استاندار خراسان رضوی: امید به تحرک جدی در حمل و نقل کشور داریم

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: امید است تصمیم جدی در حوزه حمل و نقل کشور گرفته شود تا شاهد تحرک جدی و قابل توجه در این بخش باشیم.

علیرضا رزم حسینی روز پنجشنبه در همایش ملی "ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصادی" در مشهد، ثمرات برجام در حوزه اقتصادی طی سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ را یادآور شد و با شرایط سخت امروز مقایسه کرد.

وی گفت: برجام گشایش‌های بسیار در بخش مالی، اقتصادی، عمرانی و تجاری برای ایران ایجاد کرد و نرخ رشد اقتصادی کشور به هشت تا ۱۲ درصد رسید اما دیوانه‌ای مانند ترامپ از آن  خارج شد و با براه انداختن دوباره تحریم‌های اقتصادی، شرایط سختی را برای ایران بوجود آورد و سایر کشورها نیز به سبب پیوستگی اقتصادی که با آمریکا داشتند، مجبور به همراهی با آن شدند.

وی با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی قرار داریم و فروش نفت ایران نیز کاهش یافته است افزود: نمی‌خواهیم در بوجود آوردن این شرایط سخت، از ناکارآمدی‌های دولت و عدم اتخاذ تصمیم‌های درست و به موقع در سطح ملی و عدم ساماندهی قوانین چشم پوشی کنیم اما باید برای شرایط کنونی تدبیر کرد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: دلیل برگزاری نشست‌های متعدد در کشور، موانع و مشکلات اقتصادی و اجتماعی کنونی است و گرنه دلیلی برای برگزاری همایش و نشست وجود ندارد لذا باید چنین نشست‌هایی خروجی ثمربخش داشته باشد و مشکلات و مسایل برای دست‌اندرکاران تفهیم شود.

وی گفت: اینک در شرایط خاصی قرار داریم و یکی از مهمترین مشکلات در اوضاع کنونی، از دست رفتن سرمایه اجتماعی است.

رزم حسینی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی، مردمی و مبتنی بر آرای مردم است، این نظام برای مردم احترام قایل است لذا اجازه نداریم در برابر معترضین تعرضی داشته باشیم چرا که رهبر معظم انقلاب و قانون اساسی چنین حقی به ما نداده است.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که در آبان ماه امسال رخ داد برای کشور هزینه‌های بسیار به همراه داشت، با این حال به دلیل بهره‌گیری از شرکت‌های بخش خصوصی به عنوان معین اقتصادی در این استان این اعتراضات در خراسان رضوی به حداقل رسید.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه بخشی از اعتراضات مردم به دلیل تبعیض بوده است گفت: یکی از دلایل اصلی بسته شدن جاده ماهشهر در اعتراضات اخیر وجود تبعیض بود، اگر صدور مجوزها را به پایان برسانیم و مسوولیت کارها را به خود شرکت‌ها واگذار کنیم، دیگر کسی بیکار نمی‌ماند که بخواهد جاده را ببندد، کشور را باید با شرکت‌ها و فعالان اقتصادی آن ساخت.

وی افزود: ما هیچگاه تغییر رویکرد اساسی ندادیم و حاضر نیستیم در این مسیر حرکت کنیم، اگر خواسته‌های مردم را بشنویم و به مردم اعتماد کنیم، آنان به کمک ما خواهند آمد.

رزم حسینی ادامه داد: اگر به جای جنگ اقتصادی جنگ نظامی آغاز می‌شد، همین جوانان کف خیابان برای دفاع از سرزمین‌ خود به خط مقدم جبهه می‌رفتند، اما با مردم گفت و گو نمی‌کنیم و به مردم اطلاعات درست نمی‌دهیم، اقتصاد را سیاسی و جناح چپ و راست کرده‌ایم، در این شرایط مردم به چه چیز باید دلخوش کنند؟

وی گفت: ایران پیشینه ۱۰۰ تا ۲۰۰ ساله در حوزه دموکراسی و شکل‌گیری مجلس دارد، این کشور برای تامین امنیت داخلی هزینه بسیار نموده و تا دریای مدیترانه پیش رفته است، شهدای مدافع حرم در همین راه جان خود را از دست داده‌اند، دایره امنیت ملی خیلی وسیع‌تر است و تولیدکنندگان باید از فضای امن داخل کشور بهره گیرند و به رونق تولید کمک کنند.

بیش از یکهزار و ۶۰۰ شرکت حمل و نقل بین‌المللی و هفت تشکل مرتبط با حمل و نقل در کشور وجود دارد، خراسان رضوی با توجه به موقعیت ترانزیتی و حمل و نقل بین المللی، صبغه ۲۷ ساله و برخورداری از حضور بیش از ۲۵۰ شرکت حمل و نقل بین‌المللی، انتقال بیش از ۸۰ درصد کالاهای ترانزیتی و صادراتی کشورهای آسیای میانه، افغانستان و حتی عراق و آذربایجان را بر عهده دارد.

همایش یک روزه ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصادی با محورهای نقش حمل و نقل بین المللی و ترانزیت در توسعه اقتصاد کشور و مقایسه با کشورهای همسایه، تعدد قوانین و مقررات در حوزه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت، تعدد سازمان‌ها و ارگان‌های دخیل در ترانزیت و نقش دانشگاه و مجامع علمی در توسعه حمل و نقل و ترانزیت، برگزار شده که این موضوعات در قالب چهار پنل تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی، رییس اتاق بازرگانی ایران، مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای سازمان راهداری و حمل و نقل کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه حمل و نقل و ترانزیت از سراسر کشور در این همایش حضور دارند.

در مراسم پایانی این همایش که عصر امروز برگزار می‌شود نیز از ۱۳ شرکت حمل و نقل نمونه و برتر در حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی قدردانی می‌گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha