۲۲ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۵۹
کد خبرنگار: 1165
کد خبر: 83630810
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حل مشکلات بازارچه «صنم‌بلاغی» در دستور کار دولت

ارومیه- ایرنا- مشکلات زیرساختی بازارچه مرزی «صنم‌بلاغی» پلدشت با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی، فرماندار شهرستان و جمعی از مسوولان محلی بررسی شد.

بهنام شهدی روز یکشنبه در این جلسه که در محل فرمانداری پلدشت برگزار شد، افزود: بر اساس بند(ه) ماده ۲ دستورالعمل ساماندهی و تربیت مدیریت مبادی ورودی و خروجی مرزها باید بحث بازارچه‌ها از سایر مرزهای مجاز زمینی جدا شود.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه بحث ابقای خود بازارچه وجود دارد ولی محل و محیط بازارچه تغییریافته‌است و عملیات مربوط به پیله‌وری و بحث بازارچه در خود پایانه انجام می‌شود.

وی در ادامه به ساماندهی زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی استان اشاره کرد و اظهار داشت: ۶ بازارچه مرزی در این استان وجود دارد  که چهار بازارچه مرزی بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۶ در گمرکات ادغام شد و امور مربوط به پیله‌وری توسط همین گمرکات انجام می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین ۲ بازارچه مرزی آذربایجان‌غربی نیز به صورت مستقل زیر نظر فرمانداری‌ها و استانداری استان فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: امسال ۱۸۰ میلیون دلار در سه بخش به بازارچه‌های مرزی و برای تجارت مرزی، بازارچه‌های مرزی و پیله‌وران اختصاص یافته‌است.

به گزارش ایرنا در ادامه این جلسه برخی از مسائل و مشکلات بازارچه «صنم‌بلاغی» از جمله بیمه اتباع خارجی، کارت‌های پیله‌وری و مبادلات مرزی، ساماندهی اقتصاد مرزنشینان مورد بررسی قرار گرفت و در خصوص آنها تصمیم‌گیری شد.

آذربایجان غربی با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق و به ‌دلیل دارا بودن پنج پایانه و ۹ گمرک مرزی ظرفیت قابل توجهی برای دسترسی به بازارهای جهانی و توسعه اقتصادی دارد؛ در این میان پایانه و گمرک پلدشت با وجود ظرفیت‌های صادراتی، ترانزیتی و گردشگرپذیری، نمود عینی بهره‌مندی از یک ظرفیت محلی برای ارزآوری پایدار در این استان مرزی است.
پلدشت در ۴۷ کیلومتری غرب ماکو و شمالی‌ترین نقطه آذربایجان‌غربی واقع است و در سال ۱۳۸۸ از ماکو جدا شد و به جمع ۱۷ شهرستان این استان پیوست؛ پایانه و گمرک مرزی پلدشت نیز در این شهرستان و در کنار رود مرزی ارس قرار گرفته و یکی از دروازه‌های ترانزیت کالا از ایران به اروپاست.
مسیر گمرک و پایانه مرزی پلدشت به مقصد کشورهای ارمنستان، جمهوری‌آذربایجان و قفقاز بسیار هموار بوده و وجود این مسیر مناسب، رونق مبادلات اقتصادی ایران با شمال آسیا و اروپا را موجب شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha