۱۱ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۵۸
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83617220
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کره جنوبی از همسایه شمالی خواست سلاح راهبردی آزمایش نکند

پکن- ایرنا- کره جنوبی از کره شمالی خواست از آزمایش هرگونه سلاح راهبردی که می تواند اوضاع را پرتنش تر کند، خودداری ورزد.

به گزارش ایرنا از یونهاپ، وزارت وحدت کره جنوبی روز چهارشنبه در بیانیه ای آورده است که انجام چنین کاری می تواند باعث تشدید تنش ها شود و کمکی به حل بحران نمی کند.

این وزارتخانه افزوده است که انجام آزمایش سلاح راهبردی جدیدی که کره شمالی از آن سخن گفته است برای پیشبرد مذاکرات عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات اتمی سازنده نیست.

بیانیه تاکید می کند کره شمالی باید بجای اینکه به سمت آزمایش چنین سلاحی برود در مسیر پیشبرد صلح و ثبات شبه جزیره کره گام بردارد.

وزارت وحدت تصریح کرد که دولت کره جنوبی از همسایه شمالی می خواهد که دست به انجام این آزمایش نزند و در عوض بر تلاش ها در جهت صلح متمرکز شود.

بیانیه ادامه می دهد که کره شمالی هنوز پایان گفت و گوهای هسته ای را اعلام نکرده است و این نشانه ای از امیدواری است مبنی بر اینکه تحولاتی اساسی در مذاکرات رخ دهد.

این وزارتخانه اضافه کرد ما در سال ۲۰۱۸ میلادی برای کاستن از تنش ها در روابط دو کره به توافقاتی دست یافته ایم و همچنان بر این محور برای بهبود روابط دو کشور تلاش می کنیم.

این بیانیه واکنشی به سخنان رهبر کره شمالی است که در ابتدای سال جاری میلادی گفت پیونگ یانگ در حال برنامه ریزی "سلاح راهبردی جدید" است که با استفاده از آن در مقابل آمریکا و ترامپ قرار خواهد گرفت.

 کیم جونگ اون رهبر کره شمالی که امسال سخنرانی روز سال نو نداشت در اجلاسی با حضور مقام های این کشور گفت: کشور در حال کار بر روی مواد بازدارنده هسته‌ای جدید است، اما مقیاس آن بستگی به روابط آینده دو کشور (آمریکا - کره شمالی) دارد.  

رهبر کره شمالی همچنین تهدید کرد در صورت تاخیر مجدد در مذاکرات بر سر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی، آمریکا ضرر بسیار بزرگی را تجربه خواهد کرد.  

کارشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند که با افزایش تنش در روابط ایالات متحده و کره شمالی،  "اون" آزمایش موشک بالستیک بین قاره‌ای را که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است، تسریع بخشد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه پیش از اظهارات کیم جونگ اون و پایان مهلت پیونگ یانگ در مورد مذاکرات هسته‌ای با آمریکا، در بیانیه‌ای تاکید کرد همچنان علاقه‌ای برای حمایت از پیشنهادات چین و روسیه در مورد حذف برخی از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که کره شمالی را هدف قرار داده است، ندارد.  

 نمایندگان پکن و مسکو در سازمان ملل به تازگی برای پایان دادن به بن بست مذاکرات و روابط دیپلماتیک میان آمریکا و کره شمالی، پیشنهادهایی به شورای امنیت برای کاهش برخی از تحریم‌های کره شمالی ارائه کرده بودند.  

رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که آمریکا در صورت آزمایش موشک دوربرد یا هسته‌ای کره شمالی، بسیار ناامید می‌شود و به‌ عنوان قدرت مطرح نظامی و اقتصادی، اقدامی در خور، اتخاذ می‌کند.  

او در مصاحبه‌ای به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که آمریکا از ابزار زیادی برای پاسخگویی به هر گونه آزمایشی برخوردار است.  

پیونگ یانگ از واشنگتن خواسته است ابتکار عمل جدیدی را برای پایان اختلاف‌های دو کشور در زمینه برنامه تسلیحاتی کره ارائه دهد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha