آیا جامعه لبنان از درگیری منطقه ای دور می مانَد؟

بیروت - ایرنا - «مُنیر الربیع» کارشناس لبنانی امروز (سه شنبه) در تحلیلی در روزنامه «المُدن» چاپ بیروت، این پرسش را مطرح کرد که با توجه به حضور قوی ترین هم پیمان محور مقاومت در لبنان آیا جامعه این کشور از جنگ و درگیری احتمالی در منطقه خاورمیانه دور می ماند؟

وی نوشت: «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان بارها از جمله در آیین بزرگداشت و یادبود سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید سپاه قدس که یکشنبه گذشته در جنوب بیروت برگزار شد، تاکید کرد که جزء جدانشدنی از محور مقاومت و هم پیمان ایران است.

الربیع افزود: پس از شهادت سردار سپهبد سلیمانی، میراث دار او در مرحله آینده و در عرصه محور مقاومت در کشورهای عربی و در منطقه خاورمیانه، نصرالله است و وی می خواهد همان نقش سردار را ایفا کند.

کارشناس لبنانی به نقل از دبیرکل حزب الله نوشت: مقام های تهران برای واکنش به ترور سلیمانی از هم پیمانانشان چیزی نخواهند خواست و آن ها راه مناسب برای انتقام را پیدا می کنند، اما جنایت و عملیات تروریستی به فرمان «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا نه تنها ضربه به ایران بوده، بلکه کل محور مقاومت و هواداران آن را هدف قرار داده است.  

الربیع خاطر نشان کرد: حسن نصرالله در سخنان یکشنبه خود، دوستان ایران و محور مقاومت در خاورمیانه را تشویق کرد پایگاه های نظامی، کشتی ها و ناوهای جنگی، افسران و سربازان آمریکا – به جز شهروندان عادی- را هدف قرار دهند و آنان را از عراق اخراج کنند، زیرا آمریکایی ها پس از آن اقدام تروریستی ، باید تاوان جنایت ترامپ را بپردازند.

وی اضافه کرد: سخنان دبیرکل حزب الله در آیین یادبود سردار سپهبد سلیمانی نشانه آن است که او ماموریت ها را میان هم پیمانان محور مقاومت تقسیم کرده و به احتمال زیاد، این ماموریت انجام خواهد شد، زیرا او پدر شهید است و محبوبیت بالا (کاریزماتیک) در لبنان، سوریه، عراق، فلسطین، یمن و بحرین دارد و خود و حزبش در نزاع های منطقه ای و در رویارویی با جریان های تکفیری و صهیونیستی حضور و نقش داشته و به ایران کمک کرده است.  

الربیع تاکید کرد: حزب الله قوی ترین و تاثیرگذارترین هم پیمان ایران در منطقه و در لبنان است. از این رو سخن، تصمیم و عملش در این کشور بازتاب گسترده دارد و جامعه را و تحولات سیاسی و اقتصادی آن را تحت تاثیر شدید قرار می دهد.

این کارشناس نوشت: درست است که پایگاه های نظامی آمریکا در لبنان وجود ندارد، اما افسران و سربازان آمریکایی در پایگاه هوایی «ریاق» و نیز پایگاه دریایی «عَمشیت» در دریای مدیترانه هستند که گفته شده حضورشان برای هماهنگی و ارایه برنامه و کمک به ارتش لبنان است.

الربیع افزود: هدف قرار دادن آن ها همه طایفه ها و گروه های لبنان را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر این اتفاق بیفتد، واکنش شدید آمریکا بعید نیست و پس از آن، مواجهه و برخورد نظامی، مالی و اقتصادی مقام های واشنگتن با مقام های بیروت چگونه خواهد بود؟ نیز مشخص نیست که  واکنش احزاب و شخصیت های سیاسی، نهادهای اقتصادی و نظامیِ هوادار آمریکا مانند بانک مرکزی و ارتش لبنان چه خواهد بود؟

این کارشناس خاطرنشان کرد: چیزی که مشخص است این است که وضعیت لبنان مانند وضع سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی سوریه و عراق می شود و این وضع، حزب الله را هم که در جامعه و دولت و مجلس لبنان حضور و نفوذ قوی دارد و صاحب نهاد و موسسه است، تحت تاثیر قرار خواهد داد.

الربیع در پایان نوشته اش پیش بینی کرد: نظر به آن چه گفته شد ممکن است برخی طرف ها در لبنان طرفدار افزایش تنش در کشور به منظور رسیدن به اهداف حزبی و سیاسی خود باشند، اما بعید است حزب الله دست به عملیات نظامی بزند و شاید این حزب کشورش را از درگیری احتمالی منطقه ای دور نگه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha