از بازگشت فرمانده به وطن تا تمهیدات تهران در روز وداع

استان‌ها - ایرنا - شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، تمام ایران را تحت الشعاع خود قرار داده است و هموطنان به گستره ایران اسلامی برای آن شهید اقامه عزا می‌کنند. ورود پیکر مطهر این شهید به وطن از فرودگاه اهواز و ، سنگ تمام گذاشتن طوایف بختیاری و عرب خوزستان برای سردار، انتقال و تشییع پیکر سردار سلیمانی در مشهد و اعلام تعطیلی تهران در روز وداع از اهم خبرهای ۲۴ ساعت گذشته استان ها بود.

سایت سراسری استان‌های ایرنا به عنوان ویترین ۳۱ سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی روزانه به طور میانگین محل انتشار حدود ۶۰۰ فرآورده خبری شامل خبر، گزارش، مصاحبه، میزگرد خبری، یادداشت، بسته تصویری و تحلیل است که شامگاه هر روز به منظور بهره‌برداری و آگاهی بیشتر مخاطبان در قالب «بسته خبری ۲۴» چکیده مهمترین آن‌ها منتشر می‌شود:

ورود به وطن از فرودگاه اهواز
امروز و در حالی که هنوز آفتاب سپیده دم خاک خوزستان را گرم نکرده بود، پیکر مطهر شهدای مقاومت یعنی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهانش با یک فروند هواپیما وارد فرودگاه اهواز شد؛ مردم این دیار که نه تنها در ایام دفاع مقدس بلکه در تنگنای سیل فروردین امسال شاهد مجاهدت های حاج قاسم در کمک به احاد مردم بودند، از دقایق نخسین صبح در مسیر اعلام شده تشییع حاضر شدند؛ استقبال به قدری بود که هم حرکت خودروی حامل پیکر شهدا را کند کرد و هم متولیان برنامه ناگزیر شدند مسیر را تغییر دهند تا کار با سهولت بیشتری انجام شود.
حضور میلیونی مردم خطه خوزستان در تجدید میثاق با سرداران خود بار دیگر در صحنه تاریخ ثبت شد و طایفه‌های بختیاری و عرب امروز به پاس همت بلند سردار و شخصیت منحصر به فرد، تواضع و مردم مداریش، در آیین تشییع پیکر پاک او و همرزمانش در اهواز ، برایش سنگ تمام گذاشتند.
 

طواف پیکر شهدا در حرم رضوی
پس از اتمام مراسم در اهواز که به دلیل استقبال مردمی چند ساعت بیشتر به طول انجامید و سبب شد تا فرآیند انتقال با تاخیر دو ساعته انجام شود، پیکر شهدا به صورت هوایی به مشهد منتقل شد تا سردار که ملبس با لباس خادمی خورشید هشتم بود، برای آخرین بار با مولایش وداع کند.
هرچند هواپیمای حامل شهدا حوالی ساعت سه بعدازظهر به مشهد رسید اما اهالی دیار خراسان از ساعت ها پیش در حرم مطهر رضوی و خیابان های اطراف برای خداحافظی از سردار مقاومت به انتظار نشسته بودند و نماز ظهر خود را در همانجا اقامه کردند.
پیکرهای پاک سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی مهندس و چهار همرزم شهیدشان پس از چهار ساعت تشییع بی‌نظیر جمعیت میلیونی در مسیر سه کیلومتری میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر امام رضا(ع) بالاخره ساعتی پس از اذان مغرب وارد حرم رضوی شد.
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: ازدحام جمعیت و حضور میلیونی مردم در مسیر فرودگاه تا حرم مطهر امام رضا (ع) به حدی بود که بارها خودروی حامل پیکرهای شهدا متوقف شد و در میانه راه مسوولان به واسطه انبوهی جمعیت مجبور به تعویض یکی از خودروهای حامل پیکرها شدند.

لغو برنامه شب وداع با شهدا در مصلای تهران
هرچند رهبر معظم انقلاب حضور میلیونی مردم در وداع با سردار پرافتخار اسلام را به خانواده ایشان وعده داده بود اما حضور میلیونی مردم در اهواز و مشهد از محاسبات خارج بود؛ همین امر سبب شد تا براساس اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در پی طولانی شدن مراسم تشییع پیکر شهدای والامقام جبهه مقاومت اسلامی مراسم وداع با شهدا در مصلای تهران لغو شود. البته امشب مراسم عزاداری بدون حضور پیکرهای مطهر شهدای مقاومت در مصلی تهران برگزار شد.
با تصویب هیات دولت، فردا تهران تعطیل بوده و بر این اساس وعده تمامی شیفتگان و عاشقان این سردار سربلند و رزمندگان جبهه مقاومت صبح فردا در دانشگاه تهران است.

تمهیدات تهران برای روز وداع
آنطور که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفته، تمهیدات لازم برای حضور بیش از چهار میلیون نفر در تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی اتخاذ شده است و پیش بینی می شود جمع کثیری از مشتاقان نیز از شهرها و استان‌های همجوار نیز در این مراسم شرکت کنند.
از سوی دیگر و از آنجا که آیین وداع و خواندن نماز بر پیکر شهید مجاهد صبح فردا در دانشگاه تهران انجام می شود، رئیس پلیس پایتخت از اعمال محدودیت های ترافیکی در محدوده میدان فردوسی تا میدان آزادی خبر داده و از شهروندان خواسته است از پارک کردن خودروهای خود در این محدوده بپرهیزند.
همچنین از آنجا که پیش بینی می شود عزاداران شهرستانی نیز برای شرکت در مراسم وداع شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش به تهران عزیمت کنند، اماکن سازمان مدیریت بحران شهر تهران آماده اسکان شبانه آنان است.
بناست نماز میت بر پیکر شهید با حضور رهبر معظم انقلاب اقامه شود و سپس مراسم تشییع پیکر مطهر شهدا از مقابل دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی برگزار شود.
ظهر فردا اهالی شهر قم میزبان سردار شهید و همرزمانش خواهند بود.

۵۰۰ موکب از عزاداران سپهبد شهید سلیمانی در کرمان پذیرایی می‌کنند
قرار است سه شنبه هفدهم دی ماه پیکر شهید سلیمانی در زادگاهش کرمان آرام بگیرد؛ از این رو کمیته مراسم ستاد تشییع سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان فعال شد و به گفته مسئول آن تاکنون ۲۰۰ موکب به منظور پذیرایی از عزاداران سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان اعلام آمادگی کرده اند و پیش بینی می‌شود افزون بر ۵۰۰ موکب در روز تشییع سردار دلها در طول مسیر به عزاداران خدمات رسانی کنند.
علاوه بر شهروندان کرمانی، مردم قدرشناس هفت شهرستان جنوبی کرمان نیز برای حضور در آیین تشییع پیکر مطهر سردار مقاومت و سرباز ولایت حاج قاسم سلیمانی اعلام آمادگی کرده اند.

پایانه مرزی مهران به نام سردار شهید سلیمانی نامگذاری شد
امروز از ایلام خبر رسید که به پاس رشادت ها و مجاهدت های سردار رشید و پرافتخار اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی، پایانه مرزی مهران که گذرگاه خیل عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به عتبات عالیات است، به نام این شهید والامقام نامگذاری شد.
این گذرگاه مرزی یکی از مسیرهای اصلی اعزام زایران به عتبات عالیات بویژه در ایام اربعین است.

بزرگراه رسالت به نام سردار سلیمانی تغییر نام یافت
در تکاپوی شهرهای مختلف برای نامگذاری معابر و اماکن به نام شهید سردار سلیمانی، امروز شورای اسلامی شهر تهران با تصویب یک طرح دو فوریتی ، قسمت شرقی بزرگراه رسالت حدفاصل بزرگراه کردستان تا بزرگراه شهید یاسینی را به نام شهید سردار قاسم سلیمانی تغییر نام داد.

دری نجف‌آبادی:جبهه مقاومت راه شهید سلیمانی را با اقتدار ادامه می‌دهد
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، آیت‌الله «قربانعلی دری‌نجف‌آبادی» گفت: جبهه مقاومت راه شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» را تا سرنگونی کامل استکبار و صهیونیسم با اقتدار ادامه می‎‌دهد و اگرچه آمریکای جنایتکار یکی از یاران وفای انقلاب اسلامی را از ما گرفت، اما هزاران سلیمانی دیگر در صحنه مقاومت حضور دارند و راه را ادامه خواهند داد.

پوردستان: آمریکا برای ممانعت ایران از اقدام متقابل ۱۶ کشور را واسطه کرده‌ است
رییس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکا پس از ارتکاب جنایت ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۱۶ کشور را واسطه کرده است تا ایران اقدام متقابلی انجام ندهد.
امیرسرتیپ احمدرضا پوردستان در مراسم گرامیداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که در مسجد مهدیه ورامین برگزار شد، اظهار داشت: تنها ۴۸ ساعت پس از به شهادت رساندن سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، آمریکا تاکنون بیش از ۱۶ کشور را واسطه کرده‌ تا ایران دست به اقدام متقابل نزند و اگر تصمیم به مقابله دارد، در حد اقدام آنان، این کار را انجام دهد.

دیگر خبرها
حجم آب دریاچه ارومیه از ۳.۳ میلیارد مترمکعب فراتر رفت
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه این دریاچه هم‌اکنون بیش از سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب دارد، افزود: حجم آب دریاچه طی بیش از یک ماه گذشته کمتر از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بود ولی با رهاسازی آب به سمت دریاچه و بارش های زمستانی، به بیش از این رقم افزایش یافت.
 

بازسازی و بهسازی مدرسه تاریخی سعادت بوشهر شتاب می‌گیرد
استاندار بوشهرگفت: مدرسه سعادت نقش موزه در بافت تاریخی بوشهر دارد که شتاب‌بخشی به روند بازسازی و بهسازی این مدرسه به طور جد در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گرفته است.
مدرسه سعادت یا مدرسه سعادت مظفری مربوط به دوره قاجار است و در بوشهر روبروی میدان معلم در محله کوتی قرار دارد که در سال ۱۲۷۸ تاسیس شده‌است.این اثر در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

برگزاری جشن ثبت جهانی در گیلان به بعد از ایام فاطمیه موکول شد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: برگزاری جشن های ثبت جهانی جنگل های هیرکانی ، آبشار بارزاو و لاتون به بعد از ایام فاطمیه موکول شد.
شهرود امیر انتخابی گفت: در پی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برگزاری هر گونه موسیقی زنده، جشن و جشنواره در تاسیسات گردشگری لغو شد و برگزاری جشن های یاد شده نیز به پس از ایام فاطمیه در بهمن ماه موکول شده است.

پیشکسوت کشتی خراسان رضوی درگذشت
غلامعلی عاقل‌تر پیشکسوت کشتی آزاد خراسان رضوی و دارنده ۲ عنوان مسابقات جهانی پیشکسوتان درگذشت.
نایب رییس هیات کشتی خراسان رضوی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مرحوم عاقل‌تر در مسابقات جهانی رومانی در سال ۱۹۹۹ میلادی مقام دوم و در مسابقات جهانی مجارستان در سال ۲۰۰۲ مقام سوم را کسب کرد و همچنین ۱۲ سال پی‌درپی عناوین مختلف کشوری را از آن خود نمود.

هادی پور در رتبه پنجم برترین های تکواندو جهان
آرمین هادی پور تکواندوکار گیلانی در جدیدترین رتبه بندی فدراسیون جهانی تکواندو ، در رتبه پنجم وزن خود در جهان قرار گرفت.
رئیس هیات تکواندو استان گیلان روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با اعلام آخرین رنکینگ (رتبه بندی) المپیکی تکواندوکاران در سال ۲۰۱۹  از سوی فدراسیون جهانی تکواندو  آرمین هادی پور ملی پوش گیلانی در جایگاه پنجم وزن خود قرار گرفت.

علی دایی سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان شد
علی دایی به عنوان سرمربی جدید تیم فوتبال ذوب آهن انتخاب شد تا در تیم فصل دوم لیگ برتر هدایت سفید و سبز پوشان اصفهانی را بر عهده بگیرد.
باشگاه ذوب آهن و این سرمربی پیش تر مذاکراتی داشتند که منجر به توافق نشده بود.

بیمه ۶۲ هزار و ۸۰۰ کوهنورد در سراسر کشور
رییس فدراسیون کوهنوردی گفت: ۶۲ هزار و ۸۰۰ نفر از افراد فعال در رشته کوهنوردی بیمه هستند که ۴۵ هزار نفر در سایت این فدراسیون ثبت شده اند.

قهرمان دوومیدانی نابینایان آسیا مدال خود را به سردار شهید سلیمانی تقدیم کرد
قهرمان دوومیدانی نابینایان مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اندونزی خود را به سردار سپهبد شهید قاسم‌ سلیمانی تقدیم کرد.
حمید اسلامی دارنده مدال طلای آسیا هدف از این اقدام را ارج نهادن به مجاهدت، استقامت، شجاعت و دستاوردهای سردار سرفراز اسلام شهید سلیمانی عنوان کرد.

پیکر بانوی کوهنورد مهابادی پیدا شد
رییس هیات کوهنوردی مهاباد گفت: پیکر بی‌جان «خدیجه خدیر» بانوی کوهنورد اهل این شهرستان که از روز چهارشنبه در این شهرستان مفقود شده بود، در محور مهاباد - بوکان پیدا شد.
دیاکو افشردل روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با هماهنگی و پیگیری پلیس آگاهی مهاباد، جنازه «خدیجه خدیر» که از چهارشنبه هفته گذشته مفقود شده بود، در مکانی در مسیر مهاباد به بوکان کشف و به این شهرستان منتقل شد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس براثر تصادف جان باخت
فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان گفت: تصادف یک دستگاه خودروی سوزوکی با یک دستگاه پراید حامل سوخت قاچاق در محور زاهدان - خاش سبب جان باختن نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی شد.
سرهنگ کشواد بهروزی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این حادثه ساعت ۱۲ و ۲۰ دقیقه ظهر امروز در کیلومتر ۴۵ محور زاهدان - خاش محدوده جون آباد رخ داد.


گزارش ها:
«راه اندازی کسب و کارهای نوپا برای مددجویان آذربایجان‌شرقی»، «سیمای نقره‌فام آذربایجان‌شرقی در زیر برف»، ، «کالای بدون قیمت نخرید»، «جولان فرشته مرگ در باغشهرهای شیراز»، «نفس هوای سمنان به شماره می‌افتد؟» از جمله گزارش های استان ها طی ۲۴ ساعت گذشته است.
همچنین همکاران ایرنا در رثای سردار مقاومت گزارش های متعددی را تهیه و منتشر کردند که می توان به «سلام ای غرقه خونان»، «سردار شهید سلیمانی خادم خاضع آستان حضرت رضوی بود»، «مشهدالرضا (ع) آماده میزبانی از سردار اسلام»، «خوزستان به احترام سردار تمام قد ایستاد»، «این خبر را برسانید به کرمانی‌ها ...»، «سرزمین معبر ایثارگران در فراق مالک اشتر زمان»، «تدارک مازندرانی‌ها برای شرکت در آیین تشییع سردار سلیمانی»، «یزد، حسینیه ایران در سوگ سردار»، «خراسان جنوبی سوگوار سردار»، «سردار بدون مرز »، «کشته شد مالک اگر، غیرت مالک باقی است»، «غوغای «حاج قاسم» در کرمانشاه»، «این تاسوعا را چگونه تاب بیاوریم»، «سردار سلیمانی نامی جاودانه بر دل‌های مردم لرستان»، «شهادت افتخارآمیز و فریاد وحدت اسلام» و «سوگواری سنندجی‌ها در رثای سردار شهید سلیمانی» اشاره کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha