گفتمان اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان از مدارس آغاز شود

یزد- ایرنا - استاندار یزد با بیان اینکه موضوع کارکرد اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان در حال تبدیل به گفتمانی فراگیر در جامعه است، گفت: این موضوع باید در مدارس اتفاق بیفتد، زیرا وظیفه تعلیم و تربیت نسل آینده را آموزش و پرورش برعهده دارد.

محمدعلی طالبی یکشنبه شب در شورای آموزش و پرورش استان با قدردانی از اقدامات آموزش و پرورش به خاطر توجه به موضوع اقتصاد شرکت های دانش بنیان در نظام تعلیم و تربیت افزود

: توجه به اقتصاد دانش بنیان بخشی از گفتمان توسعه‌ است اگر این مباحث در بدنه آموزش و پرورش و در حوزه دانش آموزی شکل بگیرد دغدغه ای برای آینده نخواهیم داشت .

رییس شورای آموزش و پرورش یزد با اشاره به توسعه هنرستان های فنی و حرفه ای  و کار دانش وابسته به آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها ، نهادها و صنایع مختلف اضافه کرد: هماهنگی در این زمینه برای پشتیبانی از  سوی بخش خصوصی و واحدهای اقتصادی بزرگ فراهم می شود باید، هنرستان‌ها با این واحدها مرتبط شوند که تا به اهداف مورد نظر خود دست یابند.

استاندار یزد افزود: کمیته ای در زمینه مباحث اقتصادی شرکت های دانش بنیان در حوزه آموزش و پرورش و مدارس تشکیل شود تا نتایج خوب و تاثیرگذاری در آن رقم بخورد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز افزود: یکی از رسالت های مهم این است که در حوزه کارهای خیری باید فرهنگ سازی شود و برگزاری جشنواره اولین تاثیر ترغیب بیشتر افراد در زمینه مدرسه سازی است، امیدواریم با مشارکت خیرین و اعتبار دولتی مشکلاتی که در زمینه فضای آموزشی استان وجود دارد، رفع شود. 

طالبی ضمن قدردانی از خیرین مدرسه ساز استان بر مشارکت جمعی خیرین در طرح های بزرگ عمرانی و آموزشی تاکید کرد و گفت: بسیاری از خیرین نسبت به ساخت مدرسه و یا بیمارستان و  غیره به صورت فردی اقدام می کنند که این کار شایسته قابل تجلیل است ، بهتر است در طرح های بزرگ چند خیر با هم همکاری کنند.

استاندار یزد افزود: شورای آموزش و پرورش با پرداختن به مسائل اصلی و اساسی اعم از  معنوی ، علمی و فناوری و غیره می تواند تحولی خوبی در حوزه تعلیم و تربیت ایجاد کنند.

مدیرکل آموزش وپرورش یزد هم با اشاره به  نقش آموزش و پرورش در اقتصاد شرکت های دانش بنیان یادآورشد: یکی از رویکردهایی که در توسعه استان از سوی استاندار طرح می شود، این است که همه دستگاه‌ها اعم از دولتی ، خصوصی ، سازمان های مردم نهاد(سمن ها) در پرداختن در 

مباحث اقتصاد دانش بنیان گام بردارند.

عباسعلی دانافر افزود: آموزش و پرورش بر اسناد بالا دستی به ویژه سند تحول بنیادین بر تربیت تمام  دانش آموزان تاکید دارد،  نباید دانش آموزان را فقط بر مبنای حافظه محوری و گرفتن مدرک تربیت کرد بلکه باید در ساحت های شش گانه پرورش یابند.

وی تصریح کرد: آموزش و  پرورش آمادگی دارد در مسیر تعلیم و ترییت شش ساحت های دانش آموزی در مسیر اقتصاد دانش بنیان قدم بر دارد که در این زمینه برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد.

تنبیه بدنی خط قرمز وزارت آموزش و پرورش

وی در ادامه در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر انتشار خبری در شبکه های اجتماعی بر تنبیه بدنی دانش آموزی در مدرسه رونقی فهرج یزد ادامه داد: تبنیه بدنی خط قرمز وزارت آموزش و پرورش است و بارها هم مقامات وزارتخانه بر این نکته تاکید کردند.

وی با بیان اینکه تنبیه بدنی مغایر با کرامت انسانی است، افزود: معلمانی که اقدام به تنبیه دانش آموزان می کنند پس از بررسی و گزارش مسوولان ذی ربط طبق قوانین با آنان برخورد می شود.

دانافر اضافه کرد: تنبیه بدنی به هیچ عنوان کار پسندیده ای نیست و از کنار آن بی تفاوت نخواهیم گذشت معلمان باید به عنوان الگوی تربیتی در هر شرایطی بتوانند رفتار خود را کنترل کنند.

وی اظهارداشت: البته با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در مورد خبر تنبیه یکی از دانش آموزان در مدرسه رونقی فهرج صحت ندارد، البته فردا(دوشنبه )تیم بازرسی این اداره کل مجددا این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش  یزد تاکید کرد: به موجب ماده ۷۷ آیین نامه اجرایی مدارس، تنبیه بدنی از سوی  کادر اداری و آموزشی تخلف اداری محسوب می‌شود و برخورد قاطع و قانونی با خاطیان صورت خواهد گرفت.

همچنین  معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش یزد گفت: این اداره کل در راستای طرح یزد الگوی شرکت های دانش بنیان اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است.

علیرضا مصباح فر با بیان اینکه در سند تحول بنیادین از شش ساحت های تربیتی دانش آموزان ۲ مورد  آن مربوط به اقتصاد حرفه ای و علمی و فناوری است، اظهارداشت: باید در دانش آموزان روحیه  خودباوری ، منافع جمعی ، انتقادپذیری ، پذیرش شکست، اعتماد به نفس و کارگروهی تقویت شود تا توانایی ارائه  طرح نوآوری داشته باشند.

وی برگزاری جشنواره ها در زمینه های مختلف ، برگزاری رویدادهای نوآوری ، طرح های نوآوری ، توسعه فنی و حرفه ای و کار دانش ، توجه به تنوع استعدادهای دانش آموزان و طرح سمپاد مهارتی از جمله اقدامات این اداره در راستای اقتصاد دانش بنیان بیان کرد.

مصباح فر در راستای اقتصاد شرکت های دانش بنیان در مدارس، تشکیل مراکز رشد دانش آموزی با مشارکت پژوهش سرای دانش آموزی و پارک علم و فناوری ، برگزاری مسابقات ابتکار و نوآوری ، توسعه هنرستان فنی و حرفه ای  و کار دانش وابسته به دانشگاه ها ، نهادها، صنایع را پیشنهاد کرد.

در این نشست از اعضای شورای آموزش و پرورش با اهدای لوح تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha