تاکید دبیرکل هلال احمر بر نقش کلیدی خبرنگاران در اطلاع رسانی بحران‌ها

تهران - ایرنا - خبرنگاران به عنوان قشر پیشرو جامعه همواره نقش انکار ناپذیر در آگاهی بخشی داشتند، چنانچه دبیرکل جمعیت هلال احمر نیز در آیین اختتامیه دومین جشنواره رسانه مداد قرمز این جمعیت بر نقش کلیدی اصحاب رسانه در اطلاع رسانی بحران‌ها تاکید کرد.

محمودرضا پیروی بعداز ظهر شنبه در آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره رسانه ای مداد قرمز جمعیت هلال احمر که با هدف هم‌گرایی و هم‌افزایی عمومی در خصوص فعالیت‌های امدادی، بشردوستانه و صلح‌طلبانه و همزمان با شانزدهمین سالگرد زمین لرزه بم و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، اظهار داشت: بحث بحران و مدیریت آن یک موضوع زیر بنایی برای کشور است.
وی ادامه داد: با نگاهی به حوادث ۲ سال اخیر، مشخص می شود که جامعه و انسان ها در کنار پیشرفت بشری در برابر حوادث آسیب پذیرند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر اضافه کرد: برای برنامه ریزی مدیریت بحران و پیشگیری از آن نیاز است تا یک مرحله آمادگی را طی کنیم و در تمام این مراحل نقش اصحاب رسانه بسیار حیاتی است و باید برای مدیریت بهتر بحران ها بر تقویت ارتباطات میان اعضای هلال احمر و خبرنگاران بپردازیم.

پیروی توضیح داد: امیدواریم که ارتباطات میان تیم های مدیریت بحران و خبرنگاران هم افزایی بیشتری یابد تا در مقابله با بحران ها موفق تر باشیم. این روند باید به گونه ای باشد که خبرنگاران عضوی از داوطلبین هلال احمر باشند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر افزود:  اگر بخواهیم نگاه جامعی به برنامه ریزی در مدیریت بحران داشته و به دنبال پیشگیری و کاهش آسیب‌های حوادث باشیم باید آمادگی خود را افزایش دهیم، چرا که این آمادگی ما را به سمت پاسخ‌دهی مناسب در بحران پیش خواهد برد. اصحاب رسانه در تمام مراحل مدیریت بحران می توانند به اخبار و ارتباطات، جهت مناسب بدهند و در سه مرحله قبل، پیش و پس از بحران، یاریگر جمعیت هلال‌احمر در ارائه خدمات به مردم باشند.

رسالت خبرنگاران بحران، ساختن جامعه بحران‌زده است

سخنگوی دولت در آیین اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌ای مداد قرمز گفت: بخش اعظمی از رسالت خبرنگاران بحران، ساختن جامعه پس از بحران است. در این مرحله جامعه بیش از همیشه به همنوایی نیاز دارد.
علی ربیعی افزود: ایران کشوری است که بیش از ۸۰ درصد بحران‌های طبیعی شناخته شده در دنیا را در خود دارد و باید با بحران‌ها، زیست طبیعی داشته باشیم.
وی تاکید کرد: چه در بحران‌های طبیعی و چه در بحران‌های اجتماعی، آنچه مهم است، نماندن در بحران و داشتن نگاه رو به جلو و به سوی آینده است. باید همه دست در دست هم، جامعه را از بحران‌ها عبور دهیم. بخش اعظمی از رسالت خبرنگاران بحران، ساختن جامعه پس از بحران است. در مرحله پسابحران جامعه بیش از همیشه به همنوایی نیاز دارد.  
محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین اختتامیه ضمن قدردانی از امدادگران هلال احمر کشور درباره این وظیفه خطیر گفت: به نظر من این وظیفه رسانه است که خدمات این عزیزان را منعکس کند.
وی گفت: اختتامیه دومین جشنواره رسانه ای مداد قرمز جمعیت هلال احمر باید آغازی برای حرکت باشد. اگر مخاطبان ما اطلاعات را دریافت و به آن عمل کردند یعنی ما کارمان را درست انجام داده‌ایم. این کارکردی است که از رسانه انتظار می‌رود. یعنی درسی که از یک برگزیده می‌گیریم نباید در لابه لای جشن و تقدیر و نظایر آن خاک بخورد.

خدادی درباره کارکرد رسانه در حوزه امداد و نجات گفت: گرچه در رسانه بحران کمیت داریم، ولی همچنان کیفیت ما مثال زدنی است. در سیل اخیر کشور تلفات ما تنها ۷۰ نفر بود و این میسر نشد جز با حضور همه مردم و همکاری رسانه‌ها. ما باید همت و تلاش بیشتری در جهت همگرایی رسانه و موضوع امداد داشته باشیم.

دومین جشنواره رسانه‌ای مداد قرمز در ۲ بخش بخش عمومی (روایت‌های رسانه‌ای از موضوعات جشنواره در رویدادهای داخلی و بین‌الملل) و بخش ویژه (روایت‌های رسانه‌ای از سیل سال۹۸ در استان‌های سیل‌زده گلستان، لرستان، خوزستان، فارس، ایلام، مازندران و چهارمحال و بختیاری) برگزار شده است.  

فعالیت‌های بشردوستانه و داوطلبانه، صلح و عدم تبعیض، امدادرسانی، تسکین آلام بشری در حوادث طبیعی (سیل و زلزله و نظایر آن) و حوادث انسانی (سوانح جاده‌ای، مهاجرت، جنگ و هر رویداد و موضوع دیگری که در آن موضوعات مرتبط با جمعیت‌هلال‌احمر مطرح شده باشد)، به عنوان موضوعات این جشنواره در نظر گرفته شده است.

در آیین اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌ای مداد قرمز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر و جمعی از اصحاب رسانه نیز حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha