به گزارش پایگاه اینترنتی «سایپُست»، تیمی از محققان دانشگاه مری واشنگتن آمریکا که به بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی بر تجربیات افراد علاقمند بودند در مورد چگونگی ارتباط خود ابزار پنداری (self-objectification) با الگوهای رفتاری افراد در شبکههای اجتماعی و به ویژه اینستاگرام که پلتفرم آن بر به اشتراک گذاری تصاویر بصری مبتنی است، مطالعه کردند.
پژوهشگران در این راستا تحقیقی را بر روی ۱۶۴ دانشجوی دختر یکی از دانشگاههای آمریکا انجام دادند که در آن دستکاری عکسها، تعداد میانگین سلفیهای گرفته شده، نظارت بر بدن و علائم افسردگی در بین شرکتکنندگان مورد بررسی قرار گرفت. بسیاری از دختران معمولا سعی میکنند ظاهر و بدن خود را از دید بیننده ببینند، چیزی که از آن با عنوان نظارت بر بدن یا body surveillance یاد میشود.
اکثر این دانشجویان گزارش دادند که پیش از به اشتراک گذاری یک سلفی بر روی صفحه اینستاگرام خود، ۲ تا ۵ عکس میگیرند و ۵ درصد این دختران به گرفتن بیش از ۲۰ عکس پیش از این کار اعتراف کردند.
یافتههای این پژوهش نشان داد دخترانی که پیش از ارسال یک عکس تعداد زیادی سلفی میگیرند، سطح نظارت بر بدن بالاتری داشته و علائم افسردگی بیشتری دارند. به علاوه، خانمهایی که این اخلاق را دارند بیش از سایرین احتمال دارد تا از فیلترهای چهره در اینستاگرام استفاده کنند.
محققان در این پژوهش همچنین به وجود ارتباط میان استفاده از فیلترهای چهره و بروز علائم افسردگی در بین این دختران پی بردند. استفاده از این فیلترها در واقع یک شمشیر دو لبه برای دختران جوان است؛ آنها از طرفی میخواهند بهترین تصویر ممکن را از خود در شبکه های اجتماعی نمایش دهند اما از طرف دیگر این کار باعث میشود تا احساس بدتری در مورد خود داشته باشند. این به آن علت است که تصور میکنند در ارائه تصویر خود در فضای آنلاین فریبکاری کرده و صادق نبودهاند.
پژوهشگران دست اندرکار در این پژوهش در پایان معتقدند اولین سلفی که میگیرید، بهترین سلفیتان است.
این تحقیق در مجله Sex Roles منتشر شده است.
نظر شما