شهادت سردارسلیمانی منشاء توسعه گفتمان انقلاب اسلامی درجهان است

تهران - ایرنا - مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به ابعاد وجودی و شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، تاکید کرد: اعتقاد واثق دارم شهادت وی سرمنشاء گام جدیدی در توسعه گفتمان انقلاب اسلامی در سطح جهانی خواهد شد.

سید ضیا هاشمی روز یکشنبه در مراسم یادبود سردارشهید حاج قاسم سلیمانی و دیگر همراهان وی، با گرامیداشت یاد و خاطر شهیدان این اتفاق ددمنشانه آمریکای جنایتکار، گفت: امروز در یک عزای عمومی و مشترک قرار داریم چراکه نَه تنها یک سردار و قهرمان ملی بلکه یک شخصیت بین المللی از میان ما به آسمان سفر کرده است.

وی با اشاره به تقدیم شهدای فراوان از دوران انقلاب تاکنون، گفت: بسیاری از این شهیدان والا مقام را از سالهای دورو نزدیک می شناسیم ولی شهید قاسم سلیمانی دارای ابعاد شخصیتی و جایگاه ویژه ای بود.

شهادت، افتخار حاج قاسم سلیمانی

مدیرعامل ایرنا با اشاره به سنگین بودن عمق این جنایت توسط آمریکای جنایتکار و در راس آن رئیس جمهوی منفور آن ترامپ ، گفت: از خداوند متعال می خواهم بانیان و باعثان این جنایت بزرگ را در کوتاه ترین زمان ممکن به سزای اعمالشان برساند.

هاشمی درعین حال به جایگاه رفیع شهدا و افتخار نائل شدن به این فیض عظیم اشاره کرد و گفت: برای حاج قاسم سلیمانی هیچ سرنوشتی جز شهادت قابل پیش بینی نبود.

وی ادامه داد:‌ شهادت حاج قاسم سلیمانی مانند دیگر شهدا در واقع بخشی از کلاس درس آنها برای همه ارادتمندان ایشان در فراتر از مرزهای جغرافیایی است.

ایران پُر از سلیمانی ها و بهشتی ها

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه این روزها خیلی به یاد شهیدان بهشتی ،چمران، باهنر، رجایی و... می افتادم که شباهت های فراوانی با شیوه شهادت این سردار رشید اسلام داشت، گفت: خیلی از شهدا مانند شهید چمران کلاس های درس و دانشگاه و آرامش خود را رها کرده به جبهه های بیرون از مرزها رفتند. خیلی ها نگران بودند که پس از آنها چه کسانی جایگزین این شهدا خواهند شد ولی همگان مشاهده کردند که در کمترین زمان ممکن الگوهای بی شماری که پرورش یافته مکتب شهدایی چون چمران ،بهشتی ، رجایی و... بودند بلافاصله جایگزین شده و ادامه طریق و راه دادند.

به گفته هاشمی همگان واقف هستند که جمهوری اسلامی ایران پر از بهشتی ها، رجایی ها و قاسم سلیمانی هاست. هر چند جای امثال سردار سلیمانی را به راحتی نمی توان پر کرد اما پیام آنها برای ما یک حرکت ایجاد کرد و شهادت آنها تبدیل به تکثیر الگوهایی مانند ایشان شدند.

تاکید بر نقش بی بدیل رسانه ها

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به نقش نهادهای مختلف، گفت: در این میان اهالی رسانه نیز نقش مهم و بی بدیلی را می توانند ایفا کنند.

وی با اشاره به موضوع تشییع پیکر باشکوه سردار سلیمانی در کاظمین، نجف، اشرف و کربلای معلی و برنامه باشکوه امروز در اهواز و در مشهد، اظهار داشت: شهادت شهید سلیمانی ویژگی های خاصی دارد، اینکه ۴۰ سال عمر شریف خود را در جبهه ها و در آنسوی مرزها سپری کرد که خود افتخار بزرگی محسوب می شود.

وی ادامه داد: سردار سلیمانی در بالاترین سطوح فرماندهی بود ولی همواره خود در خط مقدم جبهه ها مانند یک سرباز فداکار حضور یافته و در معرض شهادت قرار می گرفت هر چند بارها تهدید و بارها مجروح شد زیرا دشمن در این جبهه ها همیشه در کمین از بین بردن این سردار رشید بود.

سردار سلیمانی محبوب قلبها

هاشمی تاکید کرد: هیچ گاه فرماندهی او باعث نشد که روحیه مردمی و بسیجی خود را فراموش کند، هیچ گاه رویه ایثارگرانه خود را فراموش نکرد، بلکه از خودگذشتگی، ایثار، فداکاری همواره سرلوحه کارهای حاج قاسم سلیمانی بود.

وی با اشاره به ویژگی ها و ابعاد شخصیتی این سردار رشید گفت: حاج قاسم بسیار محبوب بود و جزء محبوب ترین شخصیت های کشور به شمار می رفت؛ نه تنها در داخل بلکه در آن سوی مرزها نیز محبوب دل مردم شده بود.

استاد دانشگاه تهران در ادامه با برشمردن ویژگی های محبوبیت حاج قاسم سلیمانی یادآور شد: در دانشگاه ها زمانیکه معمولا زمانیکه چهره ای از حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه پخش می شد فوق العاده مورد استقبال دانشگاهیان قرار گرفته و مورد تشویق قرار می گرفت. این مهم نشانگر این است که حاج قاسم در دل همگان جای پیدا کرده بود.

همگان سوگوار قهرمان فراملی

به گفته وی امروز همگان به عنوان یک قهرمان ملی در هجران این سردار سفرکرده سوگوار هستند زیرا وی نماد برجسته فداکاری، ایثار و گذشت بود.

مدیر عامل ایرنا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اخبار مختلف در خصوص بازتاب شهادت این سردار رشید، اظهار داشت: امروز میلیون ها نفر از مردم علیه چهره منفور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شعار سر دادند که این خود بیانگر منفور بودن این چهره است.

هاشمی ادامه داد: این اتفاق و شهادت سردار سلیمانی یک نقطه عطف تاریخی به شمار می آید؛ زیرا سرمنشا گام بلند در توسعه گفتمان انقلاب اسلامی در سطح جهانی است.

وی محل شهادت سردار سلیمانی را از دیگر ویژگی های این رویداد دانست و گفت: چه افتخاری از این بالاتر که در ماموریت خدمت به خلق در منطقه ای که همگان خواهان چهره محبوبی مانند او هستند به شهادت برسد.

به گفته وی تشییع او در عراق گواه این مدعا بود که حاج قاسم سلیمانی به چه میزان در قلب سایر ملت ها نفوذ پیدا کرده است.

شهادت سردار سلیمانی ویژه بود

به گفته مدیرعامل ایرنا، شهادت وی یک شهادت ویژه، شخصیت وی یک شخصیت ویژه، تاریخ و سرنوشت وی یک تاریخ و سرنوشت ویژه است که در حافظه تاریخ این مرز و بوم و خارج از این مرزها ثبت و ضبط و ماندگار خواهد شد. پیکر او در غربت و خارج از وطن خود تکه تکه می شود، اما تکه تکه شدن او عزت و محبوبیت او را در دل همگان مضاعف می کند. 

توسعه نهضت حاج قاسم سلیمانی ها

این مدرس دانشگاه به دوران پسا حاج قاسم سلیمانی هم اشاره کرد و گفت: سردار سلیمانی فرماندهی فراملی است که گام های جدید و بلندی در توسعه انقلاب اسلامی رقم زد؛ لذا امروز وظیفه همگان است که حرکت و راه او را در افق های وسیع تری ادامه دهند. امروز شهادت سردار سلیمانی مقارن ولادت نسل جدیدی از مجاهدانی است که در سطح بسیار وسیع تری راه و روش و منش او را ادامه خواهند داد؛ زیرا حرکت او نماد فداکاری، ایثار و گذشت بود.

وی ادامه داد: نهضت حاج قاسم سلیمانی سال ها توسعه و ادامه خواهد یافت زیرا کسی که محبوب دل هاست و در قلب ها نفوذ کرد به راحتی فراموش نخواهد شد.

سردار همیشه آماده شهادت

هاشمی یادآور شد: همه عمر باعزتش را در جبهه های حق علیه باطل به ویژه آن سوی مرزها (لبنان، سوریه، عراق) سپری کرد و همواره آماده شهادت بود.

مدیر عامل ایرنا در ادامه با ذکر چند مساله در فضای رسانه ای کشور که این روزها در حال انتشار است، گفت: گاهی سوالی که مطرح می شود که چرا حاج قاسم در عراق؟ رسانه های غربی می گویند ایران در عراق رویکرد توسعه‌طلبانه شدن را دنبال می کند. اگر ایرانیان و بسیجیان ایران در عراق هستند پس چه کسی حاج قاسم سلیمانی را ترور کرد؟

هاشمی تصریح کرد: آمریکایی ها که امروز با فاصله چندهزار کیلومتر از کشورشان در عراق حضور دارند، چرا کسی سوال نمی کند که آمریکایی ها در عراق به دنبال چه هستند و حضورشان به چه علت است؟.

حضور ایران در دیگر کشورها افتخاری بزرگ

هاشمی به شخصیت ابومهدی مهندس هم که جزء فرماندهان ارشد جبهه مقاومت نیز بود و از شهدای همراه حاج قاسم بود اشاره کرد و گفت: او نیز از برادران مسلمان و دینی ماست و اگر این دو در کشوری مانند عراق حضور داشتند به دلیل مبارزه با جنگ افروزان افراطی بود و نه چیز دیگری، اما آمریکایی ها به بهانه حمایت از عراق وارد این کشور شده و منافع خود را دنبال می کنند.

به گفته هاشمی کشوری همسایه به طور رسمی از ملت ما کمک خواسته است، این افتخار بزرگی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دوست و برادر امروز در کنار مسلمانان عراق و سوریه حضور دارد؛ ما در این کشورها نقش حامی و مستشار را داریم که به دعوت عراق و سوریه و لبنان به این کشورها عزیمت کرده و خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: از نظر حقوقی و اخلاقی رفتن ایران به عراق مشکلی ندارد بلکه افتخار نیز محسوب می شود؛ زیرا دارای فرهنگ اسلامی، روحیه انقلابی و از آن مهم تر یک ایرانی هستیم و همین مشخصه می طلبد که در کنار مردم مسلمان و دینی عراق باشیم که دارای تاریخ، جغرافیا و فرهنگ مشترک  با ما هستند.

هاشمی در عین حال تاکید کرد: امروز اگر صدایی از مسلمانی را بشنویم که کمک می خواهد و پاسخ ندهیم گناه کرده ایم.

خطر داعش و اسرائیل

هاشمی، گفت: اگرچه حضور ایرانیان در عراق، سوریه و لبنان هزینه هایی چون تقدیم شهدا دارد ولی اگر امثال حاج قاسم سلیمانی ها حرکت نمی کردند و دیگران نیز در کمک و دفاع حاضر نمی شدند چگونه می توانستیم داعش را عقب زده و از تکرار اتفاقاتی مانندحادثه تروریستی اهواز و دیگر شهرهای غرب و شرق ایران که منجر به قتل و ناامنی شدجلوگیری کنیم؟ همگان می دانند که داعش به دنبال تصرف ایران بود و با همت و حضور بلند امثال قاسم سلیمانی ها بود نفس داعشیان در محل خارج از مرزها خفه شد.

به گفته هاشمی اگر با داعش و اسرائیل مقابله نمی شد آنها پرهیز نداشته و ناجوانمردانه جنایاتی مانند جنایتی که روزهای گذشته آفریدند انجام خواهند داد.

مزیت گفتمان انقلاب اسلامی

هاشمی تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی، مزیتی اعتقادی، فرهنگی و اخلاقی دارد که این مزیت باعث شد در دفاع مقدس پیروز میدان باشد.

وی یادآور شد: همگان می دانند که در دوران دفاع مقدس همین افراد که امروز مدعی حقوق بشر بوده و به عناوین و بهانه های مختلف در عراق و سوریه و لبنان و یمن حضور دارند در آن زمان نیز (دفاع مقدس) انواع سلاح را به دشمن بعثی ما داده تا علیه این ملت به کار ببندند.

هاشمی تاکید کرد: تقدرت فرهنگی انقلاب اسلامی نظامی نیست، بلکه گفتمان آن با شهادت امثال حاج قاسم سلیمانی ها قوی تر شده و همین امر باعث پیروزی در دوران ۸ سال دفاع مقدس شد.

به گفته وی درسی که شهادت حاج قاسم سلیمانی دارد،معنویت، محبوبیت و جایگاه عالی است که باید به تبدیل به الگو شده و به نسل جدید و نسل های بعدی منتقل شود.

مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در عین حال تاکید کرد: باید از آموز های حاج قاسم سلیمانی درس فداکاری،ایثار،گذشت و از خودگذشتیگی در راه آرمان های بزرگ بگیریم.

در ادامه این مراسم کارکنان و مسئولان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بعد از اقامه نماز ظهور و عصر به مرثیه سرایی پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha