۲ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۴۲
کد خبر: 83604775
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استارلاینر بویینگ به زمین بازگشت

۲ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۴۲
کد خبر: 83604775
استارلاینر بویینگ به زمین بازگشت

تهران- ایرنا- استارلاینر شرکت بویینگ دیروز یکشنبه صحیح و سالم در نیومکزیکو به زمین نشست و به اولین پرواز آزمایشی خود خاتمه داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی geekwire،  استارلاینر CST-۱۰۰ شرکت بویینگ روز جمعه اندکی پس از پرتاب بر اثر نقص در عملکرد تایمر خود در یک مدار اشتباه قرار گرفت. استارلاینر حامل هیچ فضانوردی نبود و قرار بود هفته آتی را در ایستگاه بین‌المللی فضایی سپری کند. اما پس از بروز این مشکل شرکت بویینگ و سازمان فضایی آمریکا (ناسا) تصمیم گرفتند که این کپسول را هر چه زودتر به زمین بازگردانند. به این ترتیب استارلاینر دیروز یکشنبه شش روز زودتر از زمانی که برنامه‌ریزی شده بود در محل هدف اولیه فرود آمد.

فرود خودکار استارلاینر بر زمین بدون هیچ گونه عیب و نقصی و با کمک چترهای نجات و کیسه‌های هوایی تعبیه شده در این کپسول در منطقه نظامی شن‌های سفید ارتش امریکا در نیومکزیکو انجام شد. هر سه چتر نجات اصلی این کپسول با موفقیت باز شدند و هیچ موضوعی در جریان فرود این کپسول از مدار زمین که شامل آهسته کردن سرعت این فضاپیما از سرعتی ۲۵ برابر سرعت صوت بود، گزارش نشد. 

ماموریت پرواز آزمایشی مداری (OFT) شرکت بویینگ به این منظور طراحی شده بود که این شرکت نشان دهد، استارلاینر آماده حمل فضانوردان ناسا به ایستگاه بین‌المللی فضایی و از این ایستگاه به زمین است. این پرواز آزمایشی در واقع تمرینی برای پرواز واقعی این کپسول بود که قرار است سال آینده با خدمه انجام شود. شرکت بویینگ این کپسول را به کمک بودجه برنامه خدمه تجاری ناسا ساخته است؛ قراردادی بیش از ۴.۲ میلیارد دلاری که در سپتامبر ۲۰۱۴ اعلام شد. این در حالی است که اسپیس ایکس برای تکمیل کار بر روی کپسول خدمه‌دار خود قرارداد مشابهی به مبلغ ۲.۶ میلیارد دلار دریافت کرده است.

ناسا برای پایان دادن به وابستگی خود به فضاپیمای روسی سایوز بر روی این فضاپیماهای خصوصی حساب می‌کند؛ فضاپیمای روسی سایوز از ژوئیه ۲۰۱۱ که ناوگان شاتل فضایی ناسا بازنشسته شدند تنها وسیله برای حمل نقل فضانوردان به مدار زمین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha