این کتاب در شمارگان یکهزار جلد، ۱۹۳صفحه و قیمت ۲۵۰هزار ریال چاپ شده که نویسنده به موضوعهایی شامل، وضعیتفرهنگی هرمزگان در گذشته و حال، صحنهآرایی و فضای اجرای نمایش شبیهخوانی، بررسی موسیقی و اشعار مجالس، علمگردانی درمیناب و زار در نمایش استان پرداخته است.
بخشهایی از کتاب
یکی از مجالس زیبای تعزیه فین، پاس خیمهها و رودررویی عباس(ع) با پدر بزرگوارش حضرت علی(ع) است و این مجلس از اشعار قوی و ساختاری محکم، برخوردار است که فقط در فین و بندرعباس و روستای نصیرایی اجرا میشود و اشعار فین آن، به مراتب بهتر و جاندارتر از اشعار بندرعباس است.
ماجرا از این قرار است که در هفتم محرم که عباس در حال پاس دادن از خیمهها و حفاظت از آنها در برابر حمله سپاه ابن سعد است، به شدت خسته میشود و ناگهان با صدای بلند پدرش علی(ع) را صدا میزند.
تا این بخش از مجلس، میان مجالس فین بندرعباس و میناب تفاوتی نیست و ادامه این مجلس، میان فین و بندرعباس مشترک است و با میناب نیز آن هم با تعزیه روستای نصیرایی میناب، تفاوتی مختصر دارد که به شرح هر یک پرداخته میشود.
درباره نویسنده
مهدی عطایی دریایی متولد ۱۳۳۶ بندرعباس و دارای مدرک کارشناسی فلسفه و کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر است که پس از گذراندن دوران تحصیل در سالهای ۱۳۵۳ وارد عرصه هنری به خصوص تئاتر میشود.
وی در سال ۱۳۵۵ در کلاسهای آموزشی سینمای آزاد شرکت کرد و مشغول فیلم سازی شد و در سینمای آزاد بندرعباس بین سالهای ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸ پنج فیلم را کارگردانی و نویسندگی کرده است.
فیلمهایی بنام سرانجام، فقط یک راه، تعلق و بی بری را کارگردانی کرده و در سال ۱۳۵۶ یک تله تئاتر بر اساس نمایشنامهای از خودش و کارگردانی تلویزیونی سید محمد عقیلی جلوی دوربین برده است.
این نویسنده اهل هرمزگان به مشاغلی همچون دبیر آموزش و پرورش، رییس اسبق انجمن نمایش هرمزگان، رییس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر بندرعباس و نیز استاد دانشگاه مشغول بوده است.
نظر شما