شخصیت های پاکستانی: ایرانیان ساکت نخواهند ماند

اسلام آباد - ایرنا - شخصیت های سیاسی، کارشناسان و فعالان رسانه ای پاکستان در واکنش به ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس در حمله تروریستی آمریکا، با بیان اینک محاسبات ترامپ به جایی نخواهد رسید تاکید کردند که ایرانیان ساکت نخواهند ماند و انتقام و پاسخ آنان به این ترور دولتی سخت خواهد بود.

رویداد ترور فرمانده شهید نیروی قدس امروز در خبر اول رسانه های چاپی و الکترونیکی پاکستان قرار گرفته است جایی که کارشناسان این کشور، ماجراجویی جدید دونالد ترامپ را برای منطقه و تمام جهان خطرناک توصیف می کنند.

روزنامه پاکستانی «داون» در سرمقاله خود نوشت: اقدام آمریکایی ها در برابر ایران، خاورمیانه از قبل زخم خورده را با تهدیدهای بزرگ تر مواجه می سازد. ترور سردار سلیمانی ممکن است جرقه ای برای بروز درگیری جدید در منطقه باشد.

روزنامه «نیشن» پاکستان نیز در گزارش خود آورده است: حرکت ترامپ برای ترور سردار سلیمانی، جنگی است که آمریکایی ها عملا آن را آغاز کردند. حمله به فرمانده ارتش سپاه پاسداران آن هم در خاک عراق همه توافق ها میان واشنگتن و بغداد را نیز نقض کرد.

به گفته این روزنامه انگلیسی زبان: طرح ترور قاسم سلیمانی می تواند ترفند دونالد ترامپ برای رهایی از استیضاح کنگره آمریکا باشد و اگر این موضوع صحت داشته باشد باید گفت که ترامپ و پنتاگون مرتکب بزرگترین اشتباه محاسباتی شده اند.

ترور سردار و سلیمانی و بهره برداری سیاسی ترامپ

سناتور «مشاهد حسین سید» رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای پاکستان طی گفت وگو در برنامه ویژه شبکه دنیا نیوز با موضوع حمله آمریکا به سردار سلیمانی گفت: این اقدام بسیار تاسف برانگیز است، زمانی که تنش ها در حال کاهش بود، ترامپ تمام طرح های را آسیب زد.

وی گفت: امکان بروز جنگ جدیدی در منطقه نیست اما به نظر می رسد ترامپ برای بهره برداری سیاسی در داخل آمریکا دست به چنین کاری زده است. انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا باعث شد تا ترامپ طرح بیل کلینتون را به اجرا بگذارد.

سناتور مشاهد حسین، سردار سلیمانی را قهرمان ملی ایران و شخصیت قدرتمند و سرشناس در منطقه و جهان توصیف کرد و افزود: سردار سلیمانی تنها محدود به ایران نبود وی در تمام منطقه فعال بود اما آمریکا دست به ترور وی زد و حتی خود نیز به این قتل اذعان می کند.

این سیاستمدار پاکستانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به ترور سردار سلیمانی پاسخ خواهد داد و تبعات آن متوجه منافع آمریکایی ها در منطقه، رژیم صهیونیستی و حتی اوضاع افغانستان خواهد بود.

وی افزود: تاریخ نقش بی بدیل سردار سلیمانی نقش در جبهه مبارزه با تروریسم، نابودی داعش و سایر گروه های افراطی در سوریه و عراق را فراموش نخواهد کرد.

سردار سلیمانی قوت قلب ملت های مظلوم

«ایاز امیر» از کارشناسان برجسته پاکستان که ۹ سال نیز نماینده مجالس ایالتی و ملی این کشور بوده است، می گوید: قاسم سلیمانی با حضور در میدان و قرار گرفتن در کنار رزمندگان، به حرف های خود عمل می کرد تا جایی که امروز ملت های مظلوم در جهان آرزوی داشتن راهنما و فرماندهی مانند سردار سلیمانی دارند.

وی طی گفت وگو در برنامه Think Tank شبکه دنیا نیوز پاکستان افزود: قدرت های غربی عامل نابسمانی و هرج و مرج در سوریه، عراق، فلسطین، لیبی، یمن و افغانستان هستند اما سردار سلیمانی در عمل، حمایت از ملت های آسیب دیده از تروریسم را ثابت کرد.

ایاز امیر تاکید کرد: پس از ترور سلیمانی به دست آمریکا باید فرق میان قاتل و مقتول را درک کنیم، کشورها از جمله دولتمردان پاکستانی باید بدانند که آمریکایی ها به کدام سمت می روند و ما باید به کدام سمت برویم.

توانایی بالای ایران برای انتقام از مسببان شهادت قاسم سلیمانی

«حسن عسکری» تحلیلگر ارشد پاکستانی گفت: ایرانیان برعکس سایر کشورها، به خارج وابستگی ندارند به همین دلیل نفوذ ایران در منطقه همواره برای مخالفان این کشور چالش برانگیز بوده است.

وی تاکید کرد: ایرانیان هرگز از ترور سردار سلیمانی به آسانی نخواهند گذشت بلکه از امروز منافع آمریکایی ها در منطقه و تحرکات نظامی آنان با چالش جدی از جانب ایران روبرو خواهد بود.

حسن عسکری گفت: نفوذ ایران در منطقه به ویژه عراق قابل فهم است، امروز عراقی ها مخالف جدی حضور آمریکا و نیروهای آن هستند.

منافع انتخاباتی ترامپ به قیمت ترور سردار سلیمانی

«سلمان غنی» از کارشناسان امور سیاسی پاکستان نیز می گوید: آمریکایی ها از تظاهرات اخیر مردم در عراق و نارضایتی آنان نسبت به اوضاع فعلی کشور بهره برداری کرده و تلاش کردند تا خواسته مردم عراق را علیه ایران جلوه دهند.

وی افزود: ترامپ که تا امروز در باتلاق افغانستان گرفتار بود با ترور فرمانده نیروی قدس کارت خود را برای بهره برداری سیاسی در آمریکا و تثبیت موقعیت جهت پیروزی در انتخابات آتی این کشور را رو کرد.

اکثر روزنامه پاکستانی امروز با انتشار گزارش های ویژه به تحلیل اوضاع خاورمیانه و تشدید تنش ها پس از ترور سردار سلیمانی پرداختند. برخی از کارشناسان دفاعی پاکستان نیز می گویند که شهادت قاسم سلیمانی نتیجه اقدام ظالمانه آمریکا علیه ایران است که دولت پاکستان جدای از محتاط بودن نسبت به اوضاع، باید این حرکت ظالمانه را محکوم کند.

وزارت امور خارجه پاکستان ساعاتی پس از ترور سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس به دست آمریکا در خاک عراق، ضمن ابراز نگرانی شدید از اوضاع فعلی، بر ضرورت اجتناب از هرگونه اقدام یکجانبه و تهاجمی تاکید کرد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر بامداد دیروز (جمعه) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha