۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۵
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 83615305
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اشتباه راهبردی آمریکا در عراق  

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۵
کد خبر: 83615305
اشتباه راهبردی آمریکا در عراق  

تهران – ایرنا – آمریکایی ها در شامگاه یکشنبه در اقدامی ضدانسانی مواضع گردان های حزب الله وابسته به الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) در شهر مرزی القائم در نزدیکی مرز سوریه را با ۳۰ بمب و راکت هدف قرار دادند؛ اقدامی که موجب شهادت ۳۰ رزمنده عراقی و زخمی شدن ۵۱ نفر دیگر شد.

 ارتش آمریکا ساعتی پس از این اقدام تجاوزکارانه با تأیید حملات یکشنبه شب، اعلام کرد که بمب افکن های آمریکایی حملات دقیقی علیه پنج مقر و تأسیسات متعلق به نیروهای الحشد الشعبی و حزب‌ الله عراق و سوریه انجام داده‌اند.

پس از اعلام خبر جنایت آمریکا در شهر مرزی القائم مقامات نظامی، سیاسی، مذهبی و مردم عراق یکصدا به این جنایت واکنش شدید نشان داده و حتی برخی از مقامات نظامی عراق خواستار اقدام عملی علیه متجاوزان آمریکایی شدند.

اولین واکنش مربوط به کتائب حزب الله بود به طوری که سخنگوی این جنبش اعلام کرد قدرت مقاومت عراق نسبت به گذشته ده ها برابر افزایش یافته و در فرصت مناسب به حملات آمریکا پاسخ داده خواهد شد.

سید «جعفر حسینی» افزود که آمریکایی ها از گذشته تا امروز ضربه های مقاومت عراق را تجربه کرده اند و ما در انتظار فرمان شورای رهبری مقاومت هستیم تا پاسخ تجاوز آمریکا را بدهیم.  

آیت الله سید علی سیستانی مرجعیت عالی عراق نیز در واکنش به حمله آمریکایی ها در بیانیه ای تجاوز آمریکا به پایگاه های الحشد الشعبی در عراق را محکوم و بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: مرجعیت عالی عراق این جنایت مجرمانه را که جمعی از مبارزان تحت لوای نیروهای رسمی عراق را هدف قرار داد و منجر به کشته یا زخمی شدن شمار زیادی از آنان شد، محکوم می کند.

«برهم صالح» رییس جمهوری عراق نیز یکشنبه شب حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی را محکوم و تاکید کرد: حملات آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در استان الانبار نقض حاکمیت عراق است.

"عادل عبدالمهدی" نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق هم، لحظاتی پس از حمله آمریکا به خاک عراق و نقض حاکمیت این کشور در تماس با مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا خواستار توضیح این اقدام خلاف موازین بین المللی شد.

عبدالمهدی هر گونه اقدام و حمله یکجانبه به عراق را نقض حاکمیت ملی کشورش دانست که می تواند امنیت عراق و منطقه را تهدید کند.

«محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق نیز حمله هوایی آمریکا علیه گردان های حزب الله عراق را محکوم و آن را نقض حاکمیت کشورش دانست.

مهم ترین واکنش از سوی ابومهدی المهندس جانشین فرمانده نیروهای الحشد الشعبی عراق بود که اعلام کرد که "پاسخ خیلی محکمی به آمریکا می دهیم".

وی اعلام کرد که خون شهدا هدر نخواهد رفت و پاسخ ما به نیروهای آمریکایی در عراق خیلی محکم خواهد بود.

ائتلاف فتح به ریاست هادی العامری نیز در محکومیت اقدام واشنگتن، حملات هوایی آمریکا را حمله به حاکمیت عراق توصیف کرد.

در بیانیه این ائتلاف آمده است: حمله نیروهای آمریکایی به نیروهای امنیتی که گردان های ۴۵ و ۴۶ نیروهای حشد الشعبی در منطقه القائم را هدف قرار داد، حمله به حاکمیت ملی و عزت عراق است.

جنبش مقاومت اسلامی نجباء نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله هوایی آمریکا به مقر کتائب حزب الله عراق در الانبار تصریح کرد: زمان مواجهه مجاهدان با شما بسیار نزدیک است و پرچم مقاومت بر فراز پایگاه‌هایتان برافراشته خواهد شد.

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز با صدور بیانیه ، این اقدام آمریکا را به منزله تجاوز به حاکمیت و سیادت ملی توصیف کرد و از دولت عراق خواست، علیه این تجاوز، موضعی قاطع اتخاذ کند.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر که از به پای صحنه آورندگان اصلی تظاهرکنندگان عراقی در اعتراضات سه ماه گذشته عراق می باشد نیز از همه جریان ها و گروه های سیاسی و اجتماعی عراق خواست که علیه اخراج نیروهای آمریکایی از عراق متحد شوند.

فراکسیون سائرون مورد حمایت مقتدا صدر نیز در بیانیه ای خواستار گنجاندن موضوع بررسی تجاوز نظامی آمریکا علیه عراق در نشست مجلس این کشور شد.

حزب کمونیست عراق هم بمباران مقرر بسیج مردمی عراق در شهر مرزی القائم از سوی بمب افکن های آمریکایی را محکوم و با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این اقدام نشانگر تبدیل عراق به عرصه ای برای درگیری های مداوم در منطقه است.

بیانیه این حزب با اشاره به تلفات انسانی ناشی از حمله، این اقدام آمریکا نقض حاکمیت ملی عراق توصیف شده و آن را محکوم کرده است.

از سوی دیگر، گروه "عصایب اهل الحق" عراق حضور نظامی آمریکا در کشور را باری بر دوش ملت و تهدیدی علیه نیروهای مسلح عراق دانست و با صدور بیانیه ای، حمله هوایی آمریکا به مقر نیروهای الحشد الشعبی را محکوم کرد.

مرحله دوم تظاهرات عراقی ها که به دلایل نبود اشتغال و فساد موجود در دستگاه اداری عراق از سوم آبان ماه آغاز شده (مرحله نهم مهر ماه شروع شد) و تاکنون ادامه داشته، امروز با تغییر رویکرد خود در بغداد از موضوع مسایل داخلی به اعتراض به اقدام تجاوزکارانه آمریکا تغییر مسیر داده و عراقی های خشمگین را به مقابل سفارت آمریکا در بغداد کشاند.

 

هزاران تن از مردم استان های بصره و دیالی عراق نیز روز گذشته (دوشنبه) با برپایی تظاهرات گسترده حمله هوایی آمریکا به مقر نیروهای الحشد الشعبی در استان الانبار را محکوم کردند.

با بررسی اخبار و گزارش های موجود در رسانه ها مشاهده می شود که تلاش هماهنگ کشورهایی غربی – عربی  برای ضربه زدن به اتحاد ملی عراقی ها در سه ماه گذشته این بار با خطای راهبری آمریکا در حمله به پایگاه گردان های حزب الله عراق در شهر القائم تغییر مسیر داده و برخی از معترضان عراقی که با تحریک جبهه غربی – عربی، کشورهای دوست عراق را هدف قرار داده بودند، مسیر خود را از کشورهای دشمن عراق تغییر دادند.   

آمریکا به همراه متحدانش اولین حمله گسترده خود به عراق را در ۲۶ دی ماه سال ۱۳۶۹ (۱۹۹۱/ جنگ اول خلیج فارس) انجام و در دومین عملیات گسترده که در سال ۲۰۰۳ از سوی آمریکا و متحدانش انجام شد، رژیم بعث صدام که متحد یانکی ها و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حمله به ایران بود، سرنگون شد.

از اواسط خرداد ماه سال ۱۳۹۴ که گروهک تروریستی داعش با کمک جبهه غربی – عربی به سرکردگی آمریکا به عراق حمله و نزدیک به ۴۵ درصد خاک این کشور را به تصرف درآورد، آلام مردم عراق نیز ادامه پیدا کرد و تا به امروز نیز به رغم نابودی داعش به دلیل حضور آمریکایی ها و توطئه آنها هنوز نیز ناامنی در این کشور ادامه دارد.

روزی که نفوذی های آمریکایی در درون معترضان عراقی به سمت کنسولگری ایران در نجف اشرف حمله و این کنسولگری را به آتش کشیدند، یانکی ها فکر نمی کردند که آتش این اقدام دامن خود آنها را بگیرد و با اشتباه راهبردی آمریکا در هدف قرار دادن مقر گردان های حزب الله جهت مسیر معترضان عراقی به سمت اصلی و یا همان آمریکا تغییر مسیر دهد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    0 3
    چاهی را که آمریکا در عراق برای ایران کنده بود ،خوشبختانه خودش در چاه افتاد .