توصیه های هواشناسی به کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کاهش دما، وزش باد و بارش باران و برف در استان، گفت: کشاورزان ( در مناطق گرمسیری و سردسیری) برای جلوگیری از سرمازدگی، محصولات خود را در برابر سرما محافظت کنند.

به گزارش ایرنا، نقشه های هواشناسی بیانگر فعالیت سامانه بارشی با ماهیت سرد طی روزهای پنجشنبه ۱۹ دیماه تا شنبه ۲۱ دیماه در سطح کهگیلویه و بویراحمد است.

 بر این اساس بارش های متناوبی به صورت برف در ارتفاعات استان و نواحی سردسیری و باران در نواحی گرمسیری طی این مدت پیش بینی می شود و همچنین همزمان با عبور سامانه مذکور کاهش محسوس دما و یخبندان دور از انتظار نیست . 

ولی بهره مند روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: به کشاورزان مناطق سردسیری استان توصیه می شود از گلخانه ها، سالن‌های پرورش قارچ و مرغداری‌ها دربرابر سرما و وزش باد محافظت کنند.

وی افزود: با توجه به کاهش دما ،کشاورزان از هرگونه هرس باغ ها خودداری کنند.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کشاورزانی که کلزای آن ها کمتر از ۸ برگی است برای جلوگیری از سرما زدگی نسبت به محلول پاشی با کودهای پتاسیم بالا و کود های کاهش دهنده استرس اقدام کنند.

بهره مند همچنین به کشاورزان استان در مناطق گرمسیری توصیه کرد که از گلخانه ها، سالنهای پرورش قارچ و مرغداری ها دربرابر سرما و وزش باد مراقبت کنند. 

وی بیان کرد:  با توجه به احتمال بارش در روزهای ابتدای هفته آینده، از محلول پاشی و سمپاشی خودداری کنند.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با توجه به افت دما به زیر صفر، باغداران مرکبات اقدامات حفاظتی لازم را انجام و هر چه سریع تر نسبت به برداشت میوه اقدام کنند.

بهره مند افزود: کشاورزانی که کلزای آن ها کمتر از ۸ برگی است برای جلوگیری از سرما زدگی نسبت به محلول پاشی با کودهای پتاسیم بالا و کود های کاهش دهنده استرس اقدام کنند.

میانگین میزان بارش باران در استان در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸۲.۵ میلیمتر کاهش یافته است.

میانگین بلند مدت بارش تا امروز ۲۲۲.۹ میلیمتر بوده و تفاوت سال زراعی جاری از مدت مشابه سال گذشته ۱۸۲.۵ - میلیمتر بوده است.

بارش سال زراعی گذشته (۹۷-۹۸) حدود ۸۹۱ میلیمتر بوده است.

 میانگین بارش سال زراعی بلند مدت ۵۴۲.۸ میلیمتر و درصد تفاوت بارش سال زراعی نسبت به کل بارش بلند مدت ۵۹ - میلیمتر بوده است.

دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران کهگیلویه و بویراحمد را در سال زراعی ۹۷ و ۹۸ از نظر میانگین بارندگی استان‌ها در رتبه دوم پربارش ترین ها اعلام کرد.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha