روابط عمومی وزارت کشور روز یکشنبه در اطلاعیهای اعلام کرد: طرح مدیریت مصرف سوخت، با تکیه بر اسناد قانونی بالادستی، پس از طی تشریفات قانونی و مبتنی بر اختیارات مصوب و تایید مراجع قانونی مرتبط درتاریخ ۲۴ آبان ۱۳۹۸ اجرایی شد.
در این اطلاعیه آمده است: با اینکه طرح مدیریت مصرف سوخت با تایید نهادهای قانونی و با اطلاعرسانی بخشهای مرتبط از جمله صداوسیما و سایر رسانههای کشور اجرا شد و باوجود آنکه بیش از دو سال است که ضرورت افزایش قیمت حاملهای انرژی ازجمله بنزین، با مصوبه مراجع قانونی در دستور کار دولت قرار داشته و این موضوع مورد توجه محافل خبری و رسانه ای بوده است، تلاش زیادی از سوی منتقدین طرح صورت گرفت تا چنین القاء شود که طرح بدون اطلاعرسانی و اقناع افکار عمومی اجرا شده است.
وزارت کشور در این اطلاعیه با بیان این موضوع که سیاست گذاری، برنامه ریزی، طراحی، تعیین دستگاه مسئول و دستگاههای همکار، تدوین ماموریتها وشرح وظایف و تکالیف هر یک ازدستگاههای مرتبط در عرصه اقناع افکارعمومی و اطلاع رسانی طرح مدیریت سوخت، از دی ماه سال ۱۳۹۶ و دقیقاً ۶۹۳ روز قبل از اجرای طرح، از سوی وزارت کشور دنبال شده است، اعلام کرد: از تاریخ مزبور تا زمان اجرای طرح، برنامهریزی و طراحی روند اقدامات وتکالیف دستگاههای مختلف در عرصه اطلاع رسانی و توجیه افکار عمومی نسبت به موضوع با مشارکت نمایندگان بخش های مرتبط کشور، در هفت جلسه شورای امنیت کشور با ۲۵ مصوبه، در۱۶ جلسه ستاد طرح مدیریت مصرف سوخت با ۴۵ مصوبه، در ۹ جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور با ۱۸ مصوبه، در سه جلسه شورای اطلاع رسانی دولت با ۲۶ مصوبه، در یک جلسه ستاد اقتصادی دولت با یک مصوبه و در مجموع در۳۶ جلسه شوراها و ستادهای مرتبط با ۱۱۵ مصوبه دنبال شد.
این اطلاعیه با اشاره به مصوبات جلسات ذیربط بر توجه جدی به عرصه اطلاع رسانی و اقناع افکار عمومی، به عنوان زمینه اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، سازمان صداوسیما را مسئول اصلی توجیه و اقناع افکار عمومی تاکید کرد و ادامه داد: صداوسیما مکلف شد در دوره آمادگی برای اجرای طرح که در عمل با تعویق پی درپی زمان اجرای طرح، حدود دو سال به طول انجامید، به تدریج افکار عمومی را در کشور با بهرهگیری از نخبگان دانشگاهی وکارشناسان حوزه انرژی و تبیین مزایای اقتصادی این طرح آماده کند.
اطلاعیه وزارت کشور در ادامه می افزاید: از جمله تکالیف مورد تصریح برای سازمان صدا وسیما در برنامهریزیها و مصوبات یادشده، می توان به تهیه و ارائه پیوست تبلیغاتی طرح، انجام نظرسنجی، تهیه و تدوین طرح اطلاع رسانی، فراهم کردن شرایط لازم در افکار عمومی برای جلب مشارکت عمومی در روند احیای کارتهای سوخت، تبیین آثار طرح در مقابله با قاچاق بنزین، فرهنگسازی برای ایجاد الگوی مصرف سوخت و پیشگیری ازآلودگی محیط زیست، اطلاع رسانی لازم در خصوص محل هزینه کرد درآمدهای حاصل از افزایش قیمت سوخت و توجیه مدیران مراکز صدا وسیمای استانی اشاره کرد.
وزارت کشور درخصوص وظایف دیگر دستگاهها در قبال اقناع افکار عمومی و انجام نظرسنجی و دیگر بسترسازیها هم یادآورشد: دستگاههایی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت اطلاعات، وزارت نفت، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و تمام دستگاههای مرتبط با موضوع اطلاع رسانی در رسانههای شنیداری، دیداری، مکتوب و فضای مجازی به عنوان اعضای کمیته اطلاع رسانی ستاد، موظف به همکاری با سازمان صدا و سیما بودهاند.
اطلاعیه وزارت کشور در ادامه اقدامات انجام شده توسط صداوسیما در راستای بسترسازی برای طرح مدیریت مصرف سوخت را یادآور شد و اعلام کرد: سازمان صدا وسیما نیز در اجرای مصوبات فوق الذکر، نسبت به تهیه و تدوین پیوست اطلاع رسانی طرح و بهروز رسانی آن درچند مقطع، ازجمله در۲۲ مهرماه ۱۳۹۷ با عنوان پیوست «استفاده ازکارت سوخت سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین وبسته پیشنهادی اقدامات رسانهای و مقابله با عملیات روانی رسانههای معاند»، در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ با عنوان «راهبردها ، سیاستها و محورهای رسانه ملی درخصوص افزایش قیمت بنزین» و در تاریخ ۶ مهر ۱۳۹۸ درباره بهروزرسانی مجموعه فوق الذکر(راهبردها، سیاستها ومحورهای پیشنهادی رسانه ملی در خصوص افزایش قیمت بنزین) اقدام کرده و اسناد مصوب را در قالب صدها ساعت برنامه تولیدی، خبر و گزارشیهای ویژه اجرا کرده است.
نظر شما