۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۲۷
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 83620740
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تماس تلفنی وانگ یی با وزرای خارجه روسیه و فرانسه در مورد ایران

پکن- ایرنا- وزارت امور خارجه چین اعلام کرد «وانگ یی» وزیر خارجه این کشور عصر امروز شنبه به صورت جداگانه با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «ژان لودریان» وزیر خارجه فرانسه در خصوص ایران و افزایش تنش ها در خلیج فارس به صورت تلفنی گفت و گو و رایزنی کرده است.

به گزارش ایرنا از وزارت خارجه چین، «وانگ یی» در تماس با لاوروف اظهار داشت چین بسیار نگران تشدید تنش میان ایالات متحده و ایران است و با سوء استفاده از زور در روابط بین الملل مخالف است و رفتار خطرآفرین نظامی آمریکا را غیرقابل قبول می داند.

او با اشاره به اینکه همه طرف ها باید با جدیت از اهداف منشور سازمان ملل و هنجارهای اساسی روابط بین الملل پیروی کنند گفت: باید به حق حاکمیت و تمامیت ارضی عراق احترام گذاشته شود و صلح و ثبات در خلیج فارس حفظ شود.

وانگ یی تصریح کرد: چین و روسیه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل مسئولیت های مهمی برای صلح و امنیت بین المللی بر عهده دارند دو طرف باید ارتباطات استراتژیک را تقویت کنند حقوق بین الملل و انصاف و عدالت بین المللی را به طور مشترک حفظ کنند و در پاسخگویی درست به اوضاع فعلی خاورمیانه نقش مسئولانه ای ایفا کنند.

لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه روسیه و چین موضع یکسانی دارند تصریح کرد رفتار ایالات متحده غیر قانونی است و باید محکوم شود.

او گفت: روسیه مخالف نا امنی و حاکمیت سایر کشورها از طریق اقدام نظامی یکجانبه است روسیه مایل به همکاری نزدیک با چین است تا بتواند نقش سازنده ای در جلوگیری از تنش در منطقه داشته باشد.

چین و فرانسه مسئولیت های مهمی در حفظ صلح جهانی به عهده دارند

وانگ یی در تماس با وزیر خارجه فرانسه نیز با بیان اینکه دو کشور مواضع مشابهی دارند استفاده یک جانبه از زور را تقبیح کرد و گفت: استفاده از زور نه تنها مسئله را حل نمی کند بلکه منجر به رویارویی خواهد شد و خروج از آن مشکل خواهد بود.

او گفت: هم چین و هم فرانسه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند و مسئولیت های مهمی در حفظ صلح و ثبات جهانی بر عهده دارند لذا لازم است هر دو طرف ارتباطات استراتژیک را تقویت، نقش سازنده ای ایفا و از اهداف و اصول منشور سازمان ملل و هنجارهای اساسی روابط بین المللی محافظت کنند و به طور مشترک با هرگونه اقدام یک جانبه و استفاده از زور مخالفت کنند.

وانگ یی تاکید کرد که توافق جامع درباره موضوع هسته ای ایران یک دستاورد مهم دیپلماسی چند جانبه و مظهر تلاش همه طرفین است و یک پشتیبانی مهم برای حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه است.

او اظهار امیدواری کرد همه طرف ها برای جلوگیری از درگیری ها ارتباط نزدیک با یکدیگر برقرار کنند.

لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز در این تماس تلفنی نظرات فرانسه را در مورد وضعیت فعلی خاورمیانه با طرف چینی در میان نهاد و گفت: فرانسه مخالف استفاده از زور در روابط بین الملل است و معتقد است باید به حق حاکمیت ارضی عراق احترام گذاشته شود.

او گفت: در شرایط فعلی، حفظ توافق جامع درباره موضوع هسته ای ایران مهم است فرانسه امیدوار است از نزدیک با چین ارتباط برقرار کند و نقش فعالی در جلوگیری از تنش در منطقه داشته باشد.

لازم به ذکر است «وانگ یی» وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز بعد از ظهر امروز در یک گفت و گوی تلفنی آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی بویژه پس از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را بررسی کردند.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر بامداد دیروز (جمعه) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha