خداحافظ ای داغ بر دل نشسته 

مشهد- ایرنا- فضای دانشگاه فردوسی مشهد، در بُهتی غریب فرو رفته است و از کنار هر دانشکده‌ای که عبور می‌کنی تصاویر سردار قاسم سلیمانی را می‌بینی که با لبخندی پر اُبهت به تو و دیگران می‌نگرد و داغ دلت تازه تر می‌شود از نبودنش.

از در شمالی دانشگاه فردوسی مشهد که وارد می‌شوی، باید پا بر روی پرچم آمریکا بگذاری که به تازگی و توسط دانشجویان بر زمین کشیده شده است. این پرچم را زیر پا می‌گذاری ولی دلت خنک نمی‌شود زیرا رییس جمهوری آمریکا با دستور نابخردانه خود، نه یک شخص بلکه تکیه گاه معنوی یک ملت را از دید دنیایی خود حذف فیزیکی کرده است ولی واقعیتی که آنها نمی دانند این است که شهیدان زنده هستند و در نزد پروردگار خود روزی دارند.


دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد خود را برای ایام فاطمیه آماده کرده بودند ولی اکنون فاطمیه رنگ سلیمانی به خود گرفته است. رنگی که به غیر از بوی غم، احساسی حماسی از رشادت‌های او را نیز با خود به همراه دارد. غروری از جنس مردی خدایی که به دست شقی‌ترین افراد به شهادت رسیده است.
از خیابان‌های دانشگاه که عبور می‌کنی دانشجویانی را می‌بینی که در حال تکاپو هستند تا کاری کنند، دیوارها سیه پوش می‌شود و عکس‌های قهرمان ملی و فراملی میهن سردار شهید قاسم سلیمانی را بر تابلوها و دیوارهای دانشگاه نصب می‌کنند. آنها با یکدیگر در حال گفت و گو هستند و در تدارک مراسم بزرگداشت و به هم یادآوری می‌کنند که بعد از نماز ظهر و عصر مراسم فاتحه خوانی در نمازخانه دانشکده برپاست.
ایام امتحانات است و علی القاعده باید تعداد دانشجویان در محوطه دانشگاه کم باشد  ولی دانشجویان جمع شده‌اند تا موکبی راه بیندازند به نام سردار شهید قاسم سلیمانی و به یاد سرور و سالار شهیدان که حاج قاسم از او الگوی آزادگی را آموخت.


یک دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد می‌گوید: من به عنوان یک دانشجوی علوم سیاسی به سردار سلیمانی به مثابه دولت - کشور و البته نه به مفهوم سنتی آن می‌نگرم و در این مفهوم او فردی است که برای دولت و ملت قابل احترام است.
سینا نصیری ادامه می‌دهد: قبل از ورود به دانشگاه و در زمانی که کشور سوریه با حمله نیروهای داعشی در حال اِشغال شدن بود نخستین بار نامش را شنیدم و کارش در مقابله با داعشیان برایم قابل احترام بود و بعد از ورود به دانشگاه و شناخت بیشتر از او برایم سمبل پهلوانی شد زیرا او حافظ دولت و مردم ایران بود تا داعشیان نتوانند به مرزهای کشورم نزدیک شوند.  
این دانشجوی علوم سیاسی افزود: افرادی که برای حفظ این کیان تلاش می‌کنند قابل احترام هستند و اگر هر انسان با وجدانی ذره‌ای آزادگی در خود احساس کند نمی‌تواد نسبت به شهادت این ایرانی وطن دوست بی تفاوت باشد.
سینا نصیری گفت: فردی را از دست داده‌ایم که سالیان سال از فرهنگ و شهروندان ایرانی و دیگر کشورهای اسلامی دفاع کرده بود آن هم در مقابل نامردمانی که کمترین جنایتشان به اسم آزادی، به بردگی بردن ناموس دیگران است.
وی ادامه داد: بعضی از افرادی که با سیاست های اجرایی کشور برایشان مشکلاتی پیش آمده است فکر می‌کردند سردار سلیمانی  نیز در این سیاست‌ها دخالت دارد ولی متوجه نبودند که او فردی است که بدون جهت گیری سیاسی، فقط در فکر امنیت این نظام زندگی می‌کرد.  
این دانشجوی علوم سیاسی گفت: اقلیت کم شماری که از شهادت این سرباز اسلام ابراز شادمانی کرده‌اند به دنبال منافع شخصی خود هستند و گر نه هر انسان دغدغه‌مندی از دست دادن او را یک مصیبت بزرگ می‌داند.
نصیری افزود: شهید قاسم سلیمانی یک الگوی بزرگ برای بسیاری از جوانان این کشور و دیگر کشورهاست زیرا او در کنار قهرمانی و شجاعت، دارای منش پهلوانی نیز بود او یک پهلوان ملی و فراملی است.

دانشجویان کشور عراق هم که در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل هستند آمده‌اند تا بتوانند تخصصی را به دست آورند و در بازگشت به کشور خود مشکل گشای مردمشان باشند.

در نخستین روز این هفته و پس از بازگشایی کلاسهای درسی، آنها با تجمع و برگزاری راهپیمایی ای  هر چند کوچک در دل دانشگاه، عهدی بزرگ با آرمان‌های شهدای محور مقاومت بستند. شهدایی همچون شهید ابومهدی المهندس که با حاج قاسم رفاقتی دیرینه داشتند و با هم پروازی کردند تا دل ابدیت تا چراغی باشند برای راهنمایی دیگر آزادی خواهان جهان.
ناراحت بودند و غم در چهره داشتند و به یکدیگر تسلیت می‌گفتند. غم، سنگین بود و نگاه‌های خیره خود را به تصاویر پر از لبخند ابومهدی و حاج قاسم دوخته بودند که در کنار هم با لبخند به دوربین نگاه می‌کردند.
 پرچم‌هایی در دست گرفته بودند و عکسهایی از این دو رفیق که به عربی روی عکسی نوشته شده بود " وداعا، الملتقی عند الحسین " که معنای این است: خداحافظ، وعده دیدار نزد امام حسین(ع)"  
خشم‌هایشان را از گلو بیرون می‌دادند و شعار "هیهات من الذله" و " الله، الله اکبر، آمریکا شیطان الاکبر " سر می‌دادند و از مسجد امام رضا (ع) دانشگاه فردوسی مشهد تا مرکز آموزش زبان این دانشگاه راهپیمایی کردند.  

آیین گرامی‌داشت سرداران شهید جبهه مقاومت امروز دوشنبه ۱۶ دی ماه بعد از نمار مغرب و عشاء در محل مسجد حضرت زهرا سلام الله علیها دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شود.
چند دانشجو در ایستگاه اتوبوس داخل دانشگاه با هم در حال گفت و گو هستند و در مورد تشییع با شکوه دیروز مردم مشهد از شهدای محور مقاومت در روز یکشنبه سخن می‌گویند و از این که بیش از ۱۵ اتوبوس آماده بودند تا خیل دانشجویان علاقه‌مند را به این مراسم تاریخی برسانند و آخر سر هم تعدادی از دانشجویان مجبور شده بودند به دلیل ازدحام و کم بودن جا با قطار شهری خود را به مراسم تشییع برسانند.


با یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه مشغول به گفت و گو می‌شوم. دانشجوی رشته مهندسی برق است و آخرین روزهای تحصیلش را طی می‌کند و می‌گوید: در خانواده‌ای بزرگ شده‌ام که در آن همیشه از نام حاج قاسم به عنوان یک قهرمان یاد می‌شود.
حسین فکور ادامه داد: به نظرم، مهم‌ترین ویژگی حاج قاسم، اخلاص در عمل او بود که همه افراد به آن اشاره می‌کنند.  
وی اضافه کرد: همیشه افرادی هستند که در جامعه ساز مخالف سر می‌دهند ولی امروز، شاهد آن هستیم که تنها اقلیتی خارج نشین از فقدان این قهرمان ابراز شادمانی کردند که غیرتی نسبت به ایران ندارند.
این دانشجوی برق دانشگاه فردوسی مشهد گفت: افرادی وجود دارند که با دیدگاه نظام و انقلاب زاویه دارند و نسبت به موازین آن بی تفاوت هستند، به عبارتی حرف این افراد در میان مردم خریداری ندارد چون حتی مردمی که از وضع اقتصادی خود به دلیل سیاست‌های غلط بعضی از مدیران کشور ناراضی و در رنج و فشار هستند با به شهادت رسیدن سردار سلیمانی در ماتمی فرو رفته‌اند و امروز به برکت خون این اسوه مردانگی در کشور، اختلاف سلیقه‌های سیاسی خود را کنار گذاشته‌اند به عبارتی دشمن، جامعه ایران را با این حرکت، علیه خودش یک دست کرد.
فکور افزود: اکنون فضای جامعه به سمتی حرکت کرده است که سردار سلیمانی به عنوان یک الگو برای تمام افراد کشور اعم از دانشجو و غیر دانشجو شناخته می شود و ما باید ادامه دهنده راه او باشیم.


بامداد جمعه ۱۳ دی ماه سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت در حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.  
بر اساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود.
در پی این اقدام تروریستی حضرت ‌آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.
وزارت  امور خارجه هم با صدور بیانیه ای این اقدام تروریستی رژیم‌ آمریکا را محکوم کرد و نشست فوق العاده تشکیل داد. همچنین سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به آمریکا به وی اعلام شد.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha