«علی اکبر مشرفی» امروز (سه شنبه) در حاشیه نخستین رویداد نوآورانه شناسایی و حمایت از ایده های صنعت تایر در محل دانشگاه امیرکبیر در جمع خبرنگاران افزود: ماه های گذشته واردات تایرهای سنگین و باری به مقدار زیاد به کشور انجام شد که به مشکلی اساسی فراروی فروش تایرسازان تبدیل شده است.
وی تاکید کرد: وزارت صنعت باید نگاه بهتری به مقوله تولید تایرسازان داشته باشد و روز گذشته این گروه صنعتی توانست با تولید یکهزار و ۱۰۰ حلقه ای، رکورد تولید تایرهای باری را شکست و امید می رود وزارت صنعت با کنترل واردات و وضع تعرفه بر آن، از صنعت داخلی حمایت کند.
مشرفی یادآور شد: واردات همیشه امکانپذیر است، اما برخی صنایع داخلی با بعضی تصمیم ها دچار مشکل می شوند که شاید تا سال ها قابل رفع نباشد.
وی یادآور شد: سالیانه بین ۱.۲ میلیون تا ۱.۴ میلیون حلقه تایر سنگین سیمی اتوبوسی مورد نیاز است، در حالی که تولید داخلی آن نزدیک به ۳۵۰ هزار حلقه در سال، و باقیمانده آن باید وارد شود.
مشرفی افزود: واردات بی رویه ای که در ماه های گذشته رویداد، اکنون انبارها از تایرهای بی کیفیت و ارزان قیمت چینی پر شده و سازمان ملی استاندارد هم نظارت چندانی بر واردات نداشت.
وی افزود: همین مساله و واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی و تعرفه پایین، در ابتدا برای حل مشکلات حمل و نقلی کشور اتخاذ شد، اما اکنون به تولید داخلی ضربه زده است.
تولید تایر سبز
این تولیدکننده با اشاره به تولید تایر سبز در این گروه، خاطرنشان کرد: تایر سبز به لاستیکی گفته می شود که در آن از مواد «آروماتیک» استفاده نشده یا مصرف سوخت را پایین بیاورد.
وی گفت: این گروه صنعتی اکنون لاستیک هایی بدون استفاده از مواد آروماتیک تولید می کند که مصرف سوخت خودرو را حدود یک درصد کاهش می دهد؛ لاستیکی که در ابتدا به درخواست رنو در زمان فعالیتش در ایران تولید شد و امید می رود خودروسازان داخلی نیز به سمت استفاده از آن سوق یابند.
مشرفی گفت: طبیعی است که قیمت این نوع از تایرها بالاتر از تایرهای معمولی باشد، اما هنوز قیمتگذاری نشده است.
اختلاف ۶۰ درصدی قیمت تایر در کارخانه و بازار
وی در ارتباط با قیمت های تایرهای تولیدی گفت: قیمت های کارخانه ای نسبت به قیمت های بازاری نزدیک به ۶۰ درصد پایین تر است.
سرپرست گروه صنعتی بارز ابراز امیدواری کرد: دولت با اتخاذ سیاست های مناسب، فاصله قیمتی کارخانه و بازار را طوری مدیریت کند که این اختلاف به سمت تولیدکننده هدایت شده تا به افزایش تولید و کاهش بیشتر قیمت ها منجر شود.
نظر شما