۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۴
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 83591344
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

انتخابات ریاست جمهوری الجزایر آغاز شد

۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۴
کد خبر: 83591344
انتخابات ریاست جمهوری الجزایر آغاز شد

تهران - ایرنا - مردم الجزایر امروز / پنجشنبه/ برای تعیین رییس جمهوری کشورشان پای صندوق های رای رفتند. این انتخابات در حالی صورت می گیرد که مردم الجزایر برای برون رفت از بحران قدرت داخلی و رفع مسائل اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن، نخستین رئیس جمهوری بعد از بوتفلیقه را انتخاب خواهند کرد.

به گزارش رویترز، حوزه های رای گیری این انتخابات از ساعت ۷،۵ صبح به وقت محلی شروع به کار کردند تا مردم بتوانند تا ساعت ۱۸،۵ امروز در ششمین انتخابات ریاست جمهوری کشورشان از سال ۱۹۹۵ تاکنون که بارها به تعویق افتاده بود، شرکت کنند.
رای گیری در خارج از این کشور از روز (شنبه) آغاز شد و عملیات رای گیری در مراکز نمایندگی سیاسی الجزایر جریان دارد تا بتوانند رای تقریبا ۹۱۴ هزار تن اتباع این کشور در خارج را که اکثر آنان در فرانسه زندگی می کنند، دریافت کنند.

بر اساس این گزارش،‌ رای گیری امروز پایان می یابد اما زمان اعلام نتیجه آن هنوز مشخص نیست.

انتخاباتی سرنوشت ساز

گرچه رسانه های معتبر با حساسیت این انتخابات را دنبال می کنند، اما نکاتی در این انتخات وجود دارد که به جرات آن را می تواند به سرنوشت سازترین انتخابات الجزایر تبدیل کند.

به گزارش ایرنا،  ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم این کشور حائز شرایط لازم برای رای دادن هستند تا بتوانند از میان ۵ نامزد معرفی تعیین صلاحیت شده از سوی کمیسون مستقل انتخابات یعنی  "عبدالمجید تبون" و "علی بن فلیس" نخست‌وزیران سابق دوره بوتفلیقه، "عزالدین میهوبی" دبیرکل حزب "التجمع الوطنی الدیمقراطی" وزیر پیشین فرهنگ، "عبدالعزیز بلعید" رئیس جبهه المستقبل و "عبدالقادر بن قرینه" رئیس جنبش البناء الوطنی یکی را به خاج ریاست جمهوری "المرادیه" بفرستند.

این در حالی است که دو طیف از مردم و نخبگان این کشور طی ۱۰ ماه گذشته بارها با صف آرایی در برابر هم نسبت به این انتخابات موضع گیری متفاوت داشتند.

چون حزب "جنبش انجمن صلح" که بزرگترین حزب اسلامگرای الجزایر هست، همراه با دیگر احزاب یکشنبه شب ( ۱۷ آذر ) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که از هیچ یک از این نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حمایت نخواهد کرد.

با وجود اینکه مخالفان طی چند روز گذشته در واپسین روزهای مانده به برگزاری انتخابات امروز، بر شدت اعتراضات خود افزوده و اعلام کرده بودند آنرا تحریم می کنند، موافقان این انتخابات امروز به پای صندوق های رای می آیند تا بتوانند امید خود به این صندوق ها را برای تعیین سرنوشت خود بعد از ۲۰ سال ریاست جمهوری عبدالعزیز بوتفلیقه هم برای مخالفان داخلی و هم جهانیان اثبات کرده و آنرا به نمایش بگذارند.

در این بین بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند که با توجه به جبهه گیری احزاب مخالف و همراهی مردم با آنها، سطح مشارکت در این انتخابات بسیار پائین باشد.

این در حالی است که بر اساس اطلاعات انتشار یافته از سوی وزارت کشور  الجزایر، انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۰۹ با اقبال ۷۴ درصدی و در سال ۲۰۱۴ با استقبال ۵۲ درصدی الجزایری ها مواجه بود و البته در هر دوی آنها بوتفلیقه برنده شده بود.

در واقع اعتراضات چند روز اخیر در این کشور برای زیر سوال بردن ماهیت این انتخابات مسبوق به سابقه است چون به دنبال اعتراضات مردم این کشور در ماه فوریه برای برگزاری پنجمین انتخابات ریاست جمهوری بعد از استقلال این کشور از فرانسه با هدایت بوتفلیقه و احتمال پیروزی او بود که بوتفلیقه مجبور شد پس از ۲۰ سال حکومت، در سن ۸۲ سالگی با فشار ارتش از قدرت کناره گیری کند .به این ترتیب  اداره امور کشور به یک دولت انتقالی واگذار شود اعتراضات چند روز اخیر در این کشور برای زیر سوال بردن ماهیت این انتخابات مسبوق به سابقه است چون به دنبال اعتراضات مردم این کشور در ماه فوریه برای برگزاری پنجمین انتخابات ریاست جمهوری بعد از استقلال این کشور از فرانسه با هدایت بوتفلیقه و احتمال پیروزی او بود که بوتفلیقه مجبور شد پس از ۲۰ سال حکومت، در سن ۸۲ سالگی با فشار ارتش از قدرت کناره گیری کند .به این ترتیب  اداره امور کشور به یک دولت انتقالی واگذار شود.

استعفای بوتفلیقه نتوانست معترضان الجزایری را آرام کند و بسیاری از شهروندان، دولت انتقالی پس از رییس‌ جمهوری مخلوع این کشور را یک امر فرمایشی توصیف کرده و تشکیلات نظام سیاسی فعلی کشور را نه نماینده یک دولت مدنی، بلکه یک دولت نظامی برآمده از دستگاه سیاسی ۳۰ سال گذشته ارزیابی می‌کنند.

بعد از تشکیل این دولت انتقالی بود که قرار شد ۲۹ فروردین امسال نخستین انتخابات بعد از بوتفلیقه برگزار شود، اما به دلیل نامزد نشدن هیچکس برای تصدی پست ریاست جمهوری ، بار اول به چهارم ژوئیه (۱۳ تیر) و دومین بار به ۱۲ دسامبر (یعنی فردا پنجشنبه) موکول شد که مخالفان همچنان مخالف روند برگزاری آن هستند و امروز هم از بیان اعتراض خود دست نکشیدند.

گزارشات حاکی است که این تجمعات و راهپیمایی‌ دانشجویی که جمع کثیری از شهروندان عادی الجزایری نیز به آن پیوسته‌اند، همچنان بر مخالفت با برگزاری انتخابات تاکید دارد چرا که مردم هنوز به وعده مقامات در خصوص شفافیت در زمینه انتخابات اطمینان ندارند.

آنها بارها اعلام کردند که ۵ فردی که از سوی "محمد شرفی" رئیس کمیته مستقل انتخابات و وزیر سابق دادگستری این کشور به عنوان نامزدهای نهایی این انتخابات معرفی شدند عوامل دولت "عبدالعزیز بوتفلیقه" هستند که روی کار آمدن هر یک از آنها نتیجه ای جز حفظ ساختار سیاسی بوتفلیقه نخواهد بود.

البته کمیته مستقل انتخابات بارها با صدور بیانیه ای با تاکید بر اینکه "امکان تقلب در نتایج انتخابات وجود ندارد" اعلام کرد که عزم خود را برای برگزاری انتخابات شفاف و سالم جزم کرده و به آن دسته از کسانی که بخواهند در آرای الجزایری ها دستکاری کنند، هشدار داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha