مسوولان و نمایندگان نهادهای حمل و نقل 13 کشور عضو کمیسیون بین دولتی توسعه کوریدور تراسیکا از جمله هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی " شهرام آدم نژاد " معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی کشورمان در این اجلاس یک روز در باره ابعاد مختلف استفاده کارآمد از این کوریدور بحث و تبادل نظر کردند .
یکسان سازی اسناد حمل و نقل ، کاهش و یکسان سازی عوارض ، ایجاد تسهییلات بیشتر در امور حمل و نقل در امتداد این کوریدور با هدف رسیدن به حداکثر سرعت در حمل و نقل محموله ها از موضوعات مورد مذاکره این اجلاس بود .
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی کشورمان با اشاره به این که ایران در سال 1388 به این دالان حمل و نقل پیوسته است، گفت : ایران در واقع شاخه جنوبی این کوریدور بین المللی را تشکیل می دهد .
آدم نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاخه جنوبی تراسکا که از ایران می گذارد ، حمل و نقل جاده ای در آن با توجه به توسعه زیر ساختهای جاده ای کشورمان ، نقش مهمی دارد .
وی افزود : یکی از پیشنهادات ایران با توجه به زیرساخت های که در چندسال اخیر در حوزه حمل و نقل ایجاد کرده است، الکترونیکی کردن گذاره های حمل است تا بتوانیم سرعت را در این زمینه افزایش دهیم .
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ایران تصریح کرد : نکاتی که در تیر الکترونیک مطرح شده است ، می تواند به کاهش توقف ها در مبادی ورودی و خروجی کشورها ، کمک کند .
آدم نژاد خاطر نشان کرد : همان طوری که در این اجلاس هم اشاره شد ، کوریدور تراسیکا صرفا یک کوریدور برای جابجای کالا نخواهد بود و می تواند در مبادله اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشورهای این مسیر نقش مهمی داشته باشد .
وی عمده هدف ایران از مشارکت در این چنین طرحها را افزایش سهم ترانزیت از طریق خاک کشورمان عنوان کرد و گفت: شرکت در این کوریدور می تواند تقویت کننده دیگر کوریدورها از جمله شمال –جنوب که ایران نقش اساسی در آنها دارد ، باشد .
کریدور تراسیکا شامل سیستم حملونقل ترکیبی در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و اروپای شرقی است، که نقش مهمی در احیای یکی از مسیرهای راه تاریخی ابریشم ایفا میکند و شاخه جنوبی این کریدور از ایران معرفی شده که از مرز ترکمنستان وارد ایران و سپس از طریق مرز بازرگان وارد ترکیه میشود.
در حال حاضر13 کشور بلغارستان، مولداوی، رومانی، اوکراین و ترکیه در اروپا، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، و گرجستان در قفقاز جنوبی، ایران، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان در آسیای مرکزی عضو این کریدور هستند.
برنامه تراسیکا اولین بار در سال 1993 میلادی در کنفرانسی در بروکسل با حضور وزرای تجارت و حملونقل 8 کشور جمهوری آذربایجان ، گرجستان، ارمنستان ، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، و ازبکستان به منظور حل مشکلات حملونقل و تجارت منطقه مطرح شد.
نظر شما