۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 83586894
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خراسان شمالی سالانه ۱۳ هزار میلیارد ریال تولید باغی دارد

بجنورد- ایرنا- ارزش ریالی تولید محصولات باغی خراسان شمالی سالانه ۱۳ هزار میلیارد ریال است که از سطح ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی این استان برداشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی روز دوشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: از ۷۶‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی این استان ۲۹ ‪گونه آن باغی است که حجم سالانه تولید آن به بیش از ۲۰۰ هزار تن می رسد.

 محمدعلی شریکیان در عین حال درصد بیمه‌گری محصولات باغی در این استان را مطلوب ندانست و گفت: علیرغم اقلیم مناسب استان و محصولات با کیفیتی که در این خطه تولید می شود، درصد بیمه محصولات بسیار کم است و حال آنکه باغداران می توانند تنها با تخصیص مبلغی اندک از کمک های فنی و اعتباری این بخش برخوردار شده و در صورت بروز خسارت، زیان آنان جبران می شود.

شریکیان با بیان اینکه این استان، نخستین استان کشور است که طرح فراگیر بیمه انگور را از ۲ سال قبل آغاز کرده است، افزود: هدف این است که تاکستان ها بیشترین ضریب پوشش بیمه را داشته باشند و این امر کمک بزرگی در حمایت از باغدارانی است که دچار خسارت می شوند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: طی ۲ سال اخیر ۵۰ هکتار طرح فراز تاکستان در این استان اجرا شده که کمک خوبی برای بهبود کمی و کیفی تولید انگور است و امسال نیز پرونده ۲۵ هکتار تاکستان دیگر به بانک های عامل معرفی شده که در آستانه اجرای طرح و انعقاد قرارداد هستند و بخشی وارد مرحله اجرایی نیز شده اند.

شریکیان افزود: برای اینکه تولیدات تاکداران با خطر کمتری مواجه شود نیاز است علاوه بر بیمه، تغذیه باغ و طرح فراز تاکستان ها اجرا شود چرا که با اجرای طرح مزبور میزان تولید محصول ۴ برابر شده و از ۱۳ تن در هکتار به حدود ۵۰ تن می رسد.

وی همچنین میزان تولید کشمش در این استان را سالانه ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱۵ هزار تن قابلیت صادرات دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

سالانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در خراسان شمالی تولید می شود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha