۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۲۹
کد خبرنگار: 1110
کد خبر: 83641670
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی: دیگر پای میز مذاکره با حفتر نمی نشینم

تهران-ایرنا- «فایز السراج» نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی روز دوشنبه یک روز پس از نشست صلح لیبی در برلین تاکید کرد که دیگر پای میز مذاکره با ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی که کنترل شرق این کشور را برعهده دارد، نخواهد نشست.

السراج در مصاحبه با خبرگزاری رویترز درباره اقدام نیروهای وابسته به حفتر در بستن بنادر اصلی شرق لیبی گفت: اگر محاصره میادین نفتی توسط حفتر ادامه یابد، لیبی با وضع فاجعه باری روبه رو خواهد شد.

وی از قدرت های خارجی خواست که حفتر را برای باز کردن بنادر نفتی تحت فشار قرار دهند.

السراج مرتبط و مشروط کردن بازگشایی بنادر نفتی از سوی حفتر به بازنگری مجدد در نحوه توزیع درآمدهای آن میان مردم لیبی را رد کرد و گفت درآمد و فایده این نفت در نهایت به همه کشور می رسد.

نخست وزیر دولت وفاق ملی تاکید کرد که به دعوت اجلاس برلین برای آتش بس و اجرای مذاکرات سیاسی احترام خواهد گذاشت اما دیگر با حفتر سر میز مذاکره نخواهد نشست.

آلمان دیروز (یکشنبه) میزبان اجلاسی درباره لیبی در برلین بود. طرف‌های درگیر در لیبی، شماری از کشورهای منطقه‌ای، اعضای دائم شورای امنیت، آلمان، ترکیه، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا در این اجلاس شرکت کردند.

این اجلاس با توافق درباره عدم حمایت نظامی از طرف‌های درگیر لیبی پایان یافت اما نیروهای «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی حفتر بلافاصله پس از پایان اجلاس، طرابلس پایتخت کشور را هدف حملات خود قرار دادند.

این در حالی است که نیروهای حفتر روز شنبه مهمترین بنادر نفتی لیبی در شرق این کشور را بستند که به دنبال آن بیش از نیمی از صادرات نفت لیبی متوقف شد.

حفتر از ۹ ماه گذشته حملات گسترده و پیاپی را علیه طرابلس مقر دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت جامعه جهانی آغاز کرده است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری «معمر قذافی» حاکم وقت این کشور، شاهد تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری بوده است.

این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد.

در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha