۲۳ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۴۱
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 83632410
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

انتقاد مقام روس از برخورد دوگانه اروپا با ایران

تهران – ایرنا – یک سناتور ارشد روس از بیانیه اخیر سران سه کشور اروپایی انتقاد و آنها را به رفتار دوگانه در قبال ایران متهم ساخت.

به گزارش خبرگزاری تاس، کنستانتین کساچف (Konstantin Kosachev) سناتور بلندپایه روس امروز از بیانیه مشترک سران فرانسه، آلمان و انگلیس که از ایران خواسته بودند تا به تعهدات خود در برجام پایبند باشد، انتقاد کرد و پرسید که چرا چنین درخواستی از آمریکا مطرح نشده است.

این اظهار نظر در حالی منتشر می شود که هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در گفت و گو با روزنامه زاربروکر سایتونگ که در شماره امروز این نشریه منتشر شد، از روسیه به عنوان یکی از امضاکنندگان برجام و مسئول حفظ آن خواست تا "ایران را قانع کند که به قوانین بازی در گفت و گوهای آتی پایبند باشد. "

ماس همچنین شفاف سازی ایران در مورد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را مهم خواند و گفت: امیدواریم که علائمی از واشنگتن دریافت کنیم که نشان دهد هر دو طرف به کاهش تنش ها علاقمندند. درگیری بین ایران و آمریکا بالای سر منطقه مانند شمشیر داموکلوس (کنایه از خطر دائمی و تهدید مدام) آویزان است.

رئیس کمیته امور خارجه شورای فدراسیون روسیه در صفحه فیس بوک خود نوشت: سران فرانسه، آلمان و انگلیس، در حالی ایران را به پایبندی به تعهداتش فراخوانده اند که در این بیانیه چنین فراخوان واضح و صریحی از آمریکا نشده است.

به گفته این سناتور، آمریکا با خروج یکجانبه از برجام تعهدات خود را به عنوان یکی از امضاکنندگان آن و عضو دائم شورای امنیت نقض کرده است.

کساچف افزود: در منطق غربی هر چه که اتفاقی که برای برجام بیافتد، ایران باید به آن پایبند باشد و در غیر اینصورت تنها مقصر است. آمریکا از این مصونیت در جهان کوچک تک قطبی خود استفاده و بهره می برد.

رهبران کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان روز یکشنبه (۲۲ دی) در بیانیه مشترکی از ایران خواستند که به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی بازگردد.  

به گزارش رویترز، در بیانیه مشترک رهبران سه کشور اروپایی که توسط دفتر امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه منتشر شده آمده است که ما از ایران می خواهیم که تمام اقدامات متناقض با توافق برجام را بازگردانده و به رعایت کامل این توافق برگردند.

جمهوری اسلامی ایران ۱۵ دی در بیانیه‌ای جزییات گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد.

بر پایه این بیانیه، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و پس از این برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha