عضو شورای شهر تهران، محمود میرلوحی بعد از ظهر دوشنبه در رویداد تهران هوشمند و در پنل تخصصی اقتصاد دیجیتال چگونه بر شکل گیری تهران جدید موثر خواهد بود؟ عنوان کرد: در شهر بزرگی مثل تهران مردم برای تمام کارها باید به ادارات دولتی بروند. در این شهر ۳۱۱ هزار واحد اقتصادی و تجاری داریم و سالها است که نیاز نیست به مغازه ها مراجعه کنیم.
وی ادامه داد: اما با این وجود جایی برای تحول حوزه کسب و کارهای گذشته نیست. هم اکنون نیز شورای شهر نیاز و ضرورت دارد وارد بحث اقتصاد دیجیتال شود زیرا مزیت فراوان دارد.
میر لوحی افزود: در برنامه سوم شورای شهر یک سوم آن به شهر هوشمند و کسب و کارهای نوین و اقتصاد هوشمند اختصاص دارد و در بودجه شهر تهران در تبصره یک، پنج، هفت، ۱۸، ۱۰، ۱۹، ۳۶ و ۴۰ به شدت روی این مسئله تاکید شده است.
عضو شورای شهر اظهار داشت: در تهران و کلان شهرها ظرفیت بالایی برای بخش اقتصاد دیجیتال وجود دارد و توجه فراوان نیز به این حوزه داریم. حتی در شورایاری محلات کارگروه نوآوری و فناوری ایجاد شده است.
سرمایه گذاری اینترنت نسل ۴ به اپراتورها بازنگشته است
یاسر رضاخواه مدیر عامل شرکت رایتل نیز در ادامه عنوان کرد: اپراتورها در زیر ساخت هوشمند سازی نقش دارند و در حوزه مدیریت شهری اقتصاد دیجیتال، کاهش هزینه است زیرا تعداد متخصصان را کاهش میدهیم.
رضاخواه تصریح کرد: در حوزه دیجیتال برخی کارها باید انجام و حذف شود اما در زمانی که حاکمیت میخواهد از نیروی کار استفاده کند بهره وری کامل در زمینه دیجیتال اتفاق نمیافتد.
وی تصریح کرد: برای اقتصاد هوشمند چالش سرمایه گذاری وجود دارد که حاکمیت تمایل و بودجه برای انجام آن ندارد و انتظار دارد سرمایه گذاری را انجام دهد و تمام راه ها به اپراتور ختم می شود. در حالی که هیچ مدل قراردادی صحیحی وجود ندارد.
مدیر عامل شرکت رایتل تصریح کرد: در شرایط فعلی پایین بودن تعرفه های ارتباطی پولی برای اپراتور ندارد و به گونه ای سرمایه گذاری بدون بازگشت است حتی سرمایه گذاری در حوزه نسل ۴ اینترنت هنوز به اپراتور برنگشته است. بنابراین باید بررسی شود سرمایه گذاری و بازگشت منابع در اقتصاد دیجیتال به چه صورت است.
اقتصاد دیجیتال تنها کسب و کار اینترنتی نیست
علی فیروزی رییس مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی نیز در ادامه این پنل گفت: اقتصاد دیجیتال تنها کسب و کار اینترنتی نیست و اقتصاد هوشمند از آن بالاتر است.
وی ادامه داد: همه حاکمیت ها برای اینکه بتوانند محیط کسب و کار را بهبود دهند از حکمرانی استفاده می کنند. که یکی از ابزار آن قانون و مقرارت است که باعث تورم در قانون و مقرارت می شود.
فیروزی گفت: به دلیل اینکه هزینه بسیاری از پروژه ها را بخش خصوصی میدهد حاکمیت به راحتی پروژه ها را تغییر و یا متوقف می کند و متولی دولتی به این فکر میکند که بخش خصوصی چقدر سود می کند نه اینکه چه میزان در پروژه ریسک می کند به همین دلیل یکسری باید ها، نباید ها و مجوزها بدون تفکر به وجود می آید که منجر به توسعه یا انحلال یک کسب و کار نوپا می شود.
وی تصریح کرد: ابتدا تصور می شود کسب و کار نوپا پیشرفت نمی کند اما پس از مدتی پیشرفت کرده و بزرگ می شود و حالا حاکمیت به فکر مقرر کردن قانون می افتد. کسب و کارهای دانش بنیان شکل جدیدی هستند که رشد می کند و پس از آن حاکمیت به آن می رسد و یا از ابتدا اجازه فعالیت به آن نمی دهند.
فیروزی ادامه داد: علی رغم اینکه اقتصاد دیجیتال ارزش افزوده زیادی دارد، بنا به دلایل آشکار و پنهان و قوانین نا نوشته به نفع کارآفرینان نوآوران نیست.
اکثر متولیان تهران هوشمند از بخش خصوصی هستند
علی یقطین سرپرست مرکز تهران هوشمند نیز در پاسخ به اینکه شهرداری چگونه میخواهد متولی کسب و کارهای نوین و حامی آنها باشد و مشارکت داشته باشد؟ عنوان کرد: نهاد بزرگی مثل شهرداری در سه سال پیش سرویس هایی در اختیار مجموعه هایی که از پیشتر کار سنتی انجام می داده اند قرار می داده است و شهرداری دیر به حوزه اقتصاد دیجیتال وارد شده است.
وی ادامه داد: تمام کسانی که تهران هوشمند را پیگیری می کنند از دل بخش خصوصی آمده اند. باید برنامه ریزی کنیم در کجا باید قانون گذاری و تنطیم گری شود و در کجا تسهیل گری کنیم و خود وارد شویم.
یقطین با بیان اینکه نگاه شهرداری ایجاد یکسری زیر ساخت است، گفت: در حوزه رگولاتوری شهرداری متولی است به عنوان مثال ساختمان بالای ۱۲ طبقه باید به اتش نشانی به صورت هوشمند متصل باشد که شهرداری در این زمینه مثبت عمل کرده است.
وی تصریح کرد: تهران هوشمند مجموعهای ترکیبی از رز، ولیشن سرمایه گذاری، ارائه زیر ساخت و حمایت است همچنین ساختمان های ازاد در اختیار بخش خصوصی برای فعالیت های هوشمند سازی قرار داده ایم.
نهادها به نیازهای مردم متمرکز شوند
نیما نامداری معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا نیز در اظهار داشت: ما باید از منظر شهروندان به اقتصاد دیجیتال نگاه کنیم زیرا در جایی که کارآفرین ارزش ایجاد می کند از دل جامعه و مردم بیرون می آید.
وی ادامه داد: کسی که استارتاپ راه اندازی می کند مسئله آن شهر هوشمند نیست بلکه نیاز شهروندان است اما نهاد ها نگاه کارآفرینانه در شهر هوشمند ندارند و مقصد آنها نیازهای مردم نیست.
نامداری تصریح کرد: باید نهادهای دولتی از منظر شهروند به پدیده شهر هوشمند نگاه کنند. تا این پروژه محقق شود.
نظر شما