بافت سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره‌کردی در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که بر این اساس و با توجه به تجمع بافندگان آن در بجنورد، این شهر به عنوان «شهر ملی گلیم‌سفره‌کردی» ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی روز یکشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: با ثبت نام بجنورد به عنوان شهر ملی گلیم سفره کردی، نخستین گام برای ثبت جهانی این شهر نیز برداشته شده است.

حبیب یزدان‌پناه افزود: از این پس باید با برندسازی و هویت بخشی این صنعت قدیمی،  و نیز تدوین مستنداتی مانند قدمت، اصالت،  طراحی به نقش آن در رونق اقتصاد محلی پرداخته و در واقع با کیفی سازی این رشته، در مسیر ثبت جهانی نام بجنورد حرکت کنیم.

به گفته وی،  این دستبافته داری سال ۹۱ و در پنجمین جلسه شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و میراث ناملموس در فهرست آثار ملی قرار گرفت و در دیماه سال ۱۳۹۲ موفق به دریافت نشان اصالت یونسکو ثبت شد که متعاقب آن پارسال نیز بجنورد به عنوان شهر ملی گلیم سفره کردی شناخته شد.

وی اظهار داشت: بافت این نوع گلیم علاوه بر بجنورد در شهرستان های مانه و سملقان،  شیروان، فاروج و اسفراین نیز رواج دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه این گلیم پشمی بسیار ظریف است، گفت: بعد از بجنورد اهالی مانه و سملقان به عنوان فعال‌ترین بافندگان این کالای هنری در بین شهرستان‌های خراسان شمالی شناخته می شوند.

یزدان پناه با بیان اینکه مواردی نظیر صادرات، ترویج و توسعه صنایع دستی، حوزه میراث فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری، میزان فعالیت تشکل‌های غیردولتی شاخص‌هایی هستند که برای انتخاب شهرهای ملی صنایع دستی در نظرگرفته می شود، افزود: هم اینک پنج هزار نفر در خراسان شمالی که بیشترین آنها در بجنورد سکونت دارند، در بافت این نوع از گلیم فعالیت دارند و سالانه حدود ۱۵۰ هزار مترمربع سفره کردی تولید می‌کنند.  

گلیم سفره کردی که روزگاری به خاطر نقوش زیبای حیوانات حلال گوشت، میوه‌های مختلف و غلات، به عنوان سفره غذای ساکنان خراسان شمالی مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه کاربردی جز زیرانداز ندارد.

این دستبافته داری یک هنر خاص از بافته‌های داری منحصربه‌فرد زنان کرد عشایر شمال خراسان است.

نقش‌های بافته شده نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب و رسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومی کردهای این دیار را دارد.  

نمادها در سفره کردی همگی بیانگر کرامت قومی و احترام به طبیعت است.

این نمادها بیشتر نشان‌دهنده‌ نوع زندگی و نظام اجتماعی و فرهنگی کردهای این دیار است.

نگاره و نقوش سفره کردی در واقع نقش‌های کهنی هستند که در نوع خود بی‌نظیرند و نقش‌های بافته‌شده در این هنر بیشتر حیوان و انسان است،

در خراسان شمالی ۶۱ رشته صنایع دستی دیده می شود و فعالان این رشته ها ۲۱ هزار نفر برآورد شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha