۲۲ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۱۸
کد خبر: 83631281
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۲۰۳ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای هرمزگان شد

۲۲ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۱۸
کد خبر: 83631281
۲۰۳ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای هرمزگان شد

بندرعباس- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: به دنبال بارش‌های چند روز اخیر در استان، سدهای هرمزگان ۲۰۳ میلیون مترمکعب آبگیری شدند.

هوشنگ ملایی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشتر میزان آبگیری مربوط به سد استقلال میناب با ۹۵ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: در نتیجه این بارش ها، سد جگین نیز که ظرفیت مفید آن ۲۱۰ میلیون مترمکعب است، با ۵۶ میلیون مترمکعب آبگیری سرریز شد.

ملایی بیان داشت: در این بارشها سد شمیل و نیان نیز ۲۷ میلیون مترمکعب و سد سرنی میناب نیز ۲۵ میلیون مترمکعب آبگیری شدند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان با بیان اینکه هم اکنون وضعیت سدهای هرمزگان از حالت بحرانی خارج شده، گفت: اما با این حال مردم باید در مصرف آب صرفه جویی داشته باشند.

ملایی تاکید کرد: در سال های اخیر کاهش بارندگی موجب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و خشک شدن چاه‌های بسیاری شده که در چنین شرایطی مشارکت مردم در برنامه ریزی و مدیریت منابع آب، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و آبیاری قطره ای، جلوگیری از اتلاف آب و تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان از مهمترین عواملی است که در ‏مدیریت منابع آب موجود مهم و اثر گذار است.

از نخستین ساعت‌های بامداد جمعه بارش شدید باران در اقصی نقاط استان هرمزگان آغاز شده که موجب آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه های فصلی، تعطیلی بنادر و مسدود شدن برخی محورهای مواصلاتی استان شد و خسارتهایی به زیر ساختهای این استان در زمینه راه، پل، کشاورزی ، امور شهری و ابنیه ها وارد کرد.

یکی از مهمترین منابع آبی هرمزگان سد استقلال میناب است که بیش از ۴۱ سال پیش با ظرفیت ۲۵۰میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه شد.

با پر رنگ شدن این بحران، از هشت سال پیش سد های شمیل و نیان به کمک این سد آمدند و آب این سدها به بخش کشاورزی میناب اختصاص یافت.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان حداقل نیاز آبی روزانه این استان چهار هزار و ۱۰۰ لیتر است و روزانه ۹۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد.

اکنون از مجموع ۵۴ دشت استان هرمزگان افزون بر ۱.۴ میلیارد متر مکعب آب از طریق ۲۳ هزار حلقه چاه و حدود ۳۴۰ چشمه و قنات برداشت می شود.

سهم منابع آبی استان هرمزگان از چاه ها و سدها، ۷۱ درصد و آبشیرین کن ها ۲۹ درصد است که پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۹، سهم منابع آبی از آبشیرین کن ها به ۶۶ درصد افزایش و در بخش چاه و سد به ۳۴ درصد کاهش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha