به گزارش روز شنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۳۳۶ شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
رتبهبندی دانشگاهها تحت تأثیر قدرتهای بزرگ قرار دارد
عبدالله جاسبی در این جلسه با اشاره به اینکه رتبهبندی دانشگاهها تحت تأثیر قدرتهای بزرگ قرار دارد، خاطرنشان کرد: دانشگاهها باید برای حل مشکلات جامعه به ارائه راهحل اقدام کنند و انتظار اصلی از شوراهای تخصصی همچون شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی، تدوین شاخص های ناظر به نیازهای بومی و مسائل کشور برای رتبهبندی دانشگاهها است.
وزیر علوم: ساماندهی آموزش عالی از ابتدای سال ۹۹
در ادامه این جلسه منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مصوبه ساماندهی آمایش آموزش عالی و نظام رتبهبندی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است، افزود: اجراییشدن این مصوبات مورد توجه جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
به گفته وزیر علوم، در این رابطه آمایش آموزش عالی کشور در حال نهایی شدن است تا وارد فاز اجرایی شود و به زودی به دانشگاهها ابلاغ خواهد شد.
غلامی گفت: در رابطه با طرح نظام رتبهبندی دانشگاهها میتوان با تجمیع آرای دستگاههای متولی و کمیتههای مربوطه به نهاییسازی شاخصهای این طرح اقدام و در جلسات شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی به تصویب و ابلاغ نهایی رساند.
غلامی خاطرنشان کرد: در نظر داریم ساماندهی آمایش آموزش عالی را از ابتدای سال ۹۹ ابلاغ کنیم.
عاملی: نحوه رتبه بندی دانشگاه ها
در بخش دیگری از این جلسه، سعیدرضا عاملی با اشاره به شاخص رتبه بندی دانشگاه ها، گفت: در رابطه با شاخصهای رتبهبندی دانشگاهها لازم است دستهبندی مشخصی از شاخصهای عام و بینالمللی از یک طرف و شاخصهای خاص و بومی از سوی دیگر داشته باشیم.
عاملی با اشاره به اینکه شاخصها، جهتدهنده اهداف و مسیر پیشروی دانشگاههاست، افزود: نیازمند یکسری شاخصهای عام هستیم که با شاخصهای دنیا مشترک بوده و نگاه بینالمللی داشته باشد.
وی افزود: در رابطه با شاخصهای خاص، میتوان رتبهبندیها را بر اساس رشتههای مختلف دانشگاهی اعمال کرد تا منطبق با رشتههای مختلف، شاخصهای مرتبطی لحاظ شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاهها باید با خود پژوهی در زمینه رتبهبندی، اثرگذار و با انتشار مستندات خود در سایت دانشگاه در زمینه رتبهبندی و توسعه دانش فعال باشند.
عاملی تأکید کرد: به موازات تدوین شاخصهای رتبهبندی دانشگاهها، سامانه هوشمند شاخصها باید تدوین شود تا به مجرد به وجود آمدن دادهها، در فضای علمی و بستر اینترنت انعکاس پیدا کند.
عاملی خاطرنشان کرد: با تفکیک دانشگاههای محور در چهار حوزه علومانسانی، علومپایه، علومپزشکی و علوممهندسی میتوان برای اجراییسازی شاخصهای کمی دانشگاهها و مراکز آموزشی اقدامات مؤثرتری صورت داد.
خاکی صدیق: ویژگی رتبه بندی دانشگاه ها
علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه گزارشی پیرامون ساز و کار جدید رتبهبندی دانشگاههای کشور پرداخت و گفت: نظام رتبهبندی باید با توجه به شاخصهای بینالمللی به منظور زمینهسازی و همراستایی با برنامه مرجعیت علمی کشور باشد.
وی اظهار داشت: ساختار اجرایی قابل اتکا، روشن بودن ارکان و عناصر، به رسمیت شناختن تنوع مؤسسات و مأموریتهای ایشان، کیفیتگرایی، جامعنگری، شفافیت و استفاده از دادههای مطمئن از ویژگیهای اصلی طرح رتبهبندی دانشگاهها و مراکز آموزشی محسوب می شود که مفاد آن در حال تدوین است.
به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، طرح رتبهبندی برای پژوهشگاهها و سایر زیرنظامهای آموزش عالی نیز در دستور کار است.
انتقاد رییس دانشگاه علامه از رتبه بندی
در ادامه این جلسه، حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: نظام رتبهبندی ارائه شده با معیارهای مندرج در سند دانشگاه اسلامی تطابق ندارد و با شاخصهای واحد نمیتوان برای تمام دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی که کارکردهای مختلف دارند، اقدام به اعمال سیاست کرد.
وی افزود: برای سنجش و مقایسه دانشگاههای مختلف معیارهای سنجش متفاوتی را لحاظ کرد؛ از طرف دیگر، بسیاری از شاخصها از جمله تعداد نشریات یک دانشگاه یا امکانات رفاهی در این طرح دیده نشده است.
نظر شما