۴۰ ایده در نخستین استارتاپ ویکند صنایع پوشاک الگوی دوخت (اسپاد) غرب کشور با حضور ۵۶ شرکت کننده در قالب هشت تیم حضور داشتند که صاحبان ایده در آخرین روز رویداد اقدام به دفاع از دستاوردهای خود کردند.
در این مرحله از رقابت هر گروه در پنج دقیقه باید از ایده خود دفاع کرده و پس از آن در عرض سه دقیقه به سوالات داوران استارتاپ پاسخ میدادند.
معرفی ایده، هدف طراحی و ساخت ایده، بازارهای هدف، شناخت رقبا، بازاریابی، چشم انداز توسعه و ویژگی منحصربفرد ایدهها از جمله آیتمهای مورد توجهی بود که نمایندگان ایدهها میبایست در دفاعیات خود به آن توجه کنند.
چادر گویلی محافظ کولر آبی
ایده چادر گویلی نخستین ایدهای بود که در پنج دقیقه فرصت خود اقدام به معرفی ایده کرد و در دفاع از ایده خو د گفت: این چادر چهار فصل، ۲ کاره ویژه کولرهای آبی است.
در ادامه دفاعیات این ایده که گروهی هشت نفره بودند، قیمت تمام شده آن یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریال اعلام شد و کاهش مصرف برق در تابستان و کاهش مصرف گاز در زمستان را از ویژگیهای آن بیان کردند.
این چادر این امکان را دارد که در تابستان به صورت سایه بان و در زمستان به صورت پوشش کولر برای جلوگیری از ورود سرما به داخل خانه جلوگیری کند.
شابلون، ایده اتصال طراحان مد و تولید کنندگان لباس
ایده شابلون که نرم افزاری برای اتصال طراحان مد و تولیدکنندگان صنعت تولید پوشاک بود که نماینده این ایده در معرفی آن گفت: شبیه سازی و سفارشی سازی و هدایت ۲ جامعه هدف داخلی به سمت ارتباط قوی بین آنها از جمله اهداف این ایده است.
آینده روشن زندانیان
ایده آینده روشن زندانیان نیز از دیگر مواردی بود که از آن دفاع شد که نماینده گروه هدف از ایده خود را حمایت از مددجویان هنرمند زندان ها اعلام کرد، این ایده در نظر دارد به صورت برخط محصولات صنایع دستی زندانیان استان کردستان را به دست مشتریان خود برساند.
همچنین خریدار در این ایده تنها یک محصول را خریداری نمی کند بلکه یک محصولی را تهیه میکند که دارای داستان زندگی یک زندانی است، جلوگیری از بازگشت به جرم، ایجاد اشتغال برای زندانیان، آموزش مهارت های فنی حرفه ای به مددجوان و در نهایت صادرات صنایع دستی از اهداف دیگر این ایده بود.
پارادوکس، پوششی برای ادارات
پارادوکس دیگر ایده بود که از آن دفاع شد که گروه ان اهداف تولید لباس ها و فرم های ادارات و مدارس را مد نظر خود قرار داده بودند.
همچنین از ویژگی های این ایده که اعلام شد این بود که در صورت اجرایی شدن قابلیت آن را دارد که بانوان بدسرپرست، بی سرپرست و نیازمندی که از هنر خیاطی بهره مند هستند را تحت پوششی ود ببرد.
خوابیدهها نگران نباشند
ایده آسان پوش طبق گفته نمایندگان آن لباسی بود که ویژه معلولان، بیماران در بستر و افراد مرگ مغزی با کاربرد خانگی و بیمارستانی بود با شعار خوابیده ها نگران نباشند آسان پوش هست.
این لباس برای اولین بار در ایران تهیه شده و جامعه هدف خود را زیر پوشش بردن حداقل ۱۰ درصد جامعه معلولان قرار داده تا در مواردی همچون سهولت استحمام و ماساژ کارهای جامعه هدف را انجام دهد.
فروش لباس زیر
ایده نرم افزاری زیرور دیگر ایده ای بوده در نظر داشت در زمینه فروش لباس زیر مردانه و زنان در سطح کشور و بین المللی فعالیت کند چرا که معتقد بودند کاهش واسطه گری در این طرح مهمترین ویژگی آن است.
معاون پژوهش اداره کل آموزش فنی حرفه ای کردستان در حاشیه آیین اختتامیه این استارتاپ گفت: این استارتاپ ویکند با حضور شرکت کنندگانی از استان های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه و با همکاری اداره کل آموزش فنی حرفه ای استان و آموزشگاه های آزاد فنی حرفه ای باران و هنر دوخت مریوان برگزار شده است.
مهران کلامی با اشاره به نقش استارتاپ ها در ایجاد اشتغال مولد و پایدار اضافه کرد: سرعت در راه اندازی کسب و کار و تبدیل ایده به عمل می تواند علاوه بر موفقیت در ایجاد کسب و کار زمینه حضور رقبای بازار کسب و کار را کاهش داده و زمینه موفقیت بیش از پیش در تجاری سازی ایده را فراهم کند.
کلامی یادآور شد: از مهترین موضوعاتی که باید در یک استارتاپ مورد توجه قرار گیرد مدل کسب و کار است و تلاش می شود در مدت برگزاری این استارتاپ شرکت کنندگان به صورت کامل با این مدل آشنا شوند.
معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی حرفه ای کردستان حوزه طراحی و دوخت را جزء ۱۰ اولویت اصلی طرح تکاپو در کردستان دانست و افزود: با توجه به اینکه تاکنون در این حوزه اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته و حوزه طراحی و دوخت دارای پتانسیل بسیار بالایی در حوزه کسب و کار بوده این استارتاپ با هدف پیدا کردن راهکاری برای رونق کسب و کار در این حوزه طراحی و پیاده سازی شده است.
نخستین استارتاپ ویکند صنایع پوشاک الگوی دوخت (اسپاد) غرب کشور از ۲۷ تا ۲۹ آذر ماه سالجاری در اداره کل آموزش فنی حرفه ای کردستان برگزار شد و در پایان سه
روز ایده برتر منتخب از نظر داوران معرفی شد و از سوی حامیان و سرمایه گذاران مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
استارتاپ ویکند (Startup Weekend) یک رویداد آموزشی- تجربی (Experiential Education) در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می شود و در این برنامه شرکت کنندگان شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریابها و طراحان گرافیک با انگیزه بالا گرد یکدیگر جمع شده تا طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را مطرح و گروه تشکیل بدهند.
نظر شما