۲۸ دی ۱۳۹۸، ۹:۱۷
کد خبرنگار: 1913
کد خبر: 83637806
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

تحلیلگر لبنانی: هدف اعتراضات مبارزه با فساد است

بیروت - ایرنا - «پی‌یر ابی صعب» روزنامه نگار و تحلیلگر لبنانی گفت: اتفاقی که در لبنان افتاده این است که یک جنبش مردمی مشروع برای اعتراض به نظام سیاسی طایفه ای و مبارزه با فساد و مفسدان شکل گرفته است.

وی امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بیروت افزود: این نظام طایفه ای که از فساد و مفسدان حمایت می کند، بحران آفرین شده است و راه حل بحران این است که حاکمیت و سیاست مداران صدای مردم را در خیابان بشنوند، جان تازه ای به وضعیت عمومی لبنان بدهند و به حق مردم برای بیان درد و رنج های خود اعتراف کنند.

معاون سردبیر روزنامه «الاخبار» چاپ بیروت گفت: مبارزه با فساد و مفسدان یک شرط اساسی برای برون رفت از مشکلات کنونی است و نجات لبنان از طریق این مبارزه و با استفاده از راه حل های اقتصادی و سیاسی امکان پذیر خواهد بود.

پییر ابی صعب خاطرنشان کرد: سال های طولانی است که تغییراتی در جامعه لبنان برای شروع جنبش مردمی ایجاد شده و تحولات و درگیری های منطقه ای نیز بر عوامل و رویدادهای داخلی این کشور تاثیر گذاشته است.

وی تاکید کرد: خطوط قرمزی که با آغاز تظاهرات اعتراضی لبنان از سه ماه گذشته، جابجا و شکسته شد قابل بازگشت نیست. این جنبش، ابهت طبقه حاکمیت سیاسی را کمرنگ کرده است زیرا معترضان فشار زیاد اقتصادی و معیشتی تحمل و با این فشار مبارزه می کنند و لبنان برای نخستین بار از زمان شروع جنگ جهانی اول با خطر قحطی روبرو است.

کارشناس و تحلیلگر لبنانی اظهار کرد: ۲ طبقه فقیر و متوسط اجتماعی لبنان به شکل کامل و به دلیل بحران اقتصادی در معرض خطر قرار گرفته اند اما طبقه ی اغنیا و طبقه حاکمیتی و سیاسی فقط به جایگاه خود توجه می کنند و به این جایگاه امیدوار و به خشم مردم بی توجه هستند.

پییر ابی صعب اضافه کرد: تغییر و تحول در لبنان باید با تکیه بر آزادی های داخلی و عدالت اجتماعی و مخالفت با فساد انجام بگیرد و حاکمیت هم به تغییر و تحول تن در دهد و بین مردم هیچ فرقی قائل نشود.

معاون سردبیر روزنامه الاخبار خاطرنشان کرد: وضعیت بد کنونی لبنان با گذر زمان با تشکیل دولت جدید تغییر خواهد یافت اما این اصلاح باید به طور تدریجی اتفاق بیفتد و از درون نظام حاکم شروع شود.

وی تاکید کرد: فرایند اصلاح، تغییر و تحول در لبنان به دور از مسایل و تحولات و درگیری های منطقه ی خاورمیانه نیست و جنبش اعتراضی مردم، به این نکته توجه دارد.

هزاران کارگر، کارمند، جوانان حزبی و فعالان مدنی، دانشجویان و معلمان دانشگاه ها و مدارس خصوصی و دولتی با تظاهرات و تجمع و تحصن درقالب جنبش اعتراضی  از ۲۵ مهر ماه تاکنون در شهرهای مختلف لبنان خواستار اصلاح ساختار سیاسی، کاهش مالیات ها، پایان دادن به سوء مدیریت و فساد مقام ها، رفع بیکاری، گرانی و تورم، کمبود بنزین، برق و گاز، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی (لیره) و افزایش حقوق و مزایا، هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha