۱۸ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۱۶
کد خبرنگار: 1918
کد خبر: 83626752
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پیامدهای پاسخ ایران به آمریکا چیست؟

۱۸ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۱۶
کد خبر: 83626752
سید رضا قزوینی غرابی
پیامدهای پاسخ ایران به آمریکا چیست؟

تهران-ایرنا- پنج روز پس از عملیات ترور سردار سلیمانی، ایران با شلیک بیش از بیست موشک به دو پایگاه نظامیان آمریکا در عراق، پاسخ خود را به آمریکایی ها نشان داد.

فارغ از سطح خسارت‌های مالی و جانی آمریکایی‌ها، بی تردید باید این پاسخ را یک واکنش و انتقام راهبردی از سوی ایران تلقی کرد که آثار عمیقی را در سطح منطقه غرب آسیا خواهد گذاشت.

به این نکته باید اشاره کرد که تعداد تلفات بیشتر، الزاما به معنای انتقام سخت تر نیست. چرا که تحولات ناشی از این پاسخگویی ایران به خودی خود می تواند برای ایران مطلوب و برای آمریکایی‌ها نامطلوب باشد.

بسیار اهمیت دارد که به این مسأله توجه شود که ضربه نظامی وارد شده به آمریکا، نه از سوی یک قدرت جهانی مانند روسیه یا چین بلکه توسط یک کشور منطقه‌ای که شدیدترین مجازات‌های اقتصادی را تحمل می‌کند، به قدرت نظامی نخست جهان وارد شد.

 آمریکا در طول هشت دهه گذشته به هیچ وجه مورد تعرض نظامی یک کشور قرار نگرفته و شکسته شدن این هیمنه توسط ایران برای آن بسیار دردناک است. آمریکا در کشورهای مختلف از جمله خلیج‌فارس به بهانه حفظ امنیت و دفاع از آن کشورها، حضور نظامی دارد و مورد هدف قرار گرفتن این پلیس، به ویژه اگر امکان پاسخ متقابل به پاسخ ایران را نداشته باشد، حیثیت آن را در مقابل این کشورها که هزینه‌های گزافی بابت تأمین امنیت خود به واشنگتن پرداخت می کنند لکه‌دار می‌کند.

در موضوع سرنگونی پهپاد غول پیکر آمریکایی نیز نباید فراموش کرد که سکوت آمریکا چگونه توسط برخی شخصیت‌های سیاسی خلیج‌فارس و کاربران این کشورها، به خصوص امارت و عربستان با تمسخر مواجه گردید.

هدف قرار دادن پایگاه نظامی بزرگ آمریکا در عراق در پاسخ به اقدام تروریستی‌اش، شکسته شدن خطوط قرمز آمریکایی‌ها بود و تهران با عبور از این خط قرمز، عملا توانایی آمریکایی‌ها در پاسخگویی و افسانه شکست‌ناپذیری آنها را به چالش کشید. این چالش آمریکایی‌ها زمانی می تواند جدی‌تر شود که سایر گروه‌های مقاومت در منطقه به خصوص عراق اقدام به رویارویی نظامی با آمریکا کنند.

علاوه بر آنچه گفته شد، تهران نشان داد که تهدیداتش به پاسخگویی جدی است و تنها ادعا نیست به ویژه آنکه زرادخانه موشکی ایران با مجموعه‌ای متنوع از موشک‌های با برد مختلف،  پشتیبان قدرتمندی برای این تهدیدات ایران و پاسخ به هرگونه تجاوز است.

پاسخ شب گذشته ایران، به طور مؤثر به افزایش قدرت بازدارندگی ایران و توازن قوا با آمریکا در منطقه کمک خواهد کرد. بنابراین سخن گفتن آمریکایی‌ها از اتخاذ گزینه نظامی در تعامل با ایران، موضوعی خارج از بحث خواهد بود چرا که واشنگتن اکنون نسبت به توانایی ایران در قدرت پاسخگویی، سطح پاسخگویی و تنوع گزینه‌های پاسخگویی هوشیار شده است و به تبع آن سایر همپیمانان منطقه‌ای و بین‌المللی واشنگتن نیز به این نتیجه رسیده‌اند.

بار دیگر باید تأکید کرد که پاسخ ایران را نباید به یک انتقام از آمریکا تقلیل داد. این اقدام، تحولی راهبردی در تحولات سیاسی و نظامی غرب آسیا خواهد بود و از هم اکنون باید منتظر نتایج و پیامدهای آن بود.

کارشناس مسائل عراق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha