به گزارش روز چهارشنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجتالاسلاموالمسلمین علی ذوعلم در نشست تدوین برنامههای سال ۹۹،گفت: با وجود اینکه کتاب درسی بسیار مهم است و هیچ مسامحهای در دقت کتابهای درسی نباید باشد، درعینحال این سازمان قرار است از انحصار به کتاب خارج شود و به بستههای یادگیری رسیده است.
ذوعلم افزود: البته در کنار این بستههای یادگیری به هم سوسازی، توانمندسازی مجریان برنامه هم پرداخته شود و در این راه همه همراه باشیم تا آن بسته یادگیری به نتیجه لازم برسد.
وی با طرح این پرسش که چه سازمانی میتواند این بسته یادگیری را تولید کند؟ گفت: سازمانی که مشارکت پذیر؛ نقدپذیر و با اندیشه ورزی و پویا باشد. در درون آن سازمان گفتگوهای جدی و عمیق مرتبط با آموزشوپرورش و تعلیم و تربیت شکل بگیرد و مطرح شود و مجموعه کارشناسان و افراد سازمان صاحبنظر شده باشند و برای خود استدلال داشته باشند.
ذوعلم با اشاره به فرارسیدن بهمن، ماه شکوفایی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ اضافه کرد: وظیفه ما است که در این ایام یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام راحل(ره)، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی بداریم.
وی با تأکید بر اینکه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی یک سازمان گفتمان محور است، یادآور شد: سیاستهای سازمان پژوهش برآمده از مبانی نظری تحول، سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی، مصوبات شورای عالی آموزشوپرورش و تأکیدات مقام عالی وزارت برای اجرای کامل برنامه درسی ملی در زیرنظام برنامهدرسی در پیشبرد امر تحول را دنبال میکند.
ذوعلم افزود: با در دست داشتن این اسناد هیچ ابهامی در جهتگیریها، در مبانی و در ارزش هایمان نداریم؛ به خصوص چرخشهای اساسی که در زیر نظام برنامه درسی مشخص شده و وظایفی را مشخص کرده و همچنین چرخشهای ۱۰ گانه در مبانی نظری تحول آمده برای ما یک اصل است.
وی اشتراک در مسؤولیت و پاسخگویی را اصلی بسیار مهم دانست و گفت: بر اساس روایت کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ همه ما بهاندازه سعه وجودی خودمان مسئول هستیم. هیچ فردی نمیتواند مسؤولیت خودرا به خاطر اینکه دیگری مسئولیتش را انجام نداده، پاسخگو نباشد.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه اجرای کامل برنامه درس ملی تنها محدود به استقرار ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری در قالب اداری نیست، اظهار کرد: اجرای کامل برنامه درس ملی مجموعه مرتبط و منسجم فعالیتهایی است که بهگونهای فرایندی زمینه را برای انطباق خروجی این سازمان با آن اهداف تحولی فراهم کند.
هشت پروژه کلان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
وی همچنین هشت کلان پروژه مدنظر در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را به شرح زیر اعلام کرد: استقرار ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری مصرّح در برنامه درس ملی بهعنوان مرجع تخصصی برای پژوهش و برنامهریزی درسی و استانداردهای محتوایی بستههای یادگیری در هر حوزه، تدوین و تصویب برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری و استانداردهای آن، بهگونهای که واگذاری امر تألیف کتاب و تولید بسته یادگیری بر اساس آن امکانپذیر باشد. تدوین، تصویب، اعتباربخشی و عملیاتی سازی فرایند طراحی و تولید بستههای یادگیری و استقرار این فرایند در معاونت طراحی و تولید بستههای یادگیری برای مدیریت، نظارت و هدایت تولید بستههای یادگیری.
وی دیگر پروژه های کلان این سازمان را تدوین و تصویب شاخصهای موردنیاز زیر نظام برنامه درسی، ناظر به ویژگیها و صلاحیتهای خروجی نظام آموزشی (دانشآموز)، بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامه درسی و تربیتی دورة سهساله اول ابتدایی، بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامه درسی و تربیتی دوره سهساله دوم ابتدایی، بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامه درسی و تربیتی دوره سهساله متوسطه اول و بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامه درسی و تربیتی دورة سهساله متوسطه دوم عنوان کرد.
نظر شما