۴ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۲۶
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 83608519
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشان استاندارد و گواهینامه انطباق برای محصولات دانش‌بنیان صادر می‌شود

اصفهان - ایرنا - مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: نشان استاندارد و گواهینامه‌های انطباق (COC) و محصول (COP) برای انواع تولیدات و خدمات دانش‌بنیان در کشور قابل صدور است.

گواهی انطباق (COC) این اطمینان را فراهم می‌کند که کالای مورد نظر با استاندارد مربوطه انطباق دارد. گواهینامه محصول (COP) نیز شامل تطابق تولید و قابلیت تولید مداوم محصولات مطابق مشخصات، ویژگی‌های ایمنی و عملکردی و الزام‌های کیفی و علامت‌گذاری در تایید نوع است.

غلامحسین شفیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور می‌توانند انواع محصولات و خدمات خود را به سازمان ملی استاندارد یا اداره کل استان‌ها معرفی کنند تا آزمایش و بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه برای برخی از محصولات دانش‌بنیان، نشان استاندارد ملی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: در حال تدوین استاندارد ملی برای تعداد دیگری از محصولات جدید دانش‌بنیان هستیم.

شفیعی با بیان اینکه برای برخی از محصولات و خدمات دانش بنیان نیز امکان صدور گواهینامه های انطباق (COC) و محصول (COP) وجود دارد، توضیح داد: این محصولات و خدمات بر اساس خود اِظهاری شرکت‌های دانش‌بنیان در آزمایشگاه‌های همکار و معتبر یا شبکه آزمایشگاهی دانشگاه‌ها در زمینه سلامت، امنیت و کیفیت مورد آزمون و آزمایش قرار می‌گیرد و تاییدیه لازم را دریافت خواهد کرد.

شفیعی با اشاره به اینکه امکان این کار حتی برای محصولات هنربنیان نیز وجود دارد، تاکید کرد: اخذ نشان استاندارد یا گواهینامه‌های مذکور به شرکت‌های دانش‌بنیان برای عرضه هرچه بهتر و بیشتر محصولاتشان در داخل و خارج کشور و توسعه نظام استانداردسازی این محصولات کمک بسیاری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نشان و گواهینامه‌های استاندارد ایران در حدود ۵۰ کشور، معتبر و مورد قبول است، اضافه کرد: دریافت این نشان‌ها برای محصولات دانش‌بنیان در صادرات آنها نیز تاثیرگذار است.

شفیعی به تفاهم‌نامه بین سازمان ملی استاندارد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این پیوند نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه اعطای نشان استاندارد یا گواهینامه‌های انطباق و محصول برای شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و پارک‌های علم و فناوری کشور صورت می‌گیرد.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: در گواهینامه ارزیابی انطباق (COC) محصول بر اساس اظهارات تولیدکننده یا استانداردهای ملی و بین المللی موجود مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

وی افزود: گواهینامه محصول (COP) نیز برای محصولات دانش‌بنیانی که استاندارد ملی یا بین المللی ندارند و بر اساس خود اظهاری تولیدکننده، صادر خواهد شد.

شفیعی با اشاره به اینکه مشکلاتی برای صدور نشان استاندارد یا گواهینامه‌های مذکور برای خدمات و محصولات دانش‌بنیان در بخش‌هایی مانند دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات نفتی وجود دارد، تصریح کرد: برخی تجهیزات تولید فراورده‌های نفتی، انحصاری است و از طرفی محصولاتی مانند دارو و تجهیزات پزشکی باید توسط سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت مورد تایید قرار گیرد هرچند اداره استاندارد آماده همکاری در این زمینه است.

بنابر آمار اعلام شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حدود پنج هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است که از میان آنها حدود چهار هزار و ۵۰۰ شرکت به‌طور رسمی به‌عنوان دانش‌بنیان ثبت شده و مجوز گرفته‌اند که ۵۶ درصد از آنها تولیدی و ۴۴ درصد نوپا هستند.

اصفهان با بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری، دومین استان کشور در این زمینه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha