سامانه جامع روابط کار  رسیدگی به اختلاف کارگر و کارفرما را تسهیل می کند

بندرعباس - ایرنا - سامانه جامع روابط کار از روز شنبه ۲۸دی در هرمزگان فعال می شود که با راه اندازی آن رسیدگی به اختلاف‌های بین کارگر و کارفرما سریع تر و آسان تر انجام خواهد شد.

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز چهارشنبه در  کارگاه آموزشی سامانه جامع روابط کار منطقه چهار (استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان) در بندرعباس اظهار داشت: این سامانه تا ۲۲ بهمن در همه استان‌ها راه‌اندازی می‌شود.

کوروش یزدان ادامه داد: سامانه جامع روابط کار دارای ۴۸ زیرسامانه است که در ابتدا ۲۴ سامانه آن، که زیرمجموعه‌های روابط کار هستند به خدمت‌دهی می‌پردازند.

وی راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار را  اقدامی در راستای توسعه خدمت‌های دولت الکترونیکی و تسهیل‌گری کارها دانست که در وقت و هزینه کارگر و کارفرما صرفه جویی می‌کند.

کارگران و کارفرمایان برای استفاده از این سامانه باید یکبار به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده تا هویت آنان تایید شود و نام کاربری و رمز عبور دریافت کنند، ثبت قراردادهای کار و تمامی مراحل دادرسی کار از طرح دادخواست تا تعیین وقت رسیدگی، ارائه لوایح مربوط و ابلاغ رای از طریق این سامانه انجام می‌شود.

وی اشاره کرد: همچنین این سامانه با ثبت دقیق اطلاعات هر رای، تعارف‌ها و مسائلی که در زمینه قومی و منطقه‌ای وجود دارد را رفع کرده و با توجه به ضرورت حضور و امضاء الکترونیکی اعضا،مشکل حاضر نشدن آنان در هیات‌های حل اختلاف و رسیدگی به دعاوی حل خواهد شد.

این سامانه سوابق افراد را در پرونده الکترونیکی ذخیره و مشکل مفقود شدن مدارک را نیز حل می‌کند.

افزایش سه درصدی پرونده‌های اختلافی بین کارگران و کارفرمایان در هرمزگان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان هم گفت: هرمزگان دارای ۲۸۵ هزار بیمه شده اجباری تامین اجتماعی بوده و در ۹ ماه گذشته ۲ هزار و ۳۵۵ دادخواست واصل شده که در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف بین کارگر و کارفرما رسیدگی شده است.

هادی ابراهیمی ادامه داد: این نشان‌دهنده افزایش سه درصدی تعداد پرونده‌ها نسبت به سال گذشته است، درحالی که درصد افزایش تعداد پرونده‌ها در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۲۹ درصد بود که این را می‌توان حاصل اقدام‌های پیشگیرانه دانست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان افزود: برخی از اقدام‌های پیشگیرانه شامل راه‌اندازی واحد مشاوره روابط کار، حضور کارشناسان روابط کار در میزخدمت، شناسایی بنگاه‌های مشکل دار و رسیدگی به مشکل‌های آنان در کارگروه‌های رفع موانع تولید، تشکیل مستمر کمیسیون‌های کارگری، دادن آموزش مستمر به جامعه کارگری و کارفرمایی و انجمن‌های صنفی می‌شود.

ابراهیمی اشاره کرد: میانگین رسیدگی به اختلاف‌های کارگری و کارفرمایی ۹ تا ۱۰ روز است.

کارگاه آموزشی سامانه جامع روابط کار منطقه چهار (استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان) روز چهارشنبه در بندرعباس آغاز شده و تا 26دی ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha