اعضای هیات علمی برای مهارت‌افزایی دانشجویان باید فرصت مطالعاتی داشته باشند

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه الزهرا (س) گفت: گذراندن دوره فرصت مطالعاتی در زمینه صنعت و جامعه نزدیک‌ترین راه است که اعضای هیات علمی می‌توانند با این رویکرد دانش و مهارت دانشجویان را افزایش داده و آن‌ها را آماده ورود به بازار کار کنند.

به گزارش روز پنجشنبه دانشگاه الزهرا(س)، مهناز ملانظری در هشتمین همایش ملی حسابداران، آموزش های دانشگاهی، حرفه ای و برنامه درسی که در سالن تورانی این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: هر سال یک موضوع محوری مهم و روز برای این برنامه انتخاب می‌شود. موضوع امسال آموزش‌های دانشگاهی، حرفه ای و برنامه درسی است که دارای اهمیت زیادی است.

وی جهت‌گیری دانشگاه‌های بزرگ در ایران به سمت دانشگاه نسل سوم یعنی دانشگاه کارآفرین را در این مسیر با اهمیت عنوان کرد و افزود: حسابداری در این تحول چه نقشی دارد و چگونه از آن تاثیر می‌پذیرد؟
رییس دانشگاه تهران ادامه داد: محیط کسب و کار در حال دگرگونی است و انقلاب صنعتی چهارم با عنوان دیجیتالی شدن به سرعت در حال فراگیر شدن است و اما اکنون این سوال مطرح است که دیجیتال شدن فرآیندها، فعالیت‌ها و خدمات، گسترش هوش مصنوعی و بلاک چین (Block Chain) چه تاثیری بر حسابداری داشته و آمادگی ما حسابداران در این زمینه چگونه است؟ چالش‌های بزرگی که انقلاب صنعتی چهارم برای حسابداری ایجاد خواهد کرد مستلزم آموزش‌های خاصی است که از هم‌اکنون باید برای آن چاره اندیشی کنیم.
ملانظری گفت: استفاده از فناوری در آموزش و کلاس‌های درس گسترش قابل توجهی یافته است و ابزارهای آموزش نیز تحولات زیادی را تجربه کرده است. ما تا چه حد از این فناوری‌ها در آموزش حسابداری استفاده می‌کنیم و چقدر آمادگی داریم در روش‌ها و ابزارهای آموزش تحول ایجاد کنیم؟ تا چه حد آموزش‌های دانشگاهی نیازهای بازارکار را تامین می کند و نقش آموزش‌های حرفه‌ای برای آمادگی این دانش آموختگان و روزآمد کردن شاغلان در حرفه چیست و چقدر کارآمد است؟
وی گفت: افزایش قابل توجه دانشجویان و دانش آموختگان حسابداری و نیز ورود از دیگر رشته‌ها به بازار کار حسابداری چه تاثیری بر بازارکار حسابداری دارد؟ آیا افزایش تعداد ممکن است موجب ورود به بازارهای جدید همچون SME شود؟ و آیا ارتقای نظام مالیاتی و دسترسی به اطلاعات فعالیت‌های اقتصادی که ریسک مالیاتی SME ها، مشاغل آزاد و حرفه‌های پزشکی و .... را افزایش داده است می‌تواند محرک تقاضای جدید برای حسابداری شود؟ در این صورت آیا آموزش‌های فعلی می‌تواند پاسخگوی این نیاز جدید باشد.
رییس دانشگاه الزهرا(س) افزود: حضور اعضای کمیته برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی رشته حسابداری که افتخار میزبانی آن‌ها را در این همایش داریم، موجب شد از این فرصت برای طرح سوالاتی استفاده کنم که هم اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی شایسته است به آن پرداخته و اعضای کمیته به آن اهتمام ورزند.

ملانظری یادآورشد: ما حسابداران در صنعت تولید و اعتباربخشی اطلاعات فعالیت داریم و رقبا و خدمات جانشین برای تولیدات ما در حال افزایش است. شناخت درست روندها و صلاحیت‌های لازم و تنظیم برنامه‌های آموزش دانشگاهی و حرفه‌ای بر مبنای این شناخت کمک خواهد کرد تا جایگاه و اعتبار حسابداری را حفظ کنیم. 
وی ادامه داد: تجارب حسابداران در مشاغل مدیریتی ایجاب می‌کند، حداقل آموزش‌های مدیریتی لازم در سرفصل‌های درسی حسابداری گنجانده شود. افزایش جذابیت برنامه‌های درسی حسابداری و توجه به کارآفرینی و خلاقیت در آن‌ها کمک خواهد کرد تا بتوانیم استعدادها را جذب این رشته کنیم تا در آینده شاهد تحول در مشاغل باشیم. 
ملانظری ایجاد محیط آزمایشگاهی نزدیک به محیط کار را از دیگر موضوعات مهم در این خصوص عنوان کرد و گفت: مجامع حرفه‌ای حسابداری از جمله جامعه حسابداران رسمی ایران، انجمن مدیران مالی حرفه‌ای، انجمن حسابرسان داخلی و دیگر انجمن‌ها و نهادهایی همچون سازمان حسابرسی و سازمان بورس و اوراق بهادار باید فرصت کافی برای دانشجویان و اعضای هیات علمی برای تجربه کار در محیط واقعی را فراهم کنند.
وی گفت: اخیراً مقرراتی برای گذراندن دوره فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت و جامعه توسط وزارت علوم ابلاغ شده و مسیر قانونی و رسمی برای حضور اعضای هیات علمی فراهم شده است.

رییس دانشگاه الزهرا تصریح کرد: سازمان‌های مسوول و پیشرو در حسابداری از این فرصت باید استفاده کرده و اعضای هیات علمی دستاوردهای خود را از حضور در برنامه‌های آموزشی و پژوهشی خود ارائه کنند. برای اکثر دروس حسابداری ما این فرصت فراهم است که از نمونه‌های دنیای واقعی (صورت‌های مالی شرکت‌ها، گزارش‌های حسابرسی، گزارش‌های سازمان بورس و اوراق بهادار ) در کلاس‌های درس بهره گرفته شود.

ملانظری افزود: در کوتاه‌مدت این نزدیک‌ترین راه است که اعضای هیات علمی می‌توانند با این رویکرد دانش و مهارت دانشجویان را افزایش و آن‌ها را آماده ورود به بازار کار کنند.
وی در پایان این سوالات را مطرح کرد که چگونه ویژگی‌های نسل جدید بر آموزش‌های حسابداری تاثیر خواهد گذاشت و آیا استادان حسابداری آمادگی کافی برای این تغییرات نسلی را دارند؟ آیا اعضای هیات علمی در بدو استخدام نیاز به آموزش‌های خاصی دارند و در طول خدمت باید دوره‌های بازآموزی را بگذرانند؟ نقش انجمن‌های دانشگاهی حسابداری در این زمینه بسیار مهم است. آموزش‌های دانشگاهی و حرفه‌ای برای اعضای هیات علمی در حوزه تخصصی و حرفه استادی بسیار حائز اهمیت است.

همایش روز حسابدار برای هشتمین سال متوالی امروز با محوریت حسابداران، آموزش‎ های دانشگاهی، حرفه ای و برنامه درسی و با هدف بررسی و ترویج شیوه های نوین تدریس حسابداری، ارتقای کیفیت آموزش، توجه به جنبه های اجتماعی - روان‎شناختی آموزش حسابداری، بررسی فرصت پژوهش در آموزش حسابداری، آموزش IFRS در ایران، بررسی مباحث پایداری شرکتی در دانشگاه الزهرا برگزار شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha