۷ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۱۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 83610676
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افغانستان، مقصد عمده صادرات خراسان شمالی

۷ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۱۲
کد خبر: 83610676
افغانستان، مقصد عمده صادرات خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد گفت: سهم صادرات خراسان شمالی به افغانستان ۲۴ درصد است که بیشترین سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

سعید پوراّبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران استان اظهار داشت: در ۹ ماه امسال،  ۲۴۵ هزار و ۴۰۰ تن کالا به ارزش ۷۴ میلیون دلار صادر شده است که پس از افغانستان کشورهای هند با ۱۸ درصد و چین با ۸ درصد بیشترین سهم صادراتی استان را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزش  ۷.۷ درصد رشد اما از لحاظ  وزنی ۵.۸ درصد کاهش داشته است.

وی عمده کالاهای صادراتی استان را محصولات پتروشیمی، پلاستیکی، فولادی، موادغذایی، کشاورزی و مصالح ساختمانی دانست و گفت: ۷۰ درصد محصولات صادره شده در بخش پتروشیمی، ۱۵ درصد در بخش صنعت و ۸ درصد هم در بخش کشاورزی بوده است.

وی گفت: در این بازه زمانی بیش از ۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار وارد شده است که این میزان  در مقایسه با مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزش  ۳۰.۸ درصد و از لحاظ وزن ۱۸.۷ درصد کاهش داشته است.

وی کالاهای وارداتی را شامل لامپ روشنایی، کنتور گاز، سوزن ریل تقاطعی، برنج، پرس هیدرولیک دندانسازی و فروسیلیکو منگنز، الکترو ذغالی و فروکروم دانست و گفت: این کالاها از کشورهای چین، ترکیه، آلمان، اسپانیا، پاکستان، هلند و اتریش وارد شده است.

پورآبادی همچنین گفت: ۵۹۱ کارت بازرگانی در خراسان شمالی صادر شده است که از این تعداد ۴۴۲ کارت مربوط به افراد حقیقی و ۱۴۹ کارت هم مربوط به افراد حقوقی هستند اما، هم اکنون تنها ۱۲۰ کارت فعال است.

هشت بازار هدف  

وی در ادامه گفت: با توجه به مشکلات تحریم ها و برقراری ارتباط تجاری با کشورها هم اکنون هشت بازار هدف را برای تبادل تجاری در نظر گرفته ایم که بیشتر برنامه ها در این راستا انجام می شود.

وی بازار اوراسیا را که شامل کشورهای روسیه، قزاقزستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس است بسیار مناسب برای برقرار ارتباط دانست و گفت: باید از این ظرفیت بیشتر بهره برداری کنیم.

وی افزود: علاوه بر بازار اوراسیا، بازار کشورهای افغانستان، ترکیه و عراق را نیز باید بیشتر مد نظر داشته باشیم.

پورآبادی بازار ترکمنستان را  که کشور همسایه شمالی این استان است، نیز برای توسعه صادرات خوب ارزیابی کرد.

وی اظهار داشت: در تلاش هستیم  تفاهم نامه ای برای توسعه تجارت با اتاق روسیه امضا کنیم.

به گزارش ایرنا در حال حاضر ایران سهم کمتر از سه دهم درصدی از بازار اوراسیا دارد ولی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه سه کشور روسیه، قزاقستان و ارمنستان از این اتحادیه بدون واسطه همسایه ایران محسوب می شوند و دو کشور قرقیزستان و بلاروس هم به کشور ما نزدیک هستند، برخورداری از تسهیلات تجارت در حوزه ارواسیا می تواند صادرات ایران را متحول کند.

تشکیل نمایشگاه دائمی 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد با بیان اینکه در محل اتاق بازرگانی بجنورد نمایشگاه دائمی راه اندازی خواهد شد اظهار داشت: علاوه بر کالاهای استان، تولیدات سایر استان ها و کشور های خارجی هم در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

وی افزود: همچنین برنامه ریزی کرده ایم تا در بغداد، کابل و استانبول نیز نمایشگاه دائمی ایجاد کنیم.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوز کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha