استقبال ۱۲هزار نفر برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز

شیراز-ایرنا-معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: از ۶ روز گذشته (سی‌ام آذرماه ۹۸) که رونمایی از دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز انجام شد، تا کنون ۱۲ هزار نفر از شهروندان شیرازی برای استفاده از این دوچرخه‌ها ثبت نام کرده‌اند.

مجتبی زوربخش، پنجشنبه در نشست خبری افزود: ظرف مدت یاد شده، این تعداد از شهروندان شیرازی برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در اپلیکیشن "بیدود" نام نویسی کردند و تا کنون چهار هزار و ۷۰۰ سفر با این دوچرخه‌ها در سطح این شهر انجام شده است.

وی با اشاره به برخی انتقادها نسبت به ایجاد زیرساخت دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز بیان داشت: برخی اظهار می‌کنند که تجربه دوچرخه‌های اشتراکی در تهران طرحی شکست خورده است که در شیراز نیز اجرا شده در صورتی که اصلا اینگونه نیست و این طرح در شیراز با انجام مطالعات دقیق انجام شده است.

زوربخش ادامه داد: تهران برای ما الگو نیست، ممکن است از تجارب سایر شهرها بهره گرفته شود اما شیراز ظرفیت‌های متفاوتی نسبت به سایر شهرها دارد و مردم شیراز نیز مطالبات خاص خود را از مدیریت شهری دارند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: تهران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و بافت شهری، دارای شیب تند در سطح معابر است در حالی که شیراز شهری هموار است و شیب زیادی در سطح خیابان‌های این شهر وجود ندارد، همچنین تهران شهری آلوده به لحاظ آب و هوایی است اما شیراز ۳۶۵ روز سال هوایی پاک دارد و تنها کلانشهر پاک ایران است.

وی، در پاسخ به انتقاد خبرنگاران مبنی بر اینکه نرخ کرایه دوچرخه‌های اشتراکی که به ازای هر نیم ساعت ۱۵ هزار ریال تعیین شده، گران است، اظهار داشت: این نرخ بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز اعمال شده و شهرداری هیچ دخالتی در آن ندارد، البته ممکن است در صورت استقبال شهروندان از این سیستم پاک حمل و نقل، یارانه بیشتری برای استفاده از دوچرخه‌ها در نظر گرفته شود.

زوربخش اضافه کرد: نرخ کرایه دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز به نسبت کارایی این سیستم حمل و نقلی و هزینه‌های آن متعادل است.

آغاز عملیات ساخت تراموا (واگن برقی) در شیراز در دهه فجر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت تراموا در دهه فجر ۹۸ در شیراز گفت: تراموا در سه فاز در شیراز ساخته خواهد شد که فاز نخست آن از تقاطع شاهزاده قاسم شروع و در ادامه از مقابل حرم مطهر شاهچراغ (ع)، چهار راه پیروزی، میدان شهرداری، دروازه اصفهان، حافظیه و ابتدای خیابان نفت در ضلع شمالی باغ جهان نما ادامه پیدا می‌یابد.

تراموا یا واگن برقی، نوعی از واگن است که بر روی ریل‌هایی که در خیابان قرار داده می‌شود حرکت می‌کند و قابلیت جابه جایی مسافر دارد.
زوربخش در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در اغتشاشات هفته پایانی آبان ۹۸، به مرکز کنترل ترافیک شهرداری شیراز ۱۲۰ میلیارد ریال، به اداره مهندسی و ایمنی ترافیک این شهر ۱۱۰ میلیارد ریال و حدود ۸۰ میلیارد ریال به ایستگاه‌های اتوبوس این کلانشهر خسارت وارد شد. 

به گفته وی، همچنین در حوادث اخیر، به تاسیسات ۵۹ تقاطع شهری از بین ۶۸ تقاطع اصلی شیراز خسارت وارد شد که برای بهسازی آن رقمی معادل ۱۵ میلیارد ریال از جیب شهروندان شیرازی هزینه شد.

او افزود: هم اکنون یک هزار و ۲۰۰ ایستگاه اتوبوس درون شهری در سطح شهر شیراز وجود دارد که تاکنون ۶۵۰ مورد آن برای استفاده معلولان مناسب سازی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha