۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۵
کد خبر: 83600773
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازگشایی مسجد جامع کشمیر پس از پنج ماه

۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۵
کد خبر: 83600773
بازگشایی مسجد جامع کشمیر پس از پنج ماه

دهلی نو - ایرنا - پس از گذشت ۱۳۵ روز از وضع محدودیت ها در ایالت کشمیر هند، دیروز (چهارشنبه) با بازگشایی مسجد جامع این ایالت در "سرینگر"، اولین نماز جماعت در این مسجد تاریخی برگزار شد.

نشریه "نیو ایندین اکسپرس" نوشت: پس از تصمیم مدیریت مسجد جامع سرینگر برای بازگشایی این مسجد، موذن ها دیروز با سر دادن اذان ظهر مردم را به حضور در مسجد دعوت کردند.

امام مسجد جامع سرینگر اعلام کرد که تصمیم برای بازگشایی این مسجد پس از بهبود وضعیت امنیتی در کشمیر گرفته شده است. مغازه ها در سرینگر  اکنون تا ساعت ۲:۳۰ بعد از ظهر به فعالیت خود ادامه می دهند و رفت و آمد مردم در خیابان ها افزایش یافته است.

وی در مورد برگزاری نماز جمعه در مسجد جامع کشمیر در هند گفت: تصمیم برای برگزاری نماز جمعه امروز گرفته خواهد شد. "میروائز عمر فاروق" که نمازهای جمعه به امامت او در سرینگر برگزار می شد، اکنون در حصر خانگی قرار دارد.

این درحالی است که نیروهای پلیس و امنیتی هند همچنان در اطراف مسجد جامع سرینگر حضور دارند. پیش از این مدیریت این مسجد اعلام کرده بود تا زمانی که نیروهای امنیتی اطراف مسجد را ترک نکنند، مسجد جامع بازگشایی نخواهد شد.

نخست وزیر هند ۵ اوت(۱۴ مرداد) از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

طبق بند ۳۵ قانون اساسی هند فروش هرگونه اموال غیر منقول به افرادی که بومی ایالت جامو و کشمیر نیستند، ممنوع است و ساکن دائمی جامو و کشمیر فردی است که پیش از سال ۱۹۵۴ مقیم این ایالت بوده باشد و یا ۱۰ سال دائم و مستمر در آن زندگی کرده باشد.

دولت هند پس از لغو اصل ۳۷۰ قانون اساسی و بند ۳۵ قانون هند که اختیارات ویژه ای برای ایالت جامو و کشمیر در نظر گرفته بود، برای جلوگیری از اعتراض مردم، مدارس و دانشگاه ها را تعطیل و تلفن و اینترنت این منطقه را قطع کرد.

از آن زمان تاکنون محدودیت های کشمیر مانند منع رفت و آمد، احیای بخشی از خدمات تلفن ثابت و تلفن های همراه به صورت مرحله ای کاهش یافته اند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha