادرات همدان را تشکیل می دهند.

بر اساس آمار گمرک ایران ۷۸۰میلیون دلار کالای همدان در هفت ماهه سال جاری به کشورهای خارجی صادر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha