سی‌ان‌ان، خروج ترامپ از برجام را دلیل افزایش تنش در منطقه دانست

تهران- ایرنا- تارنمای شبکه سی‌ان‌ان آمریکا در تحلیلی درباره به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی با اقدام تروریستی کاخ سفید، وقایع منطقه را پیامد خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای دانست که آینده آن را هرچه بیشتر تیره ساخته است.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه (۱۳ دی) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، با شلیک موشک از پهپاد به خودروی آنها به شهادت رسیدند.

در همین رابطه، تارنمای شبکه خبری سی‌ان ان روز یکشنبه(۱۵ دی) در اینباره نوشت: توالی رخدادهای اخیر در منطقه که شهادت ژنرال قاسم سلیمانی در روز جمعه اوج آن بود، بدون هیچ بحثی متوجه اقدام ترامپ است که در هشتم ماه مه ۲۰۱۸  (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) میلادی اعلام کرد آمریکا از توافق هسته ای ایران خارج می شود.
این رسانه آمریکایی اضافه کرد، با این اقدام آمریکا اکنون به نظر می رسد که آینده توافق هسته‌ای تیره و تار شده است.

سی‌ان‌ان در ادامه به نقل قول مستقیم آن زمان ترامپ اشاره کرد که به دنبال خروج از برجام، مدعی شده بود: این (توافق) دهشتناک بود، توافقی یکطرفه که هرگز نباید صورت می‌گرفت، این (توافق) آرامش، صلح را به همراه نمی آورد و هرگز هم به همراه نمی‌آورد.

در ادامه تحلیل این رسانه آمریکایی آمده است: این درحالی بود که چین، روسیه و اروپایی‌های - دیگر طرف های توافق - با این اقدام مخالف بوده و در این توافق باقی ماندند؛ تحریم های آمریکا که به موجب این توافق برداشته شده بود بار دیگر بر ایران اعمال شد و برجام شروع به تحلیل رفتن گذارد.
 آمریکا سیاست "فشار حداکثری" را در قبال ایران در پیش گرفت و ایران نیز در پاسخ به این سیاست جدید آمریکا که آن را "جنگ اقتصادی" نامیده بود در برابر فشارهای آمریکا سیاست "راهبرد شکیبایی" (Stategic Patience) را در پیش گرفت.

این گزارش می افزاید: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تلاش کرد با پیشنهاد یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران این وضعیت را تا اندازه‌ای آرام کند و حتی با دعوت از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشست ماه اوت ۲۰۱۹ تلاش کرد زمینه را برای دیدار با رئیس جمهوری آمریکا فراهم سازد. اما به نظر، این تحرکات به دلیل چند رخداد در منطقهه، بر خلاف جهت حرکت کرد.... در کنار آن ایران شروع به فاصله گرفتن از برجام کرد.

تارنمای سی‌ان‌ان در ادامه نوشت: اکنون با شهادت قاسم سلیمانی که با فریاد انتقام‌گیری از سوی تهران همراه شده، به احتمال زیاد ایران و نیروهای نیابتیش به دنبال اهدافی در سراسر جهان هستند تا براساس زمان مورد نظرشان اقدام کنند. در همین حال چشم‌انداز برجام نیز ضعیف به نظر می‌رسد، در بهترین حالت می تواند تنها تا یک سال دیگر تاب آورد.

در ادامه این مقاله آمده است: روز شنبه(۱۴ دی) آلمان، فرانسه و چین خواستار حفظ توافق هسته‌ای  و پرهیز از هرگونه اقدامی شدند که سبب نقض آن می شود.
تلاش‌ اروپایی‌ها در ارتباط با تحریم‌های آمریکا و همچنین خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری آنها راه به جایی نبرده است و دور شدن هرچه بیشتر ایران از برجام در ماه‌های پیش رو وجود دارد، اما این بدان معنی نیست که ایران بطور کل این توافق را رها کند و به دنبال ساخت بمب اتم برود.

به نوشته این رسانه، به نظر می‌رسد تهدید به خروج از توافقی که با سختی بسیار در دوره باراک اوباما مذاکره شد، هزینه و خطری ندارد.

**۱۳۰۲* ۲۰۲۳

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha