محسن جوادی در نشست خبری پنجمین دوره جایزه فیروزه که با حضور علی فریدونی دبیر این دوره برگزار شد، عنوان کرد: حمایت از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان کالاهای فرهنگی منجر به قرارگرفتن آنها در مسیر درست اجتماعی می شود.
وی با بیان اینکه جایزه فیروزه می تواند برای تولید کالاهای فرهنگی ایجاد تقاضا کند، خاطرنشان کرد: با این روند چرخه ای برای گسترده کردن این نوع محصولات ایجاد می شود و با به وجود آمدن شبکه ای از این چرخه به عنوان پشتیبان گفتمان سازی در این عرصه شکل خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه جایزه فیروزه در پنجمین دوره برگزاری مولفه های اصلی خود را پیدا کرده است تاکید کرد: از این پس در شبکه علمی تولید، عرضه و مصرف کالاهای فرهنگی می توانیم به مسیر بین المللی نیز بیاندیشیم.
رییس شورای سیاست گذاری جایزه فیروزه با بیان اینکه در این دوره توجه به استان ها بیشتر شده است خاطرنشان کرد: با قرار دادن استان ها در محور اصلی جایزه بیشتر مورد توجه واقع خواهند شد به گونه ای که در سال های آتی می توانیم جایزه فیروزه را در خود استان ها برگزار کنیم.
به گفته وی، ظرفیت استان ها به اندازه ای است که امکان دیده شدن شهرها را به وجود می آورد و به این وسیله می توانیم بازار منطقه ای نیز ایجاد کنیم.
جوادی با بیان اینکه کالای فرهنگی ظرفیت اقتصادی بالایی دارد اظهار داشت: تاکنون از این ظرفیت ها بهره مند نبوده ایم اما این در حالی است که این نوع محصولات در کنار اشتغال زایی ظرفیت های دیگری را نیز فراهم می کنند و به همین دلیل اصل هدف برگزاری جایزه فیروه این است که با فروش بیشتر به مصرف و تقاضای افزایشی برسیم.
فریدونی نیز با بیان اینکه یکی از نیازهای اساسی تولید و مصرف کالای فرهنگی شبکه سازی است که شبکه های تبلیغی و ترویجی این مهم را باید بر عهده بگیرند تصریح کرد: در این راستا یکی از اثرات جایزه فیروزه تشویق و ترویج صنوف است که البته این روند از گام های اولیه محسوب می شود.
وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نیازمند بازتعریف تولید و مصرف کالاها هستیم تاکید کرد: پتانسیل صنعتی در این حوزه وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر است و جایزه فیروزه امکان قدم برداشتن در راستای مدرن سازی کالاهای فرهنگی را فراهم می کند.
دبیر جایزه فیروزه با اشاره به ارزیابی های انجام شده برای دوره های مختلف جایزه فیروزه تاکید کرد: دوره نخست اعلام هویت و حضور بود، دوره دوم به ایجاد تمایل برای تولید و توزیع کالاهای فرهنگی به وجود آمد اما ابهام آینده در افراد وجود داشت، دوره سوم به ایجاد علاقه مندی در تولید و توزیع کنندگان منجر شد.
وی با بیان اینکه دوره چهارم جایزه فیروزه همراه با گستردگی و حضور بیشتر شد خاطرنشان کرد: در این دوره نیز یک رقابت سازنده برای عرضه کالا و تنوع آثار در کارهای ارائه شده را شاهد هستیم.
فریدونی با بیان اینکه جایزه فیروزه علاقه مندی به بازار و تعاملات گسترده تر را به وجود می آورد اظهار داشت: امیدواریم که این شرایط به ایجاد اتحادیه های تولید و مصرف کالاهای فرهنگی برسد که گسترده کردن تعاملات به ویژه در دستگاه های فرهنگی را فراهم می کند.
وی با بیان اینکه در راستای گسترده کردن جایزه فیروزه در بخش جنبی نمایش کالاهای فرهنگی سه استان گلستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار گرفت گفت: با نگاه معرفی استان ها و با محوریت قومی و آیینی این بخش به جایزه فیروزه اضافه شد که هدف آن گسترش و تمرکز زدایی در حوزه اقوام بود که بار هویتی نیز دارد.
وی تصریح کرد: در سال های گذشته بخش فروش کالاهای فرهنگی در زمان برگزاری جشنواره وجود داشت اما با توجه به نظر صنفی که خواستار آرامش و فضای تخصصی بودند، فروش را از این دوره از جایزه حذف کردیم.
به گفته وی، جایزه فیروزه فرصت نمایان سازی کالاهای طراحی شده را به وجود می آورد.
فریدونی در خصوص آثار رسیده به دبیرخانه نیز گفت: در بخش اسباب بازی ۴۰۰ اثر جدید ارسال شد که بعد از ارزیابی ۱۵۰ اثر به این دوره از جایزه فیروزه راه یافتند، ۲۰۰ عروسک و ۴۰۰ اثر در بخش نوشت افزار ایرانی اسلامی نیز به بخش داوری نهایی رسید.
وی افزود: در بخش هدایای فرهنگی تعداد یک هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد که منتخب آنها در نمایشگاه به نمایش در آمده است و همچنین در بخش استارت آپ های فرهنگی ۸۰ مورد ثبت شد که ۴۰ اثر در راستای اهداف جایزه به صورت حضوری به رقابت می پردازند.
پنجمین دوره جایزه فیروزه از ۲۴ تا ۲۹ دیماه در فرهنگستان هنر از ساعت ۱۰ تا ۱۹ برگزار خواهد شد.
نظر شما