بودجه فعالیت‌های قرآنی به صورت جدی پیگیری می‌شود

تهران- ایرنا- پیگیری بودجه فعالیت های قرآنی سال ۹۹ یکی از مصوبات چهل و هفتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود که با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. 

چهل و هفتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی عصر سه شنبه با حضور اعضای این شورا به ویژه منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجت الاسلام سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و حاضران جلسه درباره پنج دستور جلسه به گفت و گو نشستند و با توجه به کاهش ۸۰درصدی بودجه سال ۹۹ مربوط به فعالیت های قرآنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد تا مقرر شد تا از طرف اعضای اصلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نامه‌ای خطاب به سازمان برنامه و بودجه بنویسند و موضوع بودجه به صورت جدی پیگیری شود.  

لاله افتخاری عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به تجربیات دوران نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: درصورتی که نامه ای برای رئیس مجلس و کمیسیون تلفیق نوشته شود، می توان موضوع بودجه سال ۹۹ را پیگیری کرد. 

حجت ‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به وضعیت بودجه سال ۹۸ این شورا اظهار داشت: درصورتی که بودجه به شورا تخصیص یابد، در مرحله اول باید تعهدات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ پرداخت شود و اگر مبلغی باقی ماند به اجرای طرح ملی حفظ قرآن که توسط نهادهای مردمی صورت می گیرد، از طریق اتحادیه ها اختصاص یابد.
عزیززاده درباره طرح ملی حفظ قرآن اظهار داشت: در این طرح اشکال  جدی وجود دارد و نقشه راه آن صحیح به نظر نمی رسد. در واقع سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن با افزایش جلسات حفظ و توسعه کلاس های حفظ در موسسات قرآنی محقق نمی شود.
وی خواستار بازنگری در طرح ملی حفظ قرآن شد و گفت: موضوع حفظ قرآن نیازمند فرهنگسازی از سوی رسانه ها و مسئولان است و باید نظام آموزش رسمی کشور با آن درگیر شود، در حالی که اکنون اینگونه نیست.
موضوع ادغام موسسات قرآنی یکی از مسائلی بود که در جلسه امروز مطرح شد و محمدعلی خواجه ‌پیری از فعالان قرآنی بر راه‌اندازی مجدد کمیته هفت نفره برای تسریع در روند ادغام تأکید کرد و پس از آن مهدی قره‌شیخلو یکی از مهم‌ترین مشکلات بر سر راه ادغام را در مسئولیت دادن به دو دستگاه برای اعطای مجوز به موسسات قرآنی و مسئولیت نظارت بر اتحادیه‌ها به هیئت دیگر برشمرد.

ماده واحده ای به ارزش منشور توسعه فرهنگ قرآنی
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با ارائه گزارشی اظهار داشت: تصویب ماده واحده برای یکسان سازی مجموعه عناوین و برنامه‌های قرآنی در ستاد مهندسی فرهنگی کشور به اندازه ای اهمیت دارد که می توان گفت ارزش آن به اندازه منشور توسعه فرهنگ قرآنی است و نامه‌ای از معاون اول رئیس جمهوری برای دریافت گزارش این ماده واحده دریافت شده است.
هفته گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، مصوبه یکسان‌سازی عناوین و محتوای فعالیت‌های قرآنی را به دستگاه‌ها ابلاغ کرد.
بر اساس این مصوبه که چارچوب آن بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف شد با هماهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به یکسان‌سازی عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها در لوایح بودجه سنواتی با مفاد اسناد راهبردی اقدام کند.

فاصله میان تصویب و اجرای مصوبات
محمدمهدی عزیززاده، رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با ارائه گزارش یک‌ ساله اجرای سند توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم اعلام کرد: سند توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی در مرداد سال ۹۵ تصویب شد و شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در تیرماه ۹۶ آن را تصویب کرد که این سند شامل بر پنج راهبرد و ۳۸ اقدام ملی است.
وی از مشکلات اجرایی کردن اسناد مصوب شده سخن گفت و افزود: برنامه‌های راهبردی خوبی تنظیم می‌ شود اما مشکل اینجاست که این برنامه ها در مرحله اجرا کارکرد خاصی ندارد. بر همین اساس اقدام به نوشتن شناسنامه اقدامات سند راهبردی کردیم و موانع و چالش‌ها و راهکارهای پیشنهادی و شاخص‌های سنجش نیز را تدوین کردیم.
عزیززاده افزود: در حوزه بین‌الملل و فضای مجازی یک برنامه جامع نوشته‌ شده و کلیات آنها به تصویب رسیده و در حوزه مسابقات نیز برنامه جامعی توسط ستاد عالی مسابقات پیشنهاد شده که به زودی به تصویب خواهد رسید.

انتخاب اعضای کمیته تخصیص
یکی دیگر از دستورهای این جلسه انتخاب اعضای کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی بود محمدعلی خواجه ‌پیری و اصغر مسعودی نماینده مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا انتخاب شدند و لاله افتخاری، مهدی اخوان صباغ رئیس سازمان دارالقرآن و علی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن به عنوان تیم بازرسی و مهدی قره‌شیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به عنوان عضو علی‌ البدل هیئت بازرسان انتخاب شدند.
همچنین بنا به پیشنهاد حجت الاسلام عاملی رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد تا هر دو اتحادیه (تشکل های قرآنی و موسسات قرآنی مردم نهاد) یک عضو برای حضور در این شورا و کمیته تخصیص داشته باشند که بر این اساس رحیم قربانی به عنوان نماینده اتحادیه موسسات و یک نفر از اتحادیه دیگر به عنوان نماینده اتحادیه تشکل‌های مردمی قرآن و عترت در کمیته تخصیص حضور داشته باشند.
بیمه فعالان قرآنی از دیگر موضوع های این جلسه بود که مقرر شد مسعودی نماینده مجلس این موضوع را از کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی پیگیری کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha